آیا درنهایت دیوان عالی تصمیم خواهد گرفت؟

توقف پیشتازی ترامپ در جورجیا و پنسیلوانیا

ترامپ: «پرونده‌های قضائی زیادی تشکیل خواهد شد و درنهایت دیوان عالی تصمیم خواهد گرفت.»

شهروند آنلاین: شمارش آرا در ایالت‌های کلیدی ادامه دارد. دونالد ترامپ و طرفدارانش با ادعای تقلب، که شواهدی برایش نداده‌اند، خواهان توقف شمارش آرا شده‌اند. جو بایدن که فاصله کمی با حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال دارد، گفته همه آرا باید شمرده شوند. آرای پستی که به‌تدریج به نتایج قبلی اضافه می‌شوند درمجموع به نفع بایدن بوده‌اند.

با ادامه شمارش آرا، پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در شماری از ایالات کلیدی به‌سرعت در حال کاهش است، ازجمله در پنسیلوانیا و جورجیا.

شمارش آرا کماکان در ایالت پنسیلوانیا ادامه دارد. تا کنون ۹۴درصد آرا این ایالت شمارش شده و فاصله ترامپ و بایدن به ۲۴ هزار رأی رسیده است. این ایالت ۲۰ رأی الکترال دارد.

اختلاف آرای جو بایدن و دونالد ترامپ کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت حساس جورجیا به هزار و ۷۷۵ رأی رسید. ترامپ در این ایالت دومیلیون و ۴۴۷ هزار و ۳۴۳ رأی و بایدن دومیلیون و ۴۴۵ هزار و ۵۶۸ رأی را از آن خود کرده‌اند.

کی کجا رو ببره، می‌بره؟

در این حال ،جو بایدن در یک رشته توییت خواستار شمارش تک تک آرا شده؛ این واکنشی در رد تلاش دونالد ترامپ برای متوقف‌کردن شمارش آرا در ایالت‌های کلیدی از طریق اقدام حقوقی است.

بایدن در تازه‌ترین توییت خود می‌گوید که تیم او «بزرگ‌ترین تلاش در تاریخ را برای محافظت از انتخابات» ترتیب داده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد امروز (جمعه) به وقت تهران با ادعای بروز تخلف و تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر رأی‌های قانونی شمرده می‎شد، ما به راحتی پیروز می‎شدیم. رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «دموکرات‌ها هرگز باور نکردند که با صداقت می‌توانند پیروز شوند و همین جا تقلب را شروع کردند، ده‌ها میلیون رأی پستی بدون هیچ گونه نظارتی وارد شد.» ترامپ افزود: «پرونده‌های قضائی زیادی تشکیل خواهد شد و درنهایت دیوان عالی تصمیم خواهد گرفت.»

حزب جمهوریخواه نوادا گزارش آنچه می‌گوید «حداقل ۳۰۶۲ مورد تقلب از سوی رأی‌دهندگان» است را تسلیم ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا، کرده است.

این حزب در توییتی می‌گوید این ادعا شامل افرادی است که به نظر می‌رسد بعد از آنکه سکونت آنها در ایالت پایان یافته در آنجا رأی داده‌اند. برای رأی‌دادن در یک ایالت باید برای مدتی ساکن آن باشید.

دموکرات ها برای یک نبرد حقوقی آماده شده اند

در همین رابطه تارنمای نشریه هاندلز بلات نوشت: دموکرات ها برای یک نبرد حقوقی آماده شده اند. این حزب یک «اتاق نبرد حقوقی» را ایجاد کرده که کاملاً بر اختلافات حقوقی متمرکز است. اکنون این ستاد در حال جمع آوری کمک های مالی برای نبردی قانونی است که می تواند سرنوشت انتخابات را در یک هفته آینده مشخص کند.

با این حال کارشناسان حقوقی اعتقاد ندارند که تصمیم گیری در دادگاه عالی ، مانند انتخابات سال ۲۰۰۰ ، انجام گیرد. «کنت گرینفیلد» استاد حقوق کالج بوستون تشریح می کند که رئیس جمهور نمی تواند مستقیماً به دیوان عالی مراجعه کند. در واقع دیوان عالی دادگاه تجدیدنظر است. ترامپ ابتدا باید در دادگاه های ایالت های پنسیلوانیا یا میشیگان شکایت کند. سپس قبل از رسیدن به دیوان عالی کشور باید چندین مرحله فرجام خواهی را پشت سر بگذارد.

 شکایاتی که به ندرت بر نتیجه کلی انتخابات تأثیر می گذارند

پرونده های قضایی در سطح ایالتی، مانند پرونده های مطرح شده توسط ترامپ، غیر معمول نیست. گرینفیلد یادآور می شود که اینگونه شکایات به ندرت بر نتیجه کلی انتخابات تأثیر می گذارند، اما هفته ها طول می کشد تا تصمیمات نهای در خصوص آنها گرفته شود. در این رابطه دادستان «کارولین پولیسی» که در دانشکده حقوق کلمبیا تدریس می کند ، به شبکه سی ان بی سی گفت که بیشتر شکایات تیم ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات بی اساس بوده است.

ترامپ از ابتدای کارزار انتخاباتی خود مقدمات را برای یک نبرد طولانی حقوقی آماده است. وی بارها گفته است که آرا پستی مخصوصاً خطر تقلب در انتخابات را افزایش می دهد، اما برای اثبات این ادعا دلیلی ارائه نکرده است.

اعضای ستاد ترامپ استراتژی های مختلفی در ایالت ها دارند. گفته می شود که در میشیگان و پنسیلوانیا به ناظران انتخابات جمهوریخواهان دسترسی کافی برای پیگیری شمارش ها داده نشده است. وضعیت در پنسیلوانیا به خصوص مشکل است. هفته ها در آنجا اختلافات حقوقی بر سر برخی از آرا پستی که تا روز انتخابات توسط مقامات انتخابات ایالتی دریافت نشده بودند، وجود داشت.

بیشتر ایالت ها به دلیل همه گیری کرونا گزینه های رای گیری پستی را به طور قابل توجهی گسترش داده و در بیشتر ایالات اعلام کرده اند که برای این انتخابات کافی است آرای پستی در روز انتخابات در صندوق قرار گیرد ، یعنی آرا باید حداکثر تا ۳ نوامبر در صندوق پستی ریخته شود.

به عنوان مثال ، در پنسیلوانیا ، همه آرایی که تا روز جمعه به مرکز رای گیری می رسند ، شمرده می شوند. جمهوری خواهان در پنسیلوانیا می خواهند این دستورالعمل با حکم دادگاه و استناد به اصل عطف ماسبق ممنوع شود. جمهوری خواهان همچنین می خواهند در آنجا علیه برخی دیگر از رویه های انتخاباتی اقدام کنند.

در واکنش به شکایات ترامپ، نمایندگان ایالت های مربوط اتهامات بی نظمی را رد کرده اند. «تام ولف» فرماندار دموکرات پنسیلوانیا شکایات جمهوری خواهان را تلاشی برای «تضعیف روند دموکراتیک» خوانده و اطمینان داده است که یکایک آرا شمرده خواهد شد.

«مگان ولف» کمیسر انتخابات در ویسکانسین نیز به روزنامه نگاران گفته است که انتخابات به طور عادی برگزار شده و هیچ تخلفی وجود ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.