7 روز سوختن در آتش

نبرد با آتش در جنگل‌های توسکستان ادامه دارد

آتشی که به جان جنگل‌های توسکستان افتاده، بعد از گذشت هفت روز همچنان شعله‌ور است و نیروهای مردمی، امدادی و عملیاتی در تلاش برای اطفای حریق هستند.

 به گزارش شهروند آنلاین ارتفاعات جنگلی توسکستان موسوم به پنبول‌چال و مازوم آرام از عصر یکشنبه دچار حریق شده و آتش بعد از گذشت هفت روز همچنان شعله‌ور و به نقاط دیگر سرایت کرده است. آتش‌سوزی جنگل توسکستان گرگان همچنان در حال گسترش بوده و وزش بادهای شدید، کنترل و خاموش‌کردن کامل آن را با دشواری همراه کرده است.

آتش جنگل توسکستان گرگان از شامگاه یکشنبه، یازدهم آبان، شعله‌ور شده و با وجود اعزام چندین‌باره نیروهای امدادی و بسیج مردمی و استفاده از چندین فروند بالگرد آبپاش، هنوز این حریق خاموش نشده است.

مه‌آلوده‌بودن هوا و دشواری دسترسی به منطقه محل وقوع آتش به دلیل سخت گذر و صخره‌ای بودن یکی از دلایل اصلی طولانی‌شدن روند خاموشی این آتش است.

سقوط درختان نیمه سوخته یکی از دلایل اصلی خاموش‌نشدن آتش جنگل توسکستان است که پرت‌شدن آنها به پایین‌دست موجب شعله‌ورشدن دوباره آتش می‌شود.

وزش شدید باد از بامداد امروز، جمعه، موجب بیشترشدن آتش در جبهه غربی این آتش‌سوزی به سمت دهنه گرمابدشت شده به طوری که رانندگان مسیر گرگان-شاهرود امکان مشاهده پراکنده و لکه‌ای آتش را دارند.

همچنین در جبهه شرقی آتش به جنگل معروف به روغن‌خانه و دهنه قرن‌آباد رسیده است.

هوا در جنگل توسکستان صاف است اما دود ناشی از سوختن آتش در مناطق گجه، پنبول‌چال و مازوم آرام امکان هلی‌برد نیروهای امدادی توسط بالگرد را ناممکن کرده و نیروهای امدادی و بسیج مردمی با پای پیاده در حال اعزام به مناطق آتش‌گرفته هستند.

دسترسی به این مناطق به دلیل سخت‌گذر بودن به حدود پنج ساعت کوهنوردی احتیاج دارد.

سخت‌گذر بودن برخی مناطق امکان خاموش کردن آتش در این مناطق را دشوار و احتمال از بین رفتن بخش های دیگری از جنگل هیرکانی را بیشتر کرده است.

با وجود حضور چند بالگرد برای اعزام نیرو، شرایط جوی نامناسب موجب تأخیر در اجرای عملیات‌ و لغو چند پرواز شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.