بازگشت «امید» به ایران

تک درنای سفید سیبری در تالاب سرخرود فرود آمد

«امید»، امسال هم در میانه ماه آبان برای زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار استان مازندران فرود آمد

شهروند آنلاین: «امید» پس از حادثه تلخی که در منطقه ازباران در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد، جفتش «آرزو» را از دست داد و پس از آن حدود 13سال است که تنها برای زمستان‌گذرانی درتالاب‌های مازندران مسیر ۵هزارکیلومتری را طی می‌کند. این دوازدهمین سال متوالی است که این درنا مهاجرت خود را به تنهایی به ایران انجام مى‌دهد.

«امید»، امسال هم در میانه ماه آبان برای زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار استان مازندران فرود آمد. امید که آخرین بازمانده از درنای سفید مهاجر از سیبری به مازندران محسوب می‌شود، امسال دوهفته دیرتر از سال گذشته وارد مازندران شد.

امید دوستداران محیط‌زیست پارسال بیست‌ونهم مهر در تالاب سرخرود در فریدونکنار فرود آمده و پس از ۱۲۹ روز زمستان‌گذرانی، هشتم اسفند به سیبری بازگشته بود.

رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران روز چهارشنبه گفت که امید صبح ۱۴ آبان‌ماه توسط محیط‌بانان هنگام گشتزنی در آب‌های تالاب سرخرود، مشاهده شد.

کوروس ربیعی افزود: «اگرچه امید امسال دوهفته دیرتر وارد مازندران شد، ولی پس و پیش‌شدن ورود و خروج این آخرین بازمانده درنای سفید برای زمستان‌گذرنی در مازندران همواره به خاطر تغییرات شرایط آب و هوایی در سیبری و ایران وجود داشته است.»

او درباره چشم‌انتظاری‌ها و نگرانی‌های دوستداران محیط‌زیست نسبت به سرنوشت امید هنگام زمستان‌گذرانی در مازندران، گفت: «از آن جایی که امسال تیراندازی در دامگاه فریدونکنار ممنوع است و با توجه به اینکه درنا هیچگاه طی چندماه ماندگاری در مازندران از تالاب فریدونکنار خارج نمی‌شود، امنیتش محفوظ است چون هر روزه در دیدرس محیط‌بانان قرار دارد.»

تک درنای سفید سیبری برای رسیدن به مازندران باید مسیر 5هزار کیلومتری از زیستگاه اصلی‌اش در سیبری را با گذر از روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان طی کند.

مدت ماندگاری امید در مازندران به‌طور معمول چهارماهه است ولی سال گذشته پس از ۱۲۹ روز مازندران را ترک کرد، درحالی که ماندگاری‌اش سال قبل از آن در مازندران ۹۷روز بود.

همه‌ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان‌گذران با جمعیتی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۰۰هزار بال به تالاب های مازندران از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله می‌آیند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.