آغاز بهره‌برداری از قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران

روزانه ۲۰۰هزار مترمکعب آب نمک‌زدایی می‌شود

آیین بهره‌برداری مرحله اول شیرین‌سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران در سی‌ویکمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

شهروند آنلاین: آیین افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی آب و قطعه اول خط انتقال آب از خلیج‌ فارس فلات مرکزی ایران (بندرعباس – سیرجان) از طرح‌های ملی وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان‌های هرمزگان و کرمان با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، صبح پنجشنبه، پانزدهم آبان‌، با ارتباط تصویری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهوری، آغاز شد.

برای افتتاح این طرح ۳۰۵ کیلومتر خط لوله انتقال، ۷ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۰ پست ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و همچنین ۳۳مخزن تعادلی، ذخیره و مقابله با ضربه آب به ظرفیت ۱۸۷ متر مکعب طراحی و اجرا شده است.

این طرح برای ۱۲۰۰ نفر در رده‌های مختلف مهندسی و اجرایی اشتغال‌زایی کرده است.

با افتتاح مرحله اول طرح شیرین‌سازی آب، روزانه از ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای مصارف آشامیدنی و صنایع در استان‌های هرمزگان و کرمان نمک‌زدایی می‌شود.

به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو تا کنون در بخش شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریا، مجوز شیرین‌سازی ۸.۲ میلیارد مترمکعب آب صادر شده است که عملیات اجرای ۷۶۰ میلیون متر مکعب از این مقدار در استان‌ها شروع شده است.

به گفته وزیر نیرو مطالعات برای بررسی نیازهای ‌آبی ۱۷ استان کشور در فلات مرکزی و مناطق ساحلی برای استفاده آب به دو شیوه بدون نمک‌زدایی به صورت شور و همچنین با نمک‌زدایی (شیرین‌سازی) به پایان رسیده است.

محمدجواد فدایی، استاندار کرمان، هم با بیان اینکه «مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال ۱۳۹۲ انجام و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است» درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «این طرح در سه خط در نظر گرفته شده که درمجموع ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال آب را شیرین و به استان‌های کرمان و یزد منتقل می‌کند. خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است. درمجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و  ۴۵ میلیون متر مکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون متر مکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.»

فریدون همتی، استاندار هرمزگان، طرح آب‌شیرین‌کن در بندعباس را یک «ابر پروژه ملی» دانست و توضیح داد: «سهم آبی هرمزگان از مرحله نخست این طرح ۵۰ هزار مترمکعب است که برای جبران کمبود آب شرب شهر خمیر و روستاهای اطرف آن وارد مدار خواهد شد. این طرح با استفاده از ظرفیت داخلی و باور به توانمندی مهندسان و جوانان کشورمان اجرایی شده است و تاکنون حدود ۸هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ۵۰۰ میلون یورو سرمایه‌گذاری ارزی در آن انجام شده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.