آقای ترامپ برای شکایت 10 روز دیگر تشریف بیاورید

چرا شانس بایدن بیشتر است؟

حقوقدانان و مقام‌های ایالتی می‌گویند ترامپ برای طرح هر گونه شکایتی به نتیجه انتخابات یا درخواست شمارش آرا در ایالتی چون ویسکانسین که نتایج آن بسیار نزدیک بوده، باید دست‌ کم ۱۰روز صبر کند.

شهروند آنلاین: نتایج نهایی در ایالت‌‎های میشیگان، ویسکانسین، جرجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نوادا و آلاسکا هنوز اعلام نشده است و رسانه‌های آمریکایی از به تعویق‌افتادن اعلام نهایی این نتایج به روز دوم خبر می‌دهند.

ترامپ که تا پیش از این در ایالت‌های نوادا، ویسکانسین و میشیگان از رقیب دموکرات خود پیشتاز بود، اکنون شاهد چرخش آرا در این سه ایالت به سود بایدن است.

آرای ایالت پنسیلوانیا که به علت دارابودن ۲۰ رأی الکترال اهمیت خاصی دارد، اما  همچنان ۶۴درصد آرا شمارش شده است، فرماندار این ایالت از شمارش یک‌میلیون آرای پستی خبر داده بود، ترامپ تا کنون در این ایالت نسبت به بایدن پیشتاز است.

تا این لحظه و بنا به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، جو بایدن و دونالد ترامپ هر یک تاکنون به ترتیب 248 و 214 آرای الکترال را به خود اختصاص داده‌اند و هیچ‌ یک تا این لحظه موفق به کسب حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال نشده است.

چنانچه وضعیت شمارش آرا به همین منوال در دو ایالت میشیگان و ویسکانسین پیش رود که البته از رقابتی تنگاتنگ و آرایی شکننده برخوردار است، چرخش آرای دیگری در سایر ایالت‌های باقی‌مانده به نفع بایدن صورت نگیرد، با احتساب ۱۰ آرای الکترال ایالت ویسکانسین، ۱۶ آرای الکترال ایالت میشیگان و 6 آرای الکترال ایالت نوادا که بایدن در ابتدا در این ایالت به‌شدت از ترامپ عقب بود اما حال او در این ایالت پیشتاز است، مجموع آرای الکترال بایدن دقیقا به حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال خواهد رسید.

ترامپ نیز حتی چنانچه بتواند در ایالت‌های باقیمانده همچون پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جرجیا و آلاسکا که همچنان او در آنها تاکنون پیشتاز است، برنده شود، آن گاه با توجه به آرای الکترال این ایالت‌ها که به ترتیب، ۲۰،‌ ۱۵، ۱۶و ۳ آرای الکترال است، درمجموع خواهد توانست ۲۶۷ رأی الکترال به دست آورد که سه رأی از حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال برای تضمین پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کم خواهد داشت.

گفتنی است که ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد بلافاصله درخواست بازشماری آرا را در ویسکانسین مطرح خواهند کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد: «اختلاف آرای جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت ویسکانسین کمتر از یک‌درصد است که این مسأله به هریک از نامزدها اجازه می‌دهد خواستار بازشماری شوند.» خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه «ادیسون ریسرچ» EDISON RESEARCH اعلام کرد در ایالت ویسکانسین با شمارش ۹۹درصد آرا، جو بایدن به ۴۹.۴درصد آرا و دونالد ترامپ به ۴۸.۸درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دست یافته‌اند.

حقوقدانان و مقام‌های ایالتی می‌گویند ترامپ برای طرح هرگونه شکایتی به نتیجه انتخابات یا درخواست شمارش آرا در ایالتی چون ویسکانسین که نتایج آن بسیار نزدیک بوده، باید دست‌کم ۱۰روز صبر کند؛ زیرا کمیسیون‌های انتخاباتی بعد از تمام‌شدن شمارش آرا، دوباره برخی از فرآیندهای شمارش را بازبینی می‌کنند و درنهایت ظرف ۱۰روز گزارش نهایی شمارش را اعلام می‌کنند.

ویسکانسین که به نظر می‌رسد آرای الکترال آن تنها با حدود ۲۰هزار تفاوت رأی به جو بایدن تعلق گرفته، در سال ۲۰۱۶ هم با تنها حدود ۱۰هزار رأی به نفع دونالد ترامپ ثبت شده بود.

در همین حال کوین مک کارتی جمهوریخواه، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا ایده تقلب در انتخابات مطرح‌شده به وسیله ترامپ را دنبال کرد و مثال زد مانند 4 سال پیش دموکرات‌ها اشتباه خود را تکرار کردند.

در ادامه خبرهای انتخاباتی مقامات انتخاباتی سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا تأکید کردند: «پیش از پایان شمارش همه آرا نتیجه قطعی را اعلام نخواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود ظهر جمعه (به وقت محلی) نتایج قعطی مشخص شود.»

احتمال یک دعوای حقوقی کشدار

چیزی که قبلا کابوس انتخاباتی بود، حالا دارد به واقعیت تبدیل می‌شود: از یک طرف بایدن می‌گوید که در مسیر پیروزی است و از طرف دیگر ترامپ به طرح اتهامات بی‌پایه تقلب و دزدی انتخاباتی رو آورده است.

این وضعیت احتمال رنجش و دعوای حقوقی طولانی‌مدت را زیاد می‌کند و نهایتا حامیان شخص بازنده عصبانی خواهند شد و احساس می‌کنند که کلاه‌شان را برداشته‌اند.

با اینکه نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست، به‌وضوح مشخص است که ایالات متحده با انشقاقی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند. دست ردی که رأی‌دهندگان آمریکایی به سینه آقای ترامپ زده‌اند، خیلی جدی نیست. اما برخلاف انتظار رئیس‌جمهوری، عملکرد او را نیز با اشتیاق تأیید نکرده‌اند.

در عوض صف‌بندی‌ها مشخص شده است و نبرد سیاسی فارغ از نتیجه این انتخابات خاص ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.