تکرار سرنوشت «می»‌ برای «بوریس»

مجلس عوام انگلیس طرح بوریس جانسون برای برگزیت را رد کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در جریان رأی‌گیری مجلس عوام انگلیس شکست سختی از مخالفان برگزیت بدون توافق متحمل شد. مجلس عوام انگلیس با 328 رأی در مقابل 301 رأی طرح جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کرد. حالا جانسون براساس گفته‌اش باید انتخابات زودهنگام برگزار کند.

جانسون معتقد بود که باید به هر قیمتی از اتحادیه اروپا خارج شود و اگر اتحادیه اروپا حاضر نشود شرایط انگلیس برای خروج را بپذیرد، انگلیس بدون توافق با اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.
رأی‌گیری و نتیجه آن به منزله نخستین گام مجلس عوام برای ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست. بدین ترتیب، مخالفان جانسون در مجلس عوام روز چهارشنبه در گام دوم سعی خواهند کرد لایحه‌ای را به تصویب برسانند تا جانسون را ملزم کنند از اتحادیه اروپا بخواهد که تحت شرایطی برگزیت را به تأخیر بیندازد. ۳۱ اکتبر (نهم آبان) به‌عنوان تاریخ جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تعیین شده است. مخالفان جانسون می‌گویند درصورتی که تا 31 اکتبر توافقی میان دوطرف حاصل نشود، برگزیت تا سه‌ماه دیگر به تعویق بیفتد. این نکته محوری درخواست مخالفان برگزیت بدون توافق در روز چهارشنبه است. بوریس جانسون در واکنش به رأی‌گیری اعضای مجلس عوام در همانجا گفت: «تردیدی نیست که این رأی‌گیری تبعاتی دارد. این به معنای آن است که پارلمان در آستانه نابودی هرگونه توافق احتمالی ما با بروکسل قرار دارد.»
وی افزود: «رأی‌گیری فردا در پارلمان کنترل مذاکرات را به اتحادیه اروپا می‌دهد.
جانسون پس از این رأی‌گیری احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه اکتبر را مطرح کرد. اعضای ناراضی حزب محافظه‌کار درحالی به احزاب اپوزیسیون پیوسته و علیه جانسون رأی دادند که نخست‌وزیر آنها را تهدید به اخراج کرده بود.
درنهایت جانسون تهدید خود را عملی کرد و اعضای شورشی حزب محافظه‌کار را اخراج کرد.»
21نفر از هم‌حزبی‌های جانسون علیه او رأی دادند. نیکولاس سومس نوه وینستون چرچیل، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در دوره جنگ جهانی دوم و فیلیپ‌ هاموند و کنت کلارک دو وزیر سابق دارایی این کشور ازجمله اعضای ناراضی‌ای هستند که به مخالفت با اقدام احتمالی جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برخاسته‌اند.
«سام گیماه» که جزو شورشی‌ها بود، در توییتی اخراج خود و 20 نماینده دیگر را تأیید کرد و نوشت: «امروز علیه دولت رأی دادم تا از برگزیت بدون توافق جلوگیری کنم. من و 20 نماینده دیگر از حزب محافظه‌کار اخراج شدیم. بدین ترتیب، اکثریت پارلمان جانسون که با خروج یکی از هم‌حزبی‌هایش قبل از رأی‌گیری از بین رفته بود، لطمه سنگین دیگری خورد.
«فیلیپ لی» همزمان با سخنرانی جانسون و پیش از رأی‌گیری از حزب محافظه‌کار خارج شد و به لیبرال دموکرات‌ها پیوست. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من به این نتیجه رسیده‌ام که نمی‌توانم به‌عنوان یک عضو محافظه‌کار در پارلمان به حوزه انتخابیه و کشورم خدمت کنم.»
مطبوعات انگلیس نیز روز گذشته همگی به جریان رأی‌گیری در مجلس عوام پرداختند. روزنامه گاردین که گرایش چپگرایانه نیز دارد، در تیتر نخست خود نوشت: «شورشیان حزب محافظه‌کار جانسون را تحقیر کردند».
این روزنامه نوشته، فیلیپ هموند نیز در این خصوص به حزب لیبرال پیوسته است. به این ترتیب دولت جانسون اکثریت خود را در مجلس از دست داد. روزنامه ایندیپندنت نیز در تیتر نخست خود نوشت: «جانسون کنترل را از دست داد».
اشاره این روزنامه به عصبانی‌شدن جانسون و ازدست‌دادن اکثریت در مجلس عوام است. روزنامه تایمز نیز رأی‌گیری دیروز مجلس عوام را تاریخی توصیف کرده است.
روزنامه دیلی‌میل نیز در تیتر نخست خود نوشته: «بریتانیا! حالا تو تصمیم بگیر». اشاره این روزنامه به برگزاری انتخابات است که قرار است سرنوشت برگزیت را مشخص کند. روزنامه سیتی نیز تیتر زده: «حمایت، اخراج، شکاف؟» اشاره این روزنامه به حمایت نمایندگان محافظه‌کار از مخالفان برگزیت و اخراج آنها از حزب و ایجاد شکاف در اکثریت مجلس عوام است. روزنامه هرالد چاپ اسکاتلند نیز نوشته است، جانسون بعد از شکست تحقیرآمیز در مجلس عوام به دنبال برگزاری انتخابات است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.