سومین دوره از جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) با برگزاری آیین اختتامیه در جوار آستان ملک پاسبان رضوی و با حال و هوای حماسه طوفان الاقصی و حزن جنایات رژیم کودک کش در غزه با معرفی برترین ها و آثار برگزیده به کار خود پایان داد.
به گزارش شهروندآنلاین، در آیین اختتامیه سومین جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) که با حضور تولیت آستان قدس رضوی، برگزار شد، جمعی از معاونان رسانه ملی، مدیران خبرگزاری های سراسری، مطبوعات و رسانه های نوین، همچنین مدیران حوزه های فرهنگی استان خراسان رضوی و مشهد حضور داشتند.
تولیت آستان قدس رضوی در این آیین که با برنامه های متنوع همچون روزنمایی از چند اثر هنری و رسانه ای رضوی همراه بود، ضمن اشاره به جنایات هولناک رژیم کودکش کش صهیونیستی و نقش رسانه ها و هنرمندان در این باره خاطرنشان کرد: این روزها شاهد ظلم و قساوت عجیب و کم سابقهای در تاریخ از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین هستیم؛ از یک سو ارتش صهیونیستی، در اوج بیرحمی بیمارستان را بمباران میکند و صدها تن از کادر درمانی، مجروحان بستری و زنان و کودکان بیگناه را به خاک و خون می کشد و از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا در اوج بیشرمی در دروغی بزرگ این جنایت را به خود فلسطینیها منتسب میکند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: امروز رسالت آگاهی بخشی و ایفای تکلیف بر دوش تمام اشخاصی است که خداوند به آنها استعداد، توانایی و ذوق هنری عنایت کرده است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: هنرمندان باید برای برملاسازی و ثبت این جنایات و وقایع با واژه سازی به میدان بیایند.
وی گفت: اگرچه مقاله و تحلیل به جای خود بسیار خوب است اما واژه سازی همچون شعر، مفاهیم و وقایع را ماندگار میکند.
مروی یادآور شد: هنگامی که رئیس جمهور آمریکا به عنوان مقام رسمی یک کشور چنین دروغ بزرگی را در خصوص عامل بمباران بیمارستان غزه میگوید باید در تاریخ این فرد، تفکر و رفتار رسوا شود و این امر با واژهسازیها محقق خواهد شد، همانگونه که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب(س) با واژه سازیهای «هَل مِن ناصر یَنصُرُنی» و «ما رأیتُ الّا جمیلاً» به ماندگاری نهضت عاشورا کمک کردند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از تلاشهای شرکت کنندگان و دستاندرکاران برگزاری این جشنواره رسانهای، بر لزوم پایش و ارزیابی میزان اثرگذاری جشنواره تأکید کرد و گفت: نباید از نتایج و خروجی این جشنواره غفلت کرد بلکه همواره باید در برنامههای هنری، علمی و تبلیغاتی به خروجی، میزان تأثیرگذاری و امتداد آن در جامعه نیز توجه کرد. به همین دلیل، باید بررسی شود که این جشنواره به چه میزان توانسته است به تحقق اهدافش در جهت امتدادبخشی حضرت رضا(ع) و فرهنگ رضوی در جامعه کمک کند و نزدیک شود.
وی افزود: همچنین در خصوص تولیدات ارسال شده به جشنواره، باید میزان انتقال پیام، اثرگذاری و نقش آفرینی تربیتی آن محصول هنری، فرهنگی و علمی مورد ارزیابی و توجه داوران قرار بگیرد و به عنوان یکی از امتیازات لحاظ شود.
بخش های جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) و آثار آن
«محسن هوشمند»، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) گفت: این جشنواره در بخشهای رسانههای خبری و تحلیلی، رسانههای مجازی، رسانههای صوتی و تصویری، عکس و گرافیک، مقاله، رساله و پایاننامه، بخش پویش مردمی و نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی و بخش بین الملل برگزار شد.
هوشمند، تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره را 1837 نفر بیان کرد و اظهارداشت: بیشترین شرکت کنندگان از استانهای خراسان رضوی، تهران و اصفهان بودند و تعداد 3751 اثر از آثار ارسالی انتخاب شد و در بخشهای رسانههای خبری و تحلیلی، صوتی و تصویری، رسانههای مجازی و عکس و گرافیک به مرحله داوری رسید.
وی به رویدادهای جانبی این جشنواره اشاره کرد و افزود: برپایی کارگاههای آموزشی در حوزه رسانه، برگزاری نشست تجلیل از خادمیاران رسانهای در شهرهای مشهد، کرج، سبزوار، بوشهر و شیراز، برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده عکس و گرافیک در مشهد و اکران عمومی آثار برگزیده تصویری در سینماهای مشهد از رویدادهای جانبی این جشنواره بود.
به گفته هوشمند، در این دوره از جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) آثار هم از نظر کمیت و هم کیفیت رشد چشمگیری داشت. از نظر کمیت تعداد شرکت کنندگان قریب به 80درصد نسبت به دوره قبل رشد پیدا کرده و قریب به 1840 نفر در این جشنواره شرکت کردند. آثار نیز حدود 20 درصد با رشد همراه بوده و حدود 3 هزار و 800 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و از نظر کیفی نیز طبق جمع بندی صورت گرفته در هیات علمی و هیات داوران جشنواره که از نخبگان و فرهیختگان کشور بودند همه اذعان داشتند شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم.
وی در بخشی دیگر از سخنانش این را هم تاکید کرد: در مرکز ارتباطات و رسانه بنا داریم افرادی را که در جشنواره بین المللی رسانه ای امام رضا(ع) به عنوان نخبگان رسانه ای در زمینه امام رضا(ع) تولید آثار داشتند مورد حمایت قرار بدهیم و امسال از آثار تولید آنان حمایت کنیم.
به آینده رسانه های دینی امیدواریم
بیانیه هیئت داوران این دوره که توسط دکتر اکبر نصراللهی دبیر علمی جشنواره قرائت شد، حاوی نکات قابل توجهی بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: پیشرفت ها و موفقیت های جشنواره را در همین زمان کوتاه حس می کنیم و خداوند را شاکریم که عنوان کنیم به آینده رسانه های دینی امیدواریم، اما سختی های کار را هم در شرایطی که با افزایش و کثرت رسانه های ضد دین و حمایت ها و پشتیبانی کم سابقه دشمنان از آنان مواجهیم، درک می کنیم.
بیانیه هیات داوران می افزاید: در عین حال، بر این باور بوده و هستیم که تمامی اهداف متعالی جشنواره با برگزاری چند جشنواره محقق نمی شود بلکه کوشش مستمر، آگاهانه، خلاقانه، هم افزا و همه جانبه رسانه نگاران، محبان و مسئولان را می طلبد.
نصراللهی ادامه داد: سطح کیفی آثار نهایی چنان چشمگیر بود که برگزیدن یک یا چند اثر در هر بخش را بسیار چالش برانگیز می کرد و همین چالش دلنشین نوید برآمدن هنرمندانی کارآمد در آینده ای نزدیک برای شناسایی و ترویج سوژه های مرتبط با سیره رضوی را می دهد و این وظیفه در بهره گیری از چنین توانایی هایی در کشور حتما بر دوش همه ما به ویژه مسئولان در نگهداشت و بارور کردن این توانمدی ها است.
به گفته وی، داوران توصیه هایی نیز به شرکت کنندگان در دوره های آتی داشتند: مفاهیم و مضامین ناب فرهنگ رضوی را نیاز بشر و ترویج و عمل به سیره رضوی را راه حل بسیاری از مخاطرات و بحران های امروزی می دانیم. از این رو، امسال هم از همه درخواست می کنیم از همین امروز با برنامه ریزی بهتر، در تمامی سطوح و مناطق و کشورها و به همه زبان ها، ارتقا و انتفاع شایسته برنامه ها و آثار رسانه ای رضوی را در دستور کار قرار دهند و بنا به مسئولیت دینی، حرفه ای و اجتماعی خویش در هر موقعیت و شرایطی برای تبیین آموزه های ناب ابن فرهنگ مبارک استفاده حداکثری کنند.
تقدیر از 82 اثر برگزیده در سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع)
دبیر اجرایی سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) در حاشیه مراسم اختتامیه آن گفت: از مجموع حدود 4 هزار اثر رسیده به این دوره جشنواره، 82 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی و از آنها تقدیر شد.
وحدت عماد افزود: این آیین، نقطه پایانی بر یک مارتن شش ماهه بود؛ ماراتنی که از انتشار فراخوان این دوره جشنواره در بخشهای مختلف آغاز شد.
وی با بیان اینکه از عموم تولیدکنندگان محتوای رسانهای رضوی در داخل و خارج از کشور دعوت شده بود تا آثار برجسته خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، افزود: نزدیک به 4 هزار اثر از داخل کشور به ویژه از استانهای خراسان رضوی، تهران و اصفهان و همچنین از 11 کشور خارجی به خصوص کشورهای مسلمان جهان اسلام به دبیرخانه سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) رسید.
وحدت عماد خاطرنشان کرد: پس از طی دو دوره داوری مقدماتی و نهایی، در مجموع 82 برگزیده جشنواره شناسایی شدند که در قالب آیین اختتامیه جشنواره رسانهای امام رضا(ع) از آنها تقدیر شد.
دبیر اجرایی سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) تصریح کرد: در حاشیه برگزاری این اختتامیه، چند رویداد جانبی نیز از جمله برپایی نمایشگاه گزیده آثار عکس و گرافیک سومین دوره جشنواره و همچنین اکران آثار بخش رسانه های صوتی و تصویری همچون فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی در دو پردیس سینمایی آرمیتاژ و پارک بازار در سطح شهر مشهد انجام شد و آثار گرافیکی مرتبط با قیام و حماسه این روزهای مردم فلسطین در محل برگزاری آیین پایانی این جشنواره نیز در قالب یک نمایشگاه به نمایش عموم درآمد.