7 کشوری که زیر بار کرونا قد خم نکردند

روزنامه «زاکزیشه» آلمان نگاهی داشته است به راز موفقیت تک‌تک این کشورها

بسیاری می‌پرسند که کشوری مثل چین با جمعیت میلیاردی خود چگونه موفق شده مانع از موج دوم کرونا شود و چرخ‌های اقتصادی خود را بار دیگر به گردش درآورد.

شهروندآنلاین: شماری از کشورهای آسیایی نظیر چین، ژاپن، ویتنام، تایوان و کره‌جنوبی موفق به مهار کرونا شده‌اند. تجربه کشورهای نیوزلند و استرالیا نیز در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار موفق و آموزنده بوده است.

روزنامه «زاکزیشه» آلمان نگاهی داشته است به راز موفقیت تک‌تک این کشورها برای مهار ویروس کرونا.

چین: شکوفایی اقتصاد بر بستر رعایت قاطعانه مقررات

نظام اقتدارگرای چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا قواعد سفت و سختی را در پیش گرفت؛ قواعدی که از سوی مردم این کشور نیز اجرا شد. ورود و خروج به شهرهای بزرگ در چین با میلیون‌‌ها نفر جمعیت برای هفته‌ها منع شد.

افزون بر انزوا و انسداد این شهرها، انجام آزمایش کرونا در ابعاد وسیع و رصد کردن دیجیتال تماس‌های مردم بدون در نظر گرفتن حتی حریم شخصی از جمله مواردی بود که توانست در مهار کرونا در چین موثر افتد.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی مقامات دولت چین، اکنون ماه‌هاست که تقریبا هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در این کشور مشاهده نشده است.

همین موضوع باعث شده است که چرخ‌های اقتصاد چین به حرکت بیفتد و روال عادی زندگی برقرار شود. چین تنها قدرت بزرگ اقتصادی جهان است که سال کرونایی را با نرخ رشد اقتصادی مثبت پشت سر خواهد گذاشت.

تایوان: آموزه‌های دوران شیوع سارس

در جمهوری تایوان در مدت ۲۰۰ روز گذشته هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده، به این ترتیب می‌توان گفت که تایوان نیز در مهار بحران کرونا بسیار موفق عمل کرده است.

تایوان در سال ۲۰۰۳ همچون چین با شیوع بیماری سارس دست‌وپنجه نرم کرده بود، همین موضوع باعث افزایش آمادگی این کشور برای مقابله با ویروس کرونا شد.

دولت تایوان پس از انتشار خبر نخستین مورد مشاهده کرونا در چین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ سریع دست به کار شد.

دولت مرزهای جزیره را در چند مرحله بر روی رفت‌وآمد مسافران بست. از سوی دیگر، این کشور به اندازه کافی ماسک و همچنین دستگاه‌های تنفسی در اختیار داشت، همین موضوع باعث شد که نیاز به پیش‌بینی محدودیت‌های شدید موضوعیت نیابد.

ژاپن: رعایت نظافت از سوی مردم

عملکرد دولت ژاپن در هفته‌های نخست مورد انتقاد بود که چرا برای مقابله با ویروس کرونا اقدام جدی به عمل نیاورده است. نه محدودیت خاصی برقرار شد و نه ظرفیت آزمایش کرونا افزایش یافت.

راز موفقیت ژاپن را باید در رفتار و عملکرد مردم این کشور جست‌وجو کرد. مردم ژاپن برای نظافت اهمیت زیادی قائل هستند.

بسیاری از شهروندان ژاپن بدون فشار دولت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اقدام کردند. به عنوان نمونه، تقریبا همه مردم ژاپن از همان آغاز شیوع کرونا از ماسک برای پیشگیری استفاده کردند.

اینچنین بود که در ژاپنی که شمار ساکنانش بیش از آلمان است، تنها ۱۰۳ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده و شمار فوتی‌های کرونایی در این کشور ۱۸۰۰ نفر بوده است.

نیوزلند: کنترل شدید مرزی

پس از اعمال شدید محدودیت‌ها، نیوزلند از ماه ژوئن به این سو، به عنوان کشور بری از ویروس کرونا اعلام شده و زندگی در این کشور به روال عادی بازگشته بود.

دولت نیوزلند پس از مشاهده موارد جدید ابتلا در آکلند، در ماه اوت سال‌جاری، مجددا محدودیت‌های گسترده اعمال کرد.

اکنون مهار ویروس کرونا در نیوزلند به چنان حدی رسیده است که حتی نیازی به استفاده از ماسک هم در این کشور وجود ندارد.

افزون بر آن کنترل شدید مرزی وجود دارد و مسافرانی که به نیوزلند می‌آیند باید به قرنطینه دولتی بروند.

استرالیا: محدودیت‌های شدید چند ماهه

استرالیا مرزهای خود را برای مهار ویروس کرونا بست، حتی همچون چین اقدام به بستن راه‌های تردد بین شهرها و استان‌ها در این کشور کرد. این محدودیت‌ها اکنون به طور تدریجی رفع می‌شوند.

افزون بر آن همه کسانی که از خارج از کشور به استرالیا سفر می‌کنند، باید برای مدت ۱۴ روز به قرنطینه دولتی بروند.

پس از شیوع ویروس کرونا در ملبورن، دولت استرالیا برای مقابله با موج دوم، محدودیت‌های شدیدی اعمال کرد. با انجام تست کرونا در ابعاد وسیع و همچنین با رصد کردن تماس افراد، دولت استرالیا موفق به کنترل شیوع کرونا شد. اکنون الزام استفاده از ماسک تنها در ملبورن وجود دارد و در دیگر نقاط استرالیا از محدودیت‌ها کاسته شده است.

ویتنام: رصد شدید و فراگیر تماس‌ها

ویتنام نیز همچون تایوان تجربه مقابله با بیماری سارس را در کارنامه خود دارد. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۳ ویتنام را نخستین کشور موفق در مهار سارس اعلام کرده بود.

تجربه مقابله با سارس اکنون به کار مهار شیوع کرونا آمده است. ویتنام از اول آوریل، محدودیت‌های سه هفته‌ای در کشور اجرا کرد.

آزمایش گسترده کرونا و همچنین مقررات شدید قرنطینه و همچنین رصد فراگیر تماس افراد از دیگر اقداماتی بود که دولت ویتنام برای مهار کرونا در پیش گرفت.

به عنوان نمونه، ویتنام کاری را انجام داد که در اروپا غیرقابل تصور و اجراست. این کشور برای کسی که ماسک نزند و باعث ابتلای فرد دیگری به ویروس کرونا شود، مجازات زندان دوازده ساله پیش‌بینی کرده است.

کره‌جنوبی: رعایت توصیه توسط مردم

کره‌جنوبی در مقابله با کرونا از این امتیاز برخوردار بود که با مردمی سروکار داشت که به توصیه‌های پزشکی به طور جدی عمل کردند.

اینچنین بود که کره‌جنوبی با موج دوم کرونا روبه‌رو نشد و حتی نیازی به اعمال محدودیت‌های شدید در این کشور موضوعیت نیافت.

افزون بر آن، کره‌جنوبی کنترل شدیدی بر رفت‌وآمد به کشور را در پیش گرفت. هر کس که به کره‌جنوبی سفر کند، باید دو هفته به قرنطینه خانگی برود. قانونی که از جمله شامل حال حتی شهروندان کره‌جنوبی نیز می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.