تعطیلی مشاغل از ساعت 18 قطعی شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی خبر داد

ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت یک‌ماهه فعالیت برای همه مشاغل به جز رده‌های شغلی ردیف یک را اعلام کرد. براساس این تصمیم جدید هر گونه فعالیت و کسب‌وکار این گروه‌های شغلی 2 و 3 و 4 از ساعت ۱۸ هر روز ممنوع است. این طرح از بیستم آبان به مدت یک ماه به اجرا درمی‌آید.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام این خبرگفت: «امروز تصمیم بسیار مهمی گرفته و قرار شد از بیستم آبان تا بیستم آذر ماه از ساعت ۱۸ هر روز محدودیتی اعمال شود که همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل شوند.»

او ادامه داد: «مراکز ضروری شامل رده‌های شغلی شماره یک هستند، از جمله مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امدادونجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارایه‌دهنده خدمات عمومی و مراکز ارایه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که می‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل (مشاغل رده‌های ۲، ۳ و ۴) از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود تا روز بعد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «یکی از بحث‌های اصلی که از روز دوشنبه شروع می‌شود، بحث محله‌محورکردن مقابله با کرونا و درگیرشدن همه‌ مردم به‌خصوص خانه‌ها و خانواده‌ها به عنوان کانون اصلی در مقابله با کروناست. در این زمینه برنامه‌ای داریم تحت عنوان بسیج محله و همکاری خانواده‌ها و محلات در مقابله با کرونا که طرح جامعی است.»

به گفته رئیسی در این طرح سه محور اصلی مدنظر است؛ در حوزه مراقبت، حمایت و نظارت که در این سه حیطه همه مردم بسیج خواهند شد و با کمک مراکز بهداشتی-درمانی که خوشبختانه قوی‌ترین مراکز بهداشتی سطح منطقه را داریم، می‌توانند کمک کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تست‌های تشخیصی سریع کووید-19 اشاره کرد و در این‌باره گفت: «خاصیت این تست‌ها به این شکل است که  در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب تست آماده می‌شود و با توجه به اینکه نیاز به دستگاه یا مهارت خاصی ندارد، این تست‌های سریع می‌تواند در قطع زنجیره بیماری بسیار کمک‌کننده باشد و ما امید داریم تعداد آزمایشگاه‌های فعلی را به بالای ۱۲۰۰ مرکز و در آینده حتی در سطح روستاها هم تعداد تست‌ها را افزایش دهیم.»

او اضافه کرد: «خوشبختانه میزان انجام تست تشخیص کرونا را به ۴۰ هزار تست در روز رسانده‌ایم و برنامه ما با کمک تست‌های تشخیص سریع است که به تراز 70 تا 80 هزار تست روزانه برسیم.»

رئیسی همچنین درباره روند بیماری کرونا و کانون‌های اصلی شیوع این بیماری هم گفت: «در تحقیقات بین‌المللی مشخص شده که ۳۱ درصد از مبتلایان در دورهمی‌های خانوادگی درگیر این بیماری شدند و در کشور خودمان هم آمارها همین موضوع را نشان می‌دهد.»

او این موضوع را هم گفت که میهمانی‌های خانوادگی یکی از کانون‌های اصلی انتقال بیماری است، به ویژه آنکه در مکان‌های سربسته و محلی بدون تهویه برگزار شود. به همین دلیل با توجه به سردشدن هوا اکیدا توصیه می‌شود این موضوع را مدنظر داشته باشند که اگر یک فرد مثبت حتی بدون علامت در جمع خانوادگی حضور داشته باشد، بعد از نهایتا ۴ساعت می‌تواند همه‌ اعضا را مبتلا کند. امیدواریم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در سلامت باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.