ظریف: لحن و کلمات مهم نیست، مهم عملکردهاست

مشخص است بین سیاست ها و رویکردهای بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در پی سفرش به ونزوئلا در گفت‌وگویی ضمن اشاره به جوانب مختلف همکاری ایران و ونزوئلا، موضع کشورمان درباره مسائل مختلف از جمله انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام را بیان کرد.

شهروندآنلاین: به نقل از شبکه تله‌سور، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر اخیرش به ونزئلا و روابط دوجانبه تهران-کاراکاس گفت: «ما روابط بسیار خوبی با ونزئلا داریم. با رئیس‌جمهوری مادورو که من را صمیمانه پذیرفت، گفت‌وگویی درباره ارتقای بیشتر روابط دوجانبه در زمینه انرژی، علم و فناوری و کووید-۱۹ داشتیم که هم ونزوئلا و هم ایران پیشرفت قابل توجهی در آن داشته‌اند.»

ظریف در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در ایران چگونه است، گفت: «به دلیل تأثیر بزرگی که اخیرا بر جمعیت گذاشته است، خیلی خوب نیست، اما اجرای فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران نظارت می‌شود و ما پیشر‌فت خوبی در زمینه تولید واکسن و داروی موثر این بیماری داشته‌ایم.»

او همچنین مطرح کرد که با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا درباره «وضعیت بین‌المللی و لزوم اتحاد کشور‌های تحت فشار آمریکا و پافشاری آنها بر پایبندی به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و همکاری با یکدیگر برای شکست‌دادن این تحریم‌های غیرقانونی» گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره توسعه همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی با توجه به تهدید‌های دولت آمریکا و اینکه آیا این همکاری‌ها پیشروی خواهند کرد، گفت: «البته که پیشروی خواهد کرد. ما 40 سال است که این نوع اعمال فشار آمریکا را دوام آورده‌ایم و اگر قرار بود تسلیم شویم، مدت‌ها پیش این کار را می‌کردیم.»

همکاری دفاعی برای ایران و ونزوئلا کاملا قانونی است

ظریف درباره اظهارات اخیر الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد همکاری‌های دوجانبه تهران-کاراکاس مبنی بر اینکه فروش موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا برای آمریکا قابل قبول نیست و در پاسخ یه اینکه آیا دولت ونزوئلا از ایران تسلیحات می‌خریده است و تهدید آمریکا در این زمینه برای ایران و ونزوئلا چه خواهد بود، گفت: «همکاری دفاعی برای ایران و ونزوئلا کاملا قانونی است. آمریکا سعی کرد در شورای امنیت مانع آن شود، اما شکست خورد، به همین دلیل است که به استراتژی قدیمی‌اش که تهدید کشور‌ها و زورگویی به آنهاست متوسل می‌شود. ایران و ونزوئلا اجازه متحمل‌شدن این زورگویی توسط آمریکا را به خود نداده‌اند و این ادامه خواهد داشت. همکاری ما کاملا قانونی است.

ما به همکاری با ونزوئلا حتی در زمینه دفاعی ادامه خواهیم داد. ما بر این باوریم که این حق ونزوئلاست از هر کجا که می‌خواهد تجهیزات نظامی تهیه کند، اما آنچه ونزوئلا نیاز دارد و آنچه ایران می‌تواند ارایه کند، چیزی است که در بخش‌های دفاعی‌مان مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این یکی از موضوعات روابط دوجانبه ما خواهد بود و فکر می‌کنم که به آمریکا هیچ ارتباطی ندارد.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندراد، گفت: «اساسا طبق همان چیزی که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس‌جمهوری ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است.»

مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد

او درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و اینکه آیا بر سر کار بودن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفت: «هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابات پیروز خواهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدید‌های شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود؛ بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت، اما چیزی که برای ما اهمیت دارد، لحن و کلمات نیست، بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است، به دلیل اینکه به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: «توافق هسته‌ای یک در چرخان نیست. آمریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره‌ این توافق به دست بیاورد. نکته این است که آمریکا حق نداشت از این توافق خارج شود، چراکه این توافق، یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر آمریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق.»

ما آمریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه گذشته شکست دادیم

ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: «ما آمریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه گذشته شکست دادیم و این نشان می‌دهد که چقدر سیاست فشار حداکثری آمریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست، اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.»

او در ادامه این گفت‌وگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر آمریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم، اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد؛ پیامد‌های آن جنایت بزرگ به ویژه پیامد‌های جمعی آن و تأثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق همان‌طور که در مراسم‌ تشییع سردار سلیمانی دیدید، در پی آمریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر می‌کنم این بهای نهایی آمریکاست که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسمش در عراق علیه سردار سلیمانی می‌پردازد.»

ظریف در پاسخ به این سوال که نظرش درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از خاورمیانه و وعده‌های دولت ترامپ درباره عملی‌کردن این موضوع چیست، گفت: «بیشتر آن تبلیغات است و خود رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است در مناطقی که حضور دارند، فقط برای حفاظت از نفت است، نه حفاظت از مردم آن مناطق یا منافع آمریکا. آنها در سوریه فقط برای حفاظت از میدان‌های نفتی حضور دارند که از آن بهره‌ می‌برند و این به تاراج‌بردن ثروت مردم سوریه است. آنها حق قانونی حضور در آنجا را ندارند و هیچ وقت از آنها درخواست نشده است نیرو‌هایی به سوریه بفرستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.