تعبیر کابوس سینما و سینماگران

باکس‌آفیس ترسناک سینمای دنیا در هفته هالووین

فروش هشت، نه میلیون دلاری 10 فیلم برتر باکس‌آفیس هفته قبل باعث شد برای اولین بار سینماگران و سینماداران بیشتر از تماشاگران سینما ترس را تجربه کنند

پولاد امین: هفته گذشته هفته هالووین بود.

هفته رونق بازار فیلم‌های ترسناک. هفته‌ای که یک سال تمام دوستداران فیلم‌های ترسناک به انتظار آن می‌نشینند و شکم‌شان را صابون می‌زنند که با تماشای فیلم‌های ترسناک دلی از عزا در خواهند آورد. امسال اما اوضاع برعکس همیشه بود و هالووین‌بازها فیلم ترسناک قابل توجهی روی پرده نداشتند.

در حقیقت هالووین امسال از نظر هواداران فیلم‌های ترسناک یکی از فقیرترین هالووین‌ها بود.
هالووینی که در آخر هفته‌اش فیلم‌هایی مانند «دزد صادق»، «جنگ با پدربزرگ»، «مرد خالی»، «کابوس‌های پیش از کریسمس» و «شرکت هیولاها» روی پرده سینماها بودند.
هالووینی که وقتی روزنامه‌ها نوشتند که مجموع فروش ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس هفته قبل حدود هشت، نه میلیون دلار بوده، برای اولین‌بار سینماگران و سینماداران بیشتر از تماشاگران سینما ترس را تجربه کردند.

سینمای ترسناک

هنوز هم سینماهای نیویورک و لس‌آنجلس که اهمیتی اساسی در بازار سینمای آمریکا دارند، تعطیل هستند. این امر باعث شده هشت ماه بعد از کرونا گیشه‌های مهم‌ترین سینمای دنیا همچنان بی‌رونق باشند.

بی‌رونقی سینماها باعث شده استودیوها هم جرأت اکران فیلم‌های بزرگ‌شان را نداشته باشند و به اصطلاح دست و دل‌شان بلرزد. برای همین هم استودیوها رو به نمایش فیلم‌های کوچکی چون «بیا بازی کنیم» آورده‌اند. فیلم‌هایی که اگرچه می‌توانند در نهایت سودآور باشند، اما در عین حال قادر به کشاندن سیل تماشاگران پای گیشه‌ها هم نیستند.

بیا بازی کنیم

این هفته فیلم «بیا بازی کنیم» تنها با یک فروش سه میلیون دلاری در صدر جدول باکس‌آفیس هفته نشست.
این فیلم که کارشناسان تخمین زده بودند دو میلیون دلار خواهد فروخت، یک فیلم کم‌هزینه و جمع‌وجور 9 میلیون دلاری است که نه بازیگر بزرگی دارد و نه آب و رنگ آنچنانی.
بیا بازی کنیم که گزینه خوبی برای اکران در این روزها به شمار می‌آید، داستان پدر و مادری را روایت می‌کند که سعی دارند از پسرشان در مقابل یک موجود شرور شبه‌انسانی محافظت کنند.
فیلمی که بی‌تردید خیلی زود خواهد توانست هزینه تولید خود را درآورد و به یک سودآوری معقول برسد.

دزد صادق

جایگاه دوم باکس‌آفیس هم به فیلم «دزد صادق» رسیده است که برای چندمین هفته متوالی در مناطق بالای جدول حضور دارد.

این اکشن ماجراجویانه با بازی لیام نیسون این هفته حدود یک‌ونیم میلیون دلار فروخت، تا در پایان چهارمین هفته مجموع فروش خود را به ۹٫۵ میلیون دلار رسانده باشد.
بودجه ساخت دزد صادق ۱۷ میلیون دلار اعلام شده و با احتساب اینکه این فیلم در بازارهای دیگر جهان هم ۷٫۵ میلیون فروخته است، می‌توان گفت که کار چندان دشواری برای بازگشت سرمایه نخواهد داشت.

دزد صادق درباره یک دزد ماهر خشن با لقب راهزن است که با دختری به نام آنی آشنا می‌شود و این آشنایی او را تبدیل به انسانی بهتر می‌کند.

رابرت دنیروی محبوب

فیلم «جنگ با پدربزرگ» نیز همچنان به فروش خوب ادامه می‌دهد و با وجود گذشت سه هفته از اکرانش، با یک میلیون دلار فروش هفتگی که مجموع فروشش را به 12 میلیون دلار رسانده، کماکان در میان سه فیلم پرفروش آمریکا قرار دارد.

جنگ با پدربزرگ داستان دعواها و درگیری‌های پسرکی با پدر بزرگش برای تصاحب اتاق خواب را به تصویر می‌کشد.

در حالی که اکران بین‌المللی جنگ با پدربزرگ هم آغاز شده است و این فیلم توانسته در بازارهای دیگر جهان پنج‌ونیم میلیون دلار بفروشد، باید گفت که جدیدترین فیلم رابرت دنیرو هنوز به هشت‌میلیون دلار دیگر نیاز دارد تا موفق به بازگشت سرمایه شود.

نولان دور از صدر جدول

بعد از سه فیلم کم‌هزینه بالای جدول، «تنت» در جایگاه چهارم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا نشسته است.

تنت که از آغاز اکران بار سنگین انتظارات و توقعات کارشناسان و سینماگران را بر دوش داشت و گمان می‌رفت جانی دوباره به سینماها خواهد بخشید، در این مأموریت موفق نشد و حالا هم پس از چند هفته، فروشش به کمتر از یک میلیون دلار رسیده است.
تنت تا به امروز حدود ۳۵۰ میلیون دلار فروخته که البته حدود ۳۰۰ میلیون آن مربوط به بازارهای جهانی است.
فیلم داستان یک مأمور سازمان سیا را روایت می‌کند که برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم تلاش می‌کند.
تاکنون بیشتر منتقدها از تماشای تنت راضی بوده‌اند و به خصوص کارگردانی آن را بهتر از فیلم‌های قبلی نولان عنوان کرده‌اند.
اما عده‌ای هم از مشکلات فیلمنامه‌ای تنت گله‌مند هستند و عقیده دارند که فیلم بیش‌ازحد پیچیده است. در واقع منتقدان زیادی بر این باورند که این فیلم در بستر یک داستان جاسوسی و اکشن، همانند اغلب دیگر آثار نولان به سراغ بازی با زمان و پیچیده‌نمایی می‌رود که برای این فیلم چندان هم ضروری به نظر نمی‌آید.

مرد خالی

در جایگاه پنجم باکس‌آفیس هم شاهد حضور فیلم «مرد خالی» هستیم که در قیاس با هفته‌ گذشته دو پله سقوط کرده است.

«مرد خالی» در در حال حاضر بعد از ۱۰ روز اکران حدود دوونیم میلیون دلار فروخته است.

مرد خالی درباره ناپدید شدن عجیب چند نوجوان است که محلی‌ها تصور می‌کنند کار یک مرد افسانه‌ای ترسناک به نام مرد خالی است. اما یک پلیس بازنشسته شروع به تحقیق می‌کند و به نتایجی هم می‌رسد که باعث می‌شود زندگی‌اش به خطر بیفتد.

فیلم‌های قدیمی بر پرده سینما

این هفته‌ها بازار اکران مجدد فیلم‌های قدیمی هم حسابی داغ شده است. فیلم قدیمی «نیرنگ‌بازی» یکی از این فیلم‌هاست که در اکران مجددش همچنان خوب می‌فروشد.
این فیلم کمدی، فانتزی و خانوادگی که در سال ۱۹۹۳ ساخته شده، داستان سه خواهر جادوگر بدذات قرن هفدهمی را روایت می‌کند که بعد از اینکه در شب هالووین برای جوان‌شدن نیروی جوانی را از جسم دختری بیرون می‌کشند، توسط اهالی دهکده به دار آویخته می‌شوند. حالا پس از گذشت سال‌ها، این سه روح خبیث به زندگی بازمی‌گردند و داستان آغاز می‌شود.
این فیلم که به علت موضوع و فضایش مناسب ایام هالووین جلوه می‌کند، این هفته هم نیم‌میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموع فروشش در اکران مجدد به پنج میلیون دلار رسیده باشد.

«کابوس قبل از کریسمس» تیم برتون هم دیگر فیلم قدیمی است که به مناسبت هالووین، دوباره روی پرده رفته و تاکنون هم در دو هفته حدود دو و نیم میلیون دلار فروخته است.

در این زمینه می‌توان به انیمیشن «شرکت هیولاها» محصول پیکسار نیز اشاره کرد که در 10 روز اخیر نزدیک به یک میلیون دلار عایدی داشته است.

چین پررونق و پولدار

در چین، برخلاف آمریکا اوضاع گیشه‌های سینماها خوب است و تا اینجای سال بیش از دو میلیارد و 200 میلیون دلار عایدی سینماهای چین بوده.

ایثار صد میلیونی

این هفته فیلم چینی «ایثار» یا «قربانی» پرفروش‌ترین فیلم گیشه سینماهای چین بود.

این فیلم جنگی در دومین هفته اکرانش ۲۸.۵ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش را در ۱۰ روز به ۱۰۶ میلیون دلار برساند.

انیمیشن ژاپنی «ماجراهای دیجیمون: آخرین تکامل» هم در جایگاه دوم ایستاد و در سه روز اول اکرانش حدود 10 میلیون دلار فروخت.
فیلم میهن‌پرستانه «مردم من، وطن من» هم در هفتمین هفته نمایش خود با هشت میلیون دلار فروش در جایگاه سوم نشست.
این فیلم تاکنون در مجموع ۴۰۲ میلیون دلار فروخته و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال در سراسر جهان به شمار می‌آید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.