ترامپ یا هیتلر

گفتاری از نوآم چامسکی درباره اینکه: بدترین جنایتکار تاریخ بشریت کیست؟

نوآم چامسکی می‌گوید: «آیا می‌توانید در تاریخ بشر به کسی بیندیشید که تمام تلاش خود را صرف تضعیف چشم‌انداز بقای زندگی انسانی روی زمین کرده باشد؟»  

راضیه زرگری- نوآم چامسکی، روشنفکر برجسته آمریکایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را «بدترین جنایتکار تاریخ بشریت» توصیف کرده است. او این ادعا را در مصاحبه‌ای در نیویورکر مطرح کرد.

چامسکی می‌گوید بشریت با تهدیدهای متعددی ازجمله نابودی دموکراسی روبه‌رو است: «افراد پیرامون ترامپ اساسا در حال ایجاد یک اتحاد بین‌المللی از کشورهای کاملا مرتجع هستند؛ اتحادی که می‌تواند توسط کاخ سفید کنترل شود.»

به گفته این زبانشناس، شواهد این ادعا متحدان ترامپ در خلیج‌فارس یعنی حکومت‌های دیکتاتوری، مرتجع‌ترین کشورها در جهان و مصر تحت حکومت عبدالفتاح السیسی است.» در همین حال رژیم صهیونیستی بسیار به شرق نزدیک شده است.

زبان‌شناس شناخته‌شده آمریکایی ترامپ را از هیتلر بدتر می‌داند و اقدامات او را در زمینه زیست‌محیطی زمینه‌ساز نابودی تمدن بشری توصیف می‌کند

چامسکی تأکید می‌کند: «توافق‌نامه‌های فعلی به‌اصطلاح صلح هیچ ارتباطی با صلح ندارند. با انتخاب دوباره این فرد شاهد ایجاد یک پایگاه در خاورمیانه برای قلمرو بین‌الملل ارتجاعی تحت کنترل ترامپ خواهیم بود.»

به گزارش میدل ایست مانیتور، چامسکی همچنین از بی‌توجهی ترامپ به توافق‌نامه‌های بین‌المللی و نادیده‌گرفتن تهدیدات تغییرات آب‌و‌هوایی انتقاد کرد و این سیاست‌ها را  «مسابقه» ایالات متحده برای استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی دانست. « علیرغم فاجعه زیست‎محیطی که در انتظارش هستیم، ترامپ شخصا در حال تشدید وضعیت است.»

این روشنفکر آمریکایی می‌گوید: «آیا می‌توانید به کسی در تاریخ بشر بیندیشید که تمام تلاش خود را صرف تضعیف چشم‌انداز بقای زندگی سازمان‌یافته انسانی روی زمین کرده باشد؟»

زبان‌شناس شناخته‌شده آمریکایی ترامپ را از هیتلر بدتر می‌داند و اقدامات او را در زمینه زیست‌محیطی زمینه‌ساز نابودی تمدن بشری توصیف می‌کند. «بی‌شک بدترین چیزی که در طول تاریخ به ذهنم خطور می‌کند، آدولف هیتلر است که مردی بسیار شنیع بود اما او سعی در از بین بردن جامعه بشری سازمان‌یافته روی زمین نداشت.»

چامسکی معتقد است نتیجه این انتخابات چنانچه به نفع دونالد ترامپ تمام شود می‌تواند کره زمین را به سمت فجایع زیست‌محیطی بسیار بیشتری ببرد.

او ترامپ را به پاره‌کردن هر گونه توافقی متهم کرد که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما پذیرفته شده بود. ازجمله توافق پاریس ۲۰۱۵ که اساس آن برپایه محدودکردن تولید دی‌اکسیدکربن است. چامسکی مقایسه‌ای بسیار بحث‌برانگیز میان ترامپ و آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی انجام می‌دهد؛ موردی که کارشناسان هولوکاست آن را نادرست و توهین‌آمیز دانسته‌اند.

او ترامپ را به پاره‌کردن هرگونه توافقی متهم کرد که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما پذیرفته شده بود؛ ازجمله توافق پاریس ۲۰۱۵ که اساس آن برپایه محدودکردن تولید دی‌اکسید کربن است

روشنفکر نودویک ساله آمریکایی تهدید گرمایش زمین را بی‌سابقه توصیف کرده و با استناد به گفته‌های دانشمندان تأکید دارد که در صورت ادامه روند کنونی به سمت فاجعه می‌رویم.

او در پاسخ به سوالی در مورد نقش رئیس‌جمهوری آمریکا و حزب جمهوریخواه در گسترش ویروس کرونا که تا کنون جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و بیش از ۴۳ میلیون نفر را مبتلا کرده می‌گوید: «توان مقابله با این بیماری وجود دارد اما نه توسط سرطان بدخیمی که خود نام رئیس‌جمهوری را به دوش می‌کشد؛ کسی که برای نابودی هر آنچه که مانع انتخابات دوباره اش شود، گام برمی‌دارد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.