نیاز مدارس به 381هزار میلیارد ریال اعتبار

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد 8درصدی سرانه فضای آموزشی کشور در سه سال گذشته خبر داد

میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ۸،۳۹ متر مربع تعریف ‌شده، این در حالی است که میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور در حال حاضر ۵،۲۱ متر مربع است؛ رقمی که در سال 1396، ۵،۱۷ متر مربع بود، هر چند در حال حاضر 10 استان کشور زیر خط میانگین قرار دارند.

شهروندآنلاین: رشد 8درصدی فضای آموزشی در سه‌ سال گذشته و نیاز مدارس به 381 هزار میلیارد ریال اعتبار خبری بود که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  از آن گفت.

مهرالله رخشانی‌مهر مسأله افزایش جمعیت دانش‌آموزی را یک متغیر مهم در کاهش سرانه فضاهای آموزشی کشور می‌داند.

رخشانی‌مهر برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، رشد اعتبارات عمرانی و کاهش قیمت تمام‌‌شده را از اقدامات و اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در جهت افزایش سرانه فضاهای آموزشی عنوان می‌کند.

او از 6 هزار و 422 پروژه نیمه‌تمام در کشور می‌گوید؛ پروژه‌هایی که تکمیل‌شان نیازمند بیش از 48 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

او ادامه داد: «ساماندهی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با جدیت و اولویت دنبال می‌شود.»

به گفته رخشانی‌مهر، بیشترین مدارس تخریبی کشور متعلق به استان‌های تهران، خراسان ‌رضوی و گیلان است.

او  از  ۶۳ هزار و ۵۸۶ کلاس درسی در سطح کشور و نیاز مدارس به 381 هزار میلیارد ریال اعتبار گفت که نیازمند تخریب و بازسازی‌اند؛ مدارسی که به بیش از ۳۸۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است که مهاجرت، تغییرات و تمرکز جمعیتی، ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید بدون فراهم‌کردن زیرساخت مناسب تأمین فضای آموزشی و نوسانات بازار و افزایش قیمت تمام‌شده به روند اجرایی پروژه‌ها آسیب می‌زند.

او تنوع‌بخشی به اعتبارات مدرسه‌سازی را از راهکارهای مورد توجه برای حل مسائل مربوط به این بخش دانست.

رخشانی‌مهر خواستار برنامه‌ریزی منسجم و همکاری تمام بخش‌‌های وزارت آموزش‌وپرورش در این موضوع شد. «تا بتوان منابع پایدار و جدیدی را برای مدرسه‌سازی خلق کرد.»

او از احداث حدود نیمی از پروژه‌های تحویلی با مشارکت خیرین می‌گوید: «برای تحویل ۱۷ تا ۱۸هزار کلاس درس در سال‌ جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با موانعی که در بالا ذکر شد، برای تحویل بیش از ۱۴هزار کلاس درس هدف‌گذاری کردیم.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.