بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متفرق آمریکا؟

گاردین می‌گوید جو بایدن، ساکن بعدی کاخ سفید، مسیری پرفراز و نشیب و سنگلاخی در پیش دارد

جو بایدن، ساکن بعدی کاخ سفید، باید از مسیر پرفراز و نشیب و سنگلاخی عبور کند. در حالی که بایدن در اندیشه تشکیل دولت است، درباره روزهای آینده هم نگران است. همچنین دورنمایی تأمل‌برانگیز از اینکه ترامپیسم حتی فراتر از خالق آن زندگی کند، وجود دارد. دورنمایی که می‌گوید آیا بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متفرق آمریکا خواهد شد؟

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: «فردا آغاز دورانی جدید است»؛ جو بایدن در آخرین گردهمایی انتخاباتی خود در پیتسبرگ گفت.

جو بایدن به عنوان ساکن بعدی کاخ سفید، باید از مسیر پرفراز و نشیب و سنگلاخی عبور کند.

ترامپ حداقل تا بیستم ژانویه بر سر کار خواهد بود. 70 میلیون آمریکایی به او رأی دادند که احتمالا بخشی از آنها پذیرای دروغگویی‌های او هستند.

هواداران ترامپ به‌ طور گسترده در بیرون مراکز شمارش آرا در فینیکس، شهری در آریزونا و دیترویت، شهری در میشیگان تجمع کردند و بعضی از آنها سلاح گرم با خود داشتند. این کافی است برای ترسیم احساس نوسان ملتی بر لبه‌ای خطرناک.

همچنین مارک لوین، مجری رادیویی، از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه خواست رأی‌گیری را به طور کامل دور بزنند و ترامپ را برنده اعلام کنند، مهم نیست که شمارش نهایی چیست!

استیو بانون، استراتژیست ارشد سابق ترامپ در کاخ سفید هم که به اجرای برنامه‌ای جعلی برای ساخت دیوار مرزی مکزیک متهم شده است به فاکس‌نیوز گفت: «دونالد ترامپ سه‌شنبه‌شب پیروزی قاطعانه‌ای کسب کرد. اکنون وقت آن است که جسورانه عمل کنیم، ما مجبوریم اینجا بازی را متوقف کنیم.»

عفو بین‌الملل آمریکا از لحن نفاق‌انداز و فتنه‌انگیز ترامپ در تلاش برای ماندن در قدرت نگران است. مدیر اجرایی موقت عفو بین‌الملل آمریکا می‌گوید: «شاهدیم که ترامپ مدام سرگرم لفاظی‌هایی است که امنیت عمومی را تهدید و خشونت را تسهیل می‌کند»

باب گودفلو، مدیر اجرایی موقت عفو بین‌الملل آمریکا با توجه به وضعیت موجود در ایالات متحده گفت: «این وضعیتی بسیار سخت، خطرناک و خطیر است و بدتر هم می‌شود. ما نگران روزهای آینده هستیم که احتمالا ناپایدار خواهند بود.»

طبق تحقیقات عفو بین‌الملل، خشونت سیاسی در ایالات متحده مدام در حال افزایش است. بین ماه مه و سپتامبر، ناظران حقوق بشر درگیری و منازعه بین معترضان و گروه مقابل آنان را در 37 ایالت از 50 ایالت ثبت کردند.

عفو بین‌الملل آمریکا همچنین از لحن نفاق‌انداز و فتنه‌انگیز ترامپ در تلاش برای ماندن در قدرت نگران است.

باب گودفلو می‌گوید: «شاهدیم که رئیس‌جمهوری ترامپ مدام سرگرم لفاظی‌هایی است که امنیت عمومی را تهدید و خشونت را تسهیل می‌کند.»

در حالی که بایدن در اندیشه تشکیل دولت است، درباره روزهای آینده هم نگران است. همچنین  دورنمایی تأمل‌برانگیز از اینکه ترامپیسم حتی فراتر از خالق آن زندگی کند، وجود دارد.

گاردین از راجر استون، مشاور سیاسی، لابی‌گر و استراتژیست انتخابات پرسید که فکر می‌کنید تحت ریاست بایدن، سرنوشت جنبش ماگا (آمریکا را دوباره عالی کن Make America Great Again   (MAGA) شعار انتخاباتی سیاستمداران آمریکایی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 دونالد ترامپ  آن را محبوب کرد) چه خواهد شد. آیا محو خواهد شد؟

راجر استون گفت: «این جنبش بسیار بزرگ‌تر از دونالد ترامپ است. جنبش ترامپ از هر زمان دیگری قوی‌تر است. این جنبش پیشرفت خواهد کرد و جنگ برای دوباره بزرگ جلوه‌دادن آمریکا همچنان ادامه دارد.»

Photograph: Carlos Barría/Reuters

این چشم‌اندازی دلهره‌آور برای ریاست‌جمهوری نوپای بایدن است.

دیوید فرنچ، منتقد برجسته جمهوری‌خواه ترامپ در Dispatch نوشت: «بیماری نهفته و بنیادی تقسیم و قطب‌بندی آمریکا همچنان باقی است. اگر چیزی باشد، دولت تقسیم‌شده باعث تشدید آن خواهد شد.»

این چشم‌انداز امیدبخشی! است که هر چه جو بایدن به قدرت نزدیک می‌شود، خود را بیشتر می‌نمایاند. به نظر می‌رسد آنچه بایدن فراچنگ خواهد آورد، ریاست‌جمهوری ایالات متفرق آمریکا خواهد بود.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.