«تانوس» شخصیت منفور فیلم‌های «اونجرز» مصداق کیست؟

وزیر ارتباطات به تحریم سازمان هوافضای ایران واکنش نشان داد

بعد از تحریم اخیر آمریکا که سازمان هوافضای ایران را هم شامل بود، وزیر ارتباطات به این قضیه واکنش نشان داده. نکته مهم اما در پاسخ توییتری آذری‌جهرمی آن‌جایی است که به ترامپ گفته دست از تقلید تانوس بردارد. موضوعی که هشتگ تانوس را تبدیل به یکی از ترندهای ساعات اخیر کرده است.

اما تانوس کیست؟ و این کاراکتر از کجا آمده؟ این پرسشی است که در ساعات اخیر به‌خصوص در فضای مجازی فارسی دست‌به‌دست می‌شود.
تانوس که وزیر ارتباطات، ترامپ را به او تشبیه کرده، یکی از ابرقهرمانان کتاب‌های مصور کمپانی مارول است.
یک ابرقهرمان شرور؛ که اول‌بار در ‌سال 1973 در مرد آهنی شکست‌ناپذیر ظاهر شد. از آن پس این کاراکتر با بسیاری از قهرمان‌های سینمایی مارول ازجمله انتقام‌جویان، نگهبانان کهکشان، چهار شگفت‌انگیز و مردان ایکس روبه‌رو شده ‌است. او سعی دارد سنگ‌های ابدیت را به ‌دست آورد و با تبدیل‌شدن به قوی‌ترین موجود جهان نیمی از بشریت را نابود کند.
نام تانوس اشاره دارد به الهه مرگ در اساطیر یونانی؛ یا در حقیقت از این الهه که نام اصلی‌اش تاناتوس است، الهام گرفته. اما به‌رغم این ریشه اساطیری، حداقل درجامعه آمریکا شناخت این شخصیت شرور نیاز به آشنایی با اسطوره‌شناسی یونانی ندارد. حتی برعکس؛ تانوس یکی از آشناترین کاراکترهای دنیای ابرقهرمانی برای نوجوانان آمریکایی است. شخصیتی که در رده‌بندی ۱۰۰ تبهکار برتر کتاب‌های مصور یا همان کامیک‌بوک‌ها در رتبه 47 نشسته.
سینما و تلویزیون آمریکا تاکنون بارها و بارها شاهد حضور تانوس بوده است. به‌خصوص در سینما؛ که حضور او در سری فیلم‌های انتقام‌جویان یا همان اونجرز یکی از ارکان اصلی فیلم‌ها بوده است.
در دنیای اونجرز اول‌بار تانوس در‌ سال 2012 در اواخر فیلم انتقام‌جویان رخ نشان داد. در این فیلم دیمین پواتیه این نقش را ایفا کرد و چنان موفق جلوه کرد که همان موقع رئیس مارول استودیوز گفت که برنامه‌هایی برای این شخصیت در فیلم‌های آینده دارد.
بعد نوبت به جاش برولین رسید تا نقش تانوس را ایفا کند. نقشی که پیش از او قرار شده بود آن را امینم رپر محبوب بازی کند، اما نشد و برولین در فیلم‌های نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴)، انتقام‌جویان: عصر اولتران (۲۰۱۵)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) در نقش تانوس یکی از شاه‌نقش‌های کارنامه‌اش را ایفا کرد.
اما پرسشی که در فضای مجازی از آذری‌جهرمی شده، بیشتر پیرامون این موضوع بوده که به‌رغم اشتهار تانوس در دنیای سینمایی مارول؛ ولی چرا وزیر ارتباطات از کاراکتر دیگری برای تشبیه ترامپ استفاده نکرده که بیشتر و بهتر شناخته شده باشد؟ کاربران در این زمینه کاراکتری چون جوکر را مثال می‌آورند که تجسم شر مطلق است و مسائلی مانند جوانمرگی بازیگرش و البته اکران فیلمی به نام جوکر در همین روزهای اخیر آن را کاراکتری ملموس‌تر برای تشبیه به ترامپ (یا برعکس) می‌کند.
شاید فرجام تانوس بتواند پاسخ این پرسش را بدهد: تانوس به‌رغم قدرت فراوانش درنهایت از انتقام‌جویان شکست می‌خورد. آیا وزیر ارتباطات براساس این فرجام به این کاراکتر اشاره کرده است؟ آیا در نظام فکری او فرجام نبرد با شکست محتوم تانوس تعیین خواهد شد؟ اینها پرسش‌های دیگری هستند که اشاره به تانوس باعث شده است!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. رامین می‌گوید

    تانوس خیلی باشرف از این کله زرد بد ترکیب است انشالله خداوند به حق معصومیت امام حسین و طفلان کشته در کربلا حق مظلومیت ملت ایران را از این انسان نما بگیرد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.