احساس بوی بد؛ نشانه دیگری از ابتلا به کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری عنوان کرد

رئیس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به افزایش مراجعه بیماران بدحال به اورژانس‌ها گفت: «حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ‌تر شده، بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می‌رسد تهاجمی و افسارگسیخته شده است.»

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از دانشگاه شهید بهشتی پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه ویروس‌ها همواره در حال تغییرات ژنتیکی یا جهش هستند، گفت: «این تغییرات گاهی منجر به کاهش قدرت سرایت بیماری آنها می‌شود، نظیر آنچه در مورد سارس اتفاق افتاد و گاهی نیز باعث افزایش بیماری‌زایی ویروس می‌شود،  نظیر آنچه در کووید-۱۹ رخ داده و باعث افزایش میزان انتقال آن شده است و  احساس بوی بد؛ نشانه دیگری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود.»

ویروس شایع در کشور از نوع اروپایی است

این متخصص عفونی بیمارستان با اشاره به وجود دو نوع ویروس کووید-۱۹(COVID-۱۹) در جهان افزود: «یک  نوع همان ویروس آسیای جنوب‌شرقی یا ووهان است که با جهش‌هایی که رخ‌داده، میزان انتقال و بیماری‌زایی آن کمتر شده است، اما نوع دوم ویروس در اروپا دیده می‌شود که دارای بیماری‌زایی بسیار شدیدی است و ظاهرا به سمت ایران نیز آمده است.»

انتقال کرونا خانوادگی و ابتلای خوشه‌ای

به گفته او ویروسی که الان در کشور شیوع دارد، از همان نوع اروپایی است که میزان انتقال آن بیشتر از قبل است. انتقال بیماری خانوادگی صورت می‌گیرد و اصطلاحا افراد دسته‌ای یا خوشه‌ای به بیماری مبتلا می‌شوند.

آنفلوآنزای فصلی هنوز در کشور شروع نشده است

دکتر طبرسی ویروسی را که در حال حاضر در حال چرخش در جامعه است، همان ویروس کووید-۱۹ برشمرد و  یادآور شد: «هنوز شواهدی از شروع آنفلوآنزا دیده نشده است، گرچه با سردشدن هوا و تغییر فصل احتمال شیوع آنفلوآنزا نیز وجود دارد و باید مراقب باشیم که درگیر آن نشویم.»

قرنطینه خانگی گروه‌های پرخطر برای محافظت از کرونا و آنفلوآنزا

او با اشاره به کمبود واکسن آنفلوآنزا به افراد به ویژه گروه‌های پرخطر و گروه‌های ریسکی که موفق به تزریق این واکسن نشدند، توصیه کرد: «افراد باید کماکان نکات بهداشتی یعنی زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و گروه‌های پرخطر نیز بهتر است در این شرایط  به خاطر کرونا و پیشگیری از آنفلوآنزا در منزل بمانند.»

بروز سندرم خستگی مزمن در بیماران پس از بهبود کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به بروز سندرمی با نام خستگی مزمن پس از ابتلا به بیماری‌های ویروسی در افراد تصریح کرد: «در این سندرم بیمار پس از بهبود دچار ضعف، بی‌حالی، بدن‌درد، خستگی و افسردگی می‌شود.»

او افزود: «مبتلایان به کرونا پس از بهبود علاوه بر این علایم؛ ریزش مو، عوارض التهابی و گلودرد را نیز  تجربه می‌کنند. البته این بیماران ممکن است پس از بهبودی از کرونا به طور دوره‌ای بدن‌درد داشته باشند که این عوارض بعد از کووید تلقی می‌شود، همچنین  احساس بوی بد؛ نشانه دیگری از ابتلا به کروناست.

 داروهای مورد استفاده در درمان کرونا

دکتر طبرسی با اشاره به استفاده از دو دسته دارو در درمان کرونا گفت: «در درمان کرونا داروهای ضدالتهابی و ضدویروسی استفاده می‌شوند. مطالعات حاکی از تأثیرات موفقیت‌آمیز داروهای ضدالتهابی است  که در رأس آنها داروهای استروئیدی  یا دگزامتازون قرار دارد که می‌تواند مرگ‌ومیر را کاهش دهد.»

او تأکید کرد که  دگزامتازون فقط در بیمارانی موثر است که دچار افت اکسیژن هستند و در  بیماران دارای اکسیژن خون طبیعی مصرف استروئید ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیمار شود.

به گفته دکتر طبرسی داروهای ضدالتهاب نیز در دنیا برای درمان کرونا مصرف می‌شود، اما شواهد قطعی وجود ندارد که این داروها منجر به کاهش مرگ‌ومیر یا بهبودی زودتر بیمار شوند.

این متخصص عفونی در ادامه به داروهای ضدویروس نظیر فاویپراویر، رمدسیویر، سوبوداک و اینترفرون اشاره کرد که امروزه جنجال‌برانگیز هستند و افزود: «تأثیر این داروها عمدتا در ۱۰ روز اول بیماری است که احتمال تکثیر ویروس وجود دارد و پس از آن ممکن است زیاد اثرگذار نباشد.»

دکتر طبرسی تنها داروی مورد تأیید FDA  برای درمان کرونا را رمدسیویر ذکر کرد که در بیمارستان‌های ایران نیز استفاده می‌شود و ساخت شرکت‌های دارویی داخلی است و گفت: «این دارو ممکن است در درمان بیماران کرونایی درصدی نیز تأثیر داشته باشد. FDA پس از آنالیز مطالعات مختلف اعلام کرد که رمدسیویر ممکن است تأثیرات نسبی داشته باشد و آن را به عنوان اولین داروی ضدکرونا پذیرفت.»

به گفته او در مورد سایر داروها مثل فاویپیراویر سوبوداک و اینتفرون مطالعات به نتیجه قطعی نرسیده است و هنوز ادامه دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از ویژگی‌های بیماری کرونا را افزایش انعقاد خون در مبتلایان برشمرد و خاطرنشان کرد: «برای تمام بیماران بستری در بیمارستان‌ها از داروهای ضدانعقادی استفاده می‌شود. اما در مورد بیماران غیربستری در بیمارستان ضرورتی برای مصرف این داروها وجود ندارد.»
اجتناب از مصرف خودسرانه داروها

او با اشاره به اینکه ممکن است بسته به شرایط بیماران بستری داروهای مختلفی نظیر داکسی سایکلین و آزیترومایسین، آسپرین، ناپروکسن و… توسط پزشک تجویز شود، به افراد تأکید کرد که از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند.

دکتر طبرسی  با اشاره به پروژه‌های ساخت واکسن در ایران و جهان گفت: «هنوز  فاز سوم مطالعاتی واکسن‌های چینی و روسی تکمیل نشده و فاز مطالعاتی واکسن آمریکا و آکسفورد تا اوایل دی ماه احتمال دارد به اتمام برسد. باید ببینم که سازمان جهانی بهداشت کدام واکسن را برای استفاده عمومی تأیید می‌کند، اما فکر نمی‌کنم در کوتاه‌مدت و تا دو، سه ماه آینده اتفاق خاصی درباره واکسن کرونا بیفتد.

 واکسن ایرانی به فاز مطالعاتی انسانی رسیده است

او خاطرنشان کرد: «در ایران نیز واکسن کرونا به فاز انسانی رسیده، اما این پروژه زمانبر است و ممکن است حداقل تا پایان زمستان امسال طول بکشد تا نتایج آن برای استفاده عمومی مردم آماده شود. بنابراین کماکان تنها راهکار برای مقابله با کرونا تقویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.»

احساس بوی بد؛ نشانه دیگری از ابتلا به کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی شایع‌ترین علایم کرونا را تب، سرفه، بدن‌درد و تنگی نفس ذکر کرد و از دست دادن حس چشایی و بویایی، تغییر مذاق، احساس بوی بد، کمردرد، اسهال و استفراغ در نوع گوارشی را از دیگر علایم این بیماری برشمرد که جزو علایم شایع نیستند.

ابتلای مجدد به کرونا در افراد دارای نقص سیستم ایمنی

دکتر طبرسی با بیان اینکه ابتلای مجدد قطعی به کووید-۱۹ زیاد در دنیا گزارش شده است، گفت: «افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، دوباره به بیماری مبتلا می‌شوند، بنابراین پس از یک بار ابتلا به کرونا افراد همچنان ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند.»

افزایش مراجعان به اورژانس مراکز درمانی

او با اشاره به تأثیر اعمال محدودیت‌های جدی در تهران برای کاهش انتقال و شیوع بیماری تأکید کرد: «در آینده بازگشایی‌ها نیز باید بسیار محتاطانه صورت گیرد. الان وضعیت مناسبی نداریم، تعداد مراجعان به اورژانس‌ها افزایش یافته و بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می‌رسد که تهاجمی و افسارگسیخته شده است.»

این متخصص عفونی دانشگاه با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی گفت: «اگر ۹۰-۸۰ درصد مردم به طور جدی پروتکل‌ها را رعایت کنند، می‌توانیم به بهبود اوضاع امیدوار شویم.»

ضرورت استفاده از ماسک در منزل برای حفاظت از افراد پرخطر

او با بیان اینکه در حال حاضر انتقال بیماری به صورت خانوادگی است، تأکید کرد: «در خانواده‌هایی که افراد پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد، افراد باید در منزل نیز برای محافظت از آنان ماسک بزنند.»

به گفته دکتر طبرسی بیماری کرونا در کودکان زیاد شدید بروز نمی‌کند و معمولا کودکان مبتلا درمان‌های علامتی می‌گیرند. اما کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، کلیوی و قلبی هستند، ممکن است دچار بیماری شدید و عارضه‌دار شود.

تأکید بر تداوم رعایت جدی پروتکل‌ها و محدودیت‌ها

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مرگ هزاران ایرانی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بر اثر این بیماری خاطرنشان کرد: «حلقه کرونا از همیشه برای ما تنگ‌تر شده و در صورت رعایت‌نشدن محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش مرگ‌ومیرها خواهیم بود.»

دکتر طبرسی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با رعایت دقیق و جدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اجرای محدودیت‌ها از سوی دولت شاهد کاهش شیوع بیماری و مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.