رئیس پلیس فتا: نرم‌افزارهای نذری‌یاب ممکن است جعلی باشند

حواستان به اپ‌های نذری‌یاب باشد

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از کلاهبرداری با استفاده از نرم‌افزار‌های نذری‌یاب در فضای مجازی خبر داد و گفت: «رعایت هشدار‌های پلیسی توسط کاربران فضای مجازی در کاهش وقوع جرایم موثر است. نرم‌افزار‌هایی با عنوان نذری‌یاب که بیشتر در ایام عزاداری‌ها در فضای مجازی حضور پررنگ‌تری دارند، ممکن است جعلی باشد و مجرمان غالبا در شبکه‌های اجتماعی افراد را ترغیب به دانلود و خرید این‌گونه برنامه‌ها می‌کنند.»

دو‌سال پیش بود که برای نخستین بار اسم اپلیکیشن‌های نذری‌یاب میان مردم ردوبدل می‌شد، اپلیکیشن‌هایی که در مراسم‌های مختلف عزاداری مکان‌هایی که نذری پخش می‌کنند را با جزییات (چه روزی چه نوع غذایی و آدرس دقیق خیابان و کوچه و پلاک) به کاربرانشان معرفی می‌کردند و کاربران هم خوشحال از داشتن این اطلاعات سراغ محل‌های مورد نظر می‌رفتند.

البته همان اوایل هم مشخص شد برخی از آدرس‌ها و محل‌ها اشتباه بوده و فقط عده‌ای را سرگردان می‌کرد. هرچند ابتدا بیشتر این نوع اپلیکیشن‌ها رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گرفت، اما به مناسبت محرم‌ سال بعد بسیاری از آنها دیگر رایگان نبودند و برای آن‌که آن را در اختیار کاربران قرار دهند، هزینه‌های ناچیزی دریافت می‌کردند که البته این مبالغ حتما برای کاربران ناچیز بود و وقتی تعداد کاربران بالا می‌رفت، سود خوبی برای سازنده اپ داشت.

این اپلیکیشن‌ها می‌توانند مردم را به درگاه‌های پرداخت جعلی وصل و از این طریق از حساب‌های مردم سوءاستفاده کنند

سال گذشته هم پلیس فتا درباره چنین اپ‌هایی به مردم هشدار داد و از آنها خواسته بود به این برنامه‌ها اعتماد و آنها را دانلود نکنند و دوباره امسال نیز چنین درخواستی را از مردم دارد، با این مضمون که این اپلیکیشن‌ها می‌توانند مردم را به درگاه‌های پرداخت جعلی وصل و از این طریق از حساب‌های مردم سوءاستفاده کنند.

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا دراین‌باره توضیح داد: «برای دانلود نرم‌افزارهای نذری‌یاب از کاربران فضای مجازی مبالغی کم و جزیی را به‌عنوان ثبت‌نام مطالبه و سپس کاربر را به صفحه یا همان درگاه‌های جعلی بانک (فیشینگ) هدایت می‌کند. اتفاقی که در این صفحه رخ می‌دهد این است وقتی کاربر برای خرید نرم‌افزار، اطلاعات بانکی خود را در صفحه شبیه‌سازی‌شده بانک وارد می‌کند، مجرم در پشت صفحه و مخفیانه تمامی اطلاعات حساب بانکی فرد متقاضی را در اختیار گرفته و سپس به صورت اینترنتی اقدام به سرقت موجودی حساب کاربر می‌کند. علاوه بر این سازندگان این‌گونه نرم‌افزار‌ها به تمامی اطلاعات واردشده توسط کاربر (نام و نام‌خانوادگی، کدملی، آدرس و شماره تماس) دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند با داشتن این اطلاعات از کاربران سوءاستفاده‌های دیگری هم کنند.»

اگر این سازندگان واقعا از فیشینگ استفاده کنند، به قطع می‌توانند کلاهبرداری‌های بزرگی انجام دهند، اما با این عنوان نمی‌توان تمام آنها را کلاهبردار دانست، همان‌طور که رئیس پلیس فتا نیز گفته است «ممکن است» برخی از آنها کلاهبردار باشند و البته که شاید برخی از آنها تنها اپ‌هایی را برای درآمدزایی ساخته باشند، به نظر بهتر است مردم آدرس کامل درگاه پرداختی را به دقت بخوانند و با آدرس درگاه‌های درست مقایسه کنند تا چنین اتفاقی برایشان نیفتد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.