جهان در انتظار تعامل با یک آمریکای متفاوت

چه بایدن انتخاب شود و چه ترامپ، شاهد بالا گرفتن فشار‌های اقتصادی بر مردم خواهیم بود

آنچه قطعی به نظر می‌رسد، این مهم است که چه بایدن به کاخ سفید برسد و چه ترامپ برای بار دوم پیروز شود، جهان با یک آمریکای متفاوت وارد تعامل می‌شود. در واقع، برای اغلب تحلیلگران مشخص است که صرف‌نظر از اینکه پیروز نهایی این رقابت چه کسی باشد، آمریکا تغییر خواهد کرد.

شهروندآنلاین: بکر عویضة در الشرق الاوسط نوشت که همزمان با انتشار این شماره از الشرق الاوسط، برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص می‌شود، اما آیا این بدان معناست که شمارش نهایی انجام شده و نتیجه قطعی تعیین می‌شود؟ ممکن است، البته احتمال اختلاف و طرح موضوع به دادگاه عالی نیز وجود دارد. اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد، این مهم است که چه بایدن به کاخ سفید برسد و چه ترامپ برای بار دوم پیروز شود، جهان با یک آمریکای متفاوت وارد تعامل می‌شود. در واقع، برای اغلب تحلیلگران مشخص است که صرف‌نظر از اینکه پیروز نهایی این رقابت چه کسی باشد، آمریکا تغییر خواهد کرد.

درباره نتایج انتخابات دیروز، آمریکا وجوه مختلفی دارد، چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی که اعراب بخشی اساسی در آن هستند. در بُعد داخلی، هر تحلیلگری می‌تواند دریابد که در جامعه آمریکایی تا چه اندازه در رابطه با انتخابات، اختلاف نظر وجود دارد. درست است که اختلاف درباره برخی مسائل در بین آمریکایی‌ها مسأله جدیدی نیست، همان‌طور که در مورد تنوع نژادی که ایالات متحده براساس آن تشکیل می‌شود، چنین اختلاف‌نظری در بین آمریکایی‌ها وجود دارد، چراکه اصل قانونی مساوات، به دلیل اقدامات مبتنی بر تبعیض نژادی در این کشور شکست خورده است.

علاوه بر این، در رابطه با قوانین مربوط به فروش سلاح در آمریکا، اختلاف‌نظری بین مردم این کشور وجود دارد، مسأله‌ای که به دلیل افزایش فروش سلاح و شدت گرفتن ناامنی و هرج‌ومرج، بسیار حساس شده است و می‌تواند منجر به وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا شود، البته در صورتی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی بعضی با مخالفت مواجه شود یا به دلیل افزایش قربانیان ویروس کرونا، ولو اینکه بایدن وارد کاخ سفید شود، می‌توانیم شاهد بالا گرفتن فشار‌های اقتصادی بر مردم و در نتیجه، وقوع یک جنگ داخلی باشیم.

اما روابط اعراب با آمریکای متفاوت، از امروز، خواه تحت ریاست جو بایدن و خواه تحت ریاست دونالد ترامپ، به چه صورت خواهد بود؟ می‌توان گفت که این رابطه «سهل و ممتنع» خواهد بود. به عقیده برخی کارشناسان، آمریکا همان آمریکای سابق است، چراکه این دولت، دولتِ موسسات است و اساسا با ورود هر رئیس‌جمهوری، تغییری نمی‌کند. این کلام ساده‌ای است، بله، موسساتی در آمریکا هستند که نقش مهمی دارند، اما فردی که وارد کاخ سفید می‌شود، تصمیم‌گیرنده اصلی است و ممکن نیست این امر نادیده گرفته شود.

نص قوانین و دستورالعمل فعالیت موسسات در جوامع دموکرات، همواره حاکم قاطع و تعیین کننده‌ای نیستند. بنابراین، برای جوامع عربی بهتر است تا اوضاع خود را برای چگونگی تعامل با آمریکای تحت اداره جو بایدن یا دونالد ترامپ مهیا کنند و در این میان، ترامپ قطعا از مسیری که در برخورد با اعراب آغاز کرده، عقب‌نشینی نمی‌کند و با هر کس بخواهد ادامه همکاری می‌دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.