حکومت شبانه ضد کرونایی

احتمال اعمال محدودیت‌های ساعتی کرونایی به عنوان تازه‌ترین تدبیر برای مقابله با کرونا مطرح شده و ممکن است در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود

احتمال اعمال محدودیت‌های ساعتی کرونایی مطرح شد؛ طرحی که قرار است از بیستم آبان تا بیستم آذر ممنوعیت‌های ساعتی برای کسب‌و‌کارهای غیرضروری و خودروهای شخصی در نظر بگیرد. طرحی که در کنار تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند برای تهرانی که با آلودگی هوا و کرونا در جنگ است کمی آسایش بیاورد و بیمارستان‌ها را کمی خلوت‌تر کند.

شهروندآنلاین:حکومت شبانه ضد کرونایی و  محدودیت‌هایی که از ابتدای مرزگشایی کووید-19 ابلاغ و تصویب شدند، همچنان ادامه دارد. محدودیت‌ها شهر به شهر  ابلاغ شدند تا آمارها از فتح آمارهای ابتلا و جانباختگان کووید-19 جلوگیری کنند.

ورود کووید-19 به ایران به ماه‌های آخر سال 98 برمی‌گردد؛ روزهایی که قرنطینه و محدودیت‌ها با تعطیلات نوروز همزمان شدند. روزهایی که آمارها تعداد مبتلایان را 60 نفر اعلام کرده و فوتی‌ها به 12 نفر می‌رسیدند.

تعطیلات و قرنطینه توفیقی فروردین که به پایان رسید، دغدغه امتحانات نهایی و کنکور به میان آمد؛ هر چند هر دو با وجود مخالفت‌هایی برگزار شدند. موج اول کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی  گذشت؛ پروتکل‌هایی که هنوز فاصله اجتماعی و اجباری‌شدن ماسک را به خود نمی‌دیدند.

موج دو کارمندان را به دورکاری برد و بعضی مشاغل به اجبار تعطیل شدند؛ سینما‌ها و تئاتر هم جزو تعطیلی‌ها بودند.

زالی از تحلیل آمارهایی گفته بود که از شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران می‌گفتند. «تهران یکی از اپی‌سنترها مهم اپیدمیولوژیک این بیماری در کشور است.» او گفته بود: «نیازمند مداخلات جدی‌تر در سطح شهر و استان تهران هستیم تا رشد فزاینده بیماری کنترل شود.»

در همان دوره بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های وضع‌شده را برای مقابله با گسترش ویروس کرونا کاهش دادند. آلمان، اسپانیا، یونان و حتی بریتانیا که در شمار کشورهایی با بالاترین آمار مرگ در پی ابتلا به کووید-۱۹ بودند، به فکر «بازگشایی اقتصاد» افتادند. تصمیماتی که هند با بیش از یک‌میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت با احتیاط بیشتری آن را به مرحله اجرایی‌کردن برد.

سازمان بهداشت جهانی نگران کاهش محدودیت‌های اجتماعی در بسیاری از کشورها بود؛ نگرانی‌ که از افزایش همه‌گیری موج دوم و سوم کرونا می‌گفت.

مدارس بازگشایی شدند؛ البته حضوری و غیرحضوری‌بودن گزینه‌های آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان بود. به مرور اعتراضات اقتصادی در کشورهای مختلف بالا گرفت تا تأکید بر رعایت پروتکل‌ها محدودیت بعضی صنوف کمرنگ شوند.

شهریور روزهای آخرش را سپری می‌کرد که فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا تهران از شروع موج سوم گفت. علیرضا زالی در آن روزها از بستری‌شدن 720 بیمار جدید خبر داد؛ بیمارانی که 147 نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

بالاترین میزان ابتلا و بستری و مرگ‌ومیر پیک دوم مربوط به هفته دوم خرداد است. آماری که با به دلیل بازگشایی مشاغل، کاهش حساسیت آحاد شهروندی، کمرنگ‌شدن رعایت پروتکل‌های بهداشت و سفرهای بین‌شهری میل به افزایش کرد.

زالی از تحلیل آمارهایی گفته بود که از شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران می‌گفتند. «تهران یکی از اپی‌سنترها مهم اپیدمیولوژیک این بیماری در کشور است.» او گفته بود: «نیازمند مداخلات جدی‌تر در سطح شهر و استان تهران هستیم تا رشد فزاینده بیماری کنترل شود.»

زالی از حجم بالای سفرهای درون‌شهری و استفاده از ناوگان عمومی در تهران گفته بود. «به ‌طور متوسط روزانه ۹۵۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اتوبوسرانی تهران استفاده می‌کنند.» او کاهش سفرهای درون‌شهری را یکی از تمهیدات مهم پیشگیرانه عنوان کرده بود. به گفته زالی «بازگشایی مدارس، برخی مشاغل آموزشی و تعلیق حضور یک‌سوم کارکنان از دلایل افزایش حجم سفرهای درون‌شهری در پایتخت هستند.»

تأکید بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی با موج سوم اجرایی شد؛ موجی که با شروع پاییز میهمان شهرها شد.

زالی با گفتن از موج سوم کووید-19 از پایین‌بودن رعایت شیوه‌نامه‌ها در پاساژها و مجتمع‌های تجاری گفت. او  بالاترین میزان ابتلا و بستری و مرگ‌ومیر پیک دوم را  مربوط به هفته دوم خرداد دانسته بود.

آماری که به دلیل بازگشایی مشاغل، کاهش حساسیت آحاد شهروندی، کمرنگ‌شدن رعایت پروتکل‌های بهداشت و سفرهای بین ‌شهری میل به افزایش کرد. دورکاری کارمندان و طرح ردیابی بیماران کرونایی و  جریمه سرنشینان و راننده تاکسی‌ها هم پای کار آمدند. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران هم از 49هزار بیماری گفت که براساس محل سکونت ردیابی شده بودند.

حکومت شبانه ضد کرونایی
تعطیلاتی کسب‌وکارهای غیرضروری، بسته‌شدن درهای بهشت ‌زهرا و ..

 آنهایی که به تعطیلات رفتند

کووید-19 در موج سوم رکوردزنی کرد و آمار فوتی‌ها از مرز 400 نفر گذشت و اعمال محدودیت‌ها برای 48 مرکز استان ابلاغ شد.

موج سوم و آمار فوتی‌های 400 نفری به تعطیلات آخر هفته‌ای برخورد؛ تعطیلاتی که در آن این‌بار تصمیم به جریمه 500هزار تومانی برای متخلفان گرفته شد.

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ هم از تمدید تعطیلی صنوف پرتردد و ریسک‌پذیر گفت. صنوفی که به گفته سرهنگ نادر مرادی قرار شد تعطیلات‎‌شان از دهم آبان‌ دوباره تمدید شود،‌ آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری و باشگاه‌های بدنسازی هستند.

محدودیت‌ها دامن باشگاه‌های ورزشی را هم گرفت تا از چهاردهم آبان برای 10 روز به تعطیلات بروند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان تهران هم از اعمال بازرسی‌های بهداشتی خبر داد.

دورکاری 50درصدی کارمندان دولت هم یکی از راهکارهای پیشگیری کووید-19 بود هر چند این دورکاری شهرستان‌های استان تهران را پوشش نداد. محدودیت‌های بعدی مترو را دربر گرفت تا مسافران بدون ماسک تذکر بگیرند. طرح آمران سلامت هم به همین منظور اجرایی شد.

علی رفیعی بر لزوم تشدید نظارت‌ها هم گفت. به باور او رفتارهای غیرحرفه‌ای می‌تواند به بدنه گردشگری لطمه بزند. معاون مدیریت منابع و نیروی انسانی استاندار تهران برگزاری از ممنوعیت برگزاری نشست‌ها و همایش‌های بالای 15 نفر در دستگاه‌های دولتی خبر داد.

غلامرضا عباس‌پاشا از ابلاغ و تأکید به دستگاه‌های دولتی بر توسعه خدمات الکترونیک و راه‌اندازی پیشخوان خدمات گفت. دورکاری 50درصدی کارمندان دولت هم یکی از راهکارهای پیشگیری کووید-19 بود؛ هر چند این دورکاری شهرستان‌های استان تهران را پوشش نداد.

محدودیت‌های بعدی مترو را دربرگرفت تا مسافران بدون ماسک تذکر بگیرند. طرح آمران سلامت هم به همین منظور اجرایی شد؛‌طرحی که به گفته معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در 41 ایستگاه مترو پایتخت اجرایی‌شدن را به خود دید.

«مردم به بهشت‌زهرا(س) تنها برای تدفین اموات بیایند.» محدودیت دیگری که مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از آن گفت. به گفته سعید خال محدودیت‌های بهشت‌زهرا(س) 14 در بهشت زهرا را بست تا تنها دو در اصلی ورود و خروج باز باشد.

البته پیست آبعلی هم قرار شد تا جمعه، شانزدهم آبان، تعطیل باشد تا شاید آمار ابتلاها و فوتی‌ها سیر نزولی به خود بگیرند.

 پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران هم مطرح شد؛ پیشنهادی که به باور استاندار تهران  نقطه قوت و ضعف دارد و باید به صورت جامع بررسی شود.

پیشنهاداتی که باید تصویب شوند

تهران تصمیم به رکوردزنی گرفته تا جایی که از ابتدای مهر 9 بار رکورد مرگ‌ومیر و موارد جدید ابتلا در تهران شکسته شده است.

رکوردهایی که از آمار فزاینده پیک سوم کرونا می‌گویند. فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا هم از 108 بیمارستان تهران گفته که مبتلایان کووید- 19 را پوشش می‌دهند.

هر چند به گفته علیرضا زالی احتمال اضافه‌شدن تخت‌های جدید بیمارستانی وجود دارد. زالی از خستگی و فرسودگی نیروی انسانی و کادر درمان و بهداشت گفته بود؛ فرسودگی که به مرز هشدار رسیده است. او گفته بود:«اگر امواج جدید کرونا از ظرفیت‌های اشباعی بالاتر رود حتما این موضوع تبدیل به یک چالش جدی خواهد شد.»

به باور زالی تهران نیازمند مداخلات جدی‌تر است. «شرایطی که در شهر می‌بینیم چندان تفاوتی با قبل از محدودیت‌ها ندارد.»

شرایطی که به باور زالی نشان‌دهنده این است که محدودیت‌ها تأثیر چندانی در تغییر فرآیند و روند کاهش بیماری کرونا نداشتند.

حکومت شبانه ضد کرونایی
پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران و طرح اعمال محدودیت‌های ساعتی

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران هم مطرح شد؛ پیشنهادی که به باور استاندار تهران نقطه قوت و ضعف دارد و باید به صورت جامع بررسی شود.

تهران در تب کرونا و آلودگی هوا می‌سوزد و چشم‌انتظار دو هفته‌ای و محدودیت‌های راهگشاست. پیشنهاد دو هفته‌ای اجرایی‌شدن را هنوز به خود ندیده که احتمال اعمال محدودیت‌های ساعتی کرونایی مطرح شده است. طرحی که قرار است در صورت اجرای‌شدن کسب‌وکارهای غیر ضروری در مراکز استان‌ها از ساعت 18 هر روز اعمال شود.

طبق این طرح از بیستم آبان تا بیستم آذر تردد خودروهای شخصی هم از ساعت 21 تا 4 بامداد ممنوع خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  آمار فوتی این روزها را ناشی از اقدامات یک‌ ماه گذشته می‌داند. به گفته ایرج حریرچی تا زمانی که کاهش تردد و مواجهه را نداشته باشیم، تعداد بستری، ابتلا و مرگ افزایش خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.