جنگ بدون پیروزی کریس نولان

قربانی بزرگ کرونا یا پرفروش‌ترین فیلم آمریکا؟!

پایان ماجراجویی فیلم جدید کریستوفر نولان در دنیای سینما اگر چه برد نبود، اما کارگردان محبوب فیلم آن را نشانه آغاز یک دوران جدید می‌داند.

شهروند آنلاین: دیگر تقریبا می‌توان گفت که ماجراجویی کریس نولان با فیلم تنت، با حدود ۳۵۰ میلیون دلاری که به دست آورد، به فصل آخر رسیده و کم کم می‌توان کار این فیلم را در گیشه تمام‌شده دانست.

پایان تنت

فیلمی که قرار بود سینمای جهان را یک‌تنه از بحران و رکود برهاند و آغازی دوباره باشد بر سینمایی که کرونا نفسش را بریده بود، در عمل حتی خودش را هم نتوانست نجات دهد و با تنها 50 میلیون دلار در گیشه آمریکا به پایان راه رسید؛ فروشی اندک و عجیب که اگر 300 میلیون دلار فروش جهانی این فیلم به دادش نمی‌رسید، می‌شد آن را قربانی بزرگ کرونا نامید.

رضایت نولان؟!

کریستوفر نولان البته چنین باوری ندارد و می‌گوید که از فروش تنت هیجان‌زده شده است. کارگردان تنت به روزنامه لس‌آنجلس‎تایمز گفته: «قطعا با توجه به شرایط فروش ۳۵۰ میلیون دلاری تنت نتیجه خوبی بوده و برای اکران فیلم از کمپانی برادران وارنر تشکر می‌کنم که جرأت کرد و تنت را روی پرده فرستاد، در حالی که دیگر استودیوها این کار را نتوانستند بکنند.»
نولان در ادامه می‌گوید: «تنت در شرایطی اکران شد که سینماهای نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو و سان‌فرانسیسکو بسته بودند و این هم مرا و هم کمپانی را مردد کرده بود که آیا اکران این فیلم در حالی که مهم‌ترین سینماها بسته هستند، منطقی است یا نه.»
به گفته نولان فروش 300 میلیون دلاری تنت در بازارهای بین‌المللی معیار بهتری برای ارزیابی عملکرد این فیلم است؛ زیرا دیگر کشورها با مشکل آمریکا مواجه نبودند که مهم‌ترین شهرها و سینماهایشان تعطیل باشد.

فیلم شکست‌خورده؟!

البته عده‌ای هم بر این باورند که تنت برخلاف ادعای کریس نولان نتوانسته انتظارات را برآورده کند. به هر حال تنت که ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساختش شده، حتی بدون آن میلیون‌ها دلاری که صرف بازاریابی و تبلیغاتش شده، تاکنون 100 میلیون دلار ضرر کرده است.
باوری که بعضی از استودیوهای بزرگ هم با آن موافقند و برای همین هم نمایش بیشتر فیلم‌های اصلی‌شان را عقب انداختند.
نولان اما با این نوع نتیجه‌گیری موافق نیست. او می‌گوید: «می‌ترسم استودیوها نتیجه نادرستی از اکران فیلم ما گرفته باشند. می‌ترسم به جای نگاه‌کردن به عملکردهای خوب فیلم، به مقایسه دستاوردهای تنت با سطح انتظارات پیش از کرونا بپردازند و این بهانه‌‌ای شود برای فرار از ورود به بازی و کمک به بازسازی کسب‌وکارمان.»

یک دوران جدید

در واقع نولان عقیده دارد که باید فروش‌های امسال را با منطق خودش ارزیابی کرد؛ به‌خصوص که سال گذشته بزرگ‌ترین سال تاریخ از نظر میزان درآمدهای سینما بود و بنابراین مقایسه فروش‌های امسال با سال گذشته نه منطقی است و نه منصفانه.
کریس نولان می‌گوید: «نباید این واقعیت را نادیده گرفت که سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین سال برای گیشه‌ها بود و سینماها بیشترین درآمد را به دست آوردند. بنابراین در حال حاضر درک واقعیت جدید دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، بیشترین اهمیت را دارد؛ یعنی رفتن به سینما بخشی از زندگی است و این عادت در طولانی‌مدت باز خواهد گشت مثل رفتن به رستوران و هر چیز دیگری.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.