جو بایدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا شد

فاکس‌نیوز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی این خبر را اعلام کرده‌اند

آرای جو بایدن از مرز ۲۷۰ رأی الکترال گذشت و به این ترتیب جو بایدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خواهد شد.

شهروند آنلاین: آرای جو بایدن از مرز ۲۷۳ رأی الکترال گذشت و به این ترتیب جو بایدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خواهد شد. شمارش آرای پنسیلوانیا هم به پایان رسیده و آسوشیتدپرس خبر داده که بایدن در این ایالت نیز برنده انتخابات شده است.

آسوشیتدپرس همچنین در محاسبه آرا، آرای الکترال آریروزنا و پنسلوانیا را هم محاسبه کرده و عدد آرای الکترال بایدن را ۲۸۴ اعلام کرده است. در هر دو صورت جو بایدن برنده انتخابات خواهد بود.

مجموع آرای مردمی جو بایدن تا کنون ۷۴ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۱۲۷ نفر بوده و مجموع آرای مردمی دونالد ترامپ ۷۰ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۸۳۰ نفر بوده است. به این ترتیب در آرای مردمی نیز جو بایدن از ترامپ پیش افتاده است.

تا کنون سی‌ان‌ان، آسوشیتدپرس، ان‌بی‌سی و چندین رسانه آمریکایی دیگر جو بایدن را رئیس‌جمهوری منتخب نامیده‌اند. آنها نوشتند که با پیروزی در پنسیلوانیا ۲۰ رأی الکترال به آرای قبلی خود افزوده و حتی بدون مشخص‌شدن نتیجه انتخابات در ایالت‌های کارولینای شمالی، جورجیا و نوادا، با کسب ۲۸۴ رأی الکترال از حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال عبور کرده است.

شمارش آرای آلاسکا، جورجیا، کارولینای شمالی و نوادا هنوز به پایان نرسیده است اما اگر تمامی این آرا به نفع ترامپ باشد، باز هم به تعداد رأی جو بایدن نخواهد رسید. با اتفاقاتی که در پنسیلوانیا افتاده و هر ۲۰ الکترال به بایدن رسیده، دیگر شمارش آرا اهمیتی ندارد؛ چون عملا تغییری در نتیجه ایجاد نخواهد کرد.

واکنش ترامپ به انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور منتخب آمریکا

دونالد ترامپ همچنان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را قبول ندارد. او در واکنش به اعلام نام بایدن به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری به وسیله چندین رسانه آمریکایی اعلام کرد: «آرای قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی پیروزی انتخابات است؛ نه رسانه‌ها.» این در حالی است که حتی رسانه‌های جمهوری‌خواه همچون فاکس‌نیوز پذیرفته‌اند که جو بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده است.

رودی جولیانی هم اکنون در یک مصاحبه زنده بار دیگر از تقلب گسترده سخن گفت و اعلام کرد در شمارش آرای پستی تقلب شده و آرای ترامپ شمرده نشده است.

جولیانی گفته مراحل قضائی را طی خواهد کرد تا ترامپ از کاخ سفید بیرون نرود. با این حال دیگر وکلای انتخاباتی ترامپ سکوت کرده‌اند و حتی مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ، هیچ واکنشی به رفتار ترامپ و احتمال تقلب نداشته است.

بر اساس قانون اگر اختلاف آرا زیر 0.5درصد باشد، امکان بازشماری آرا وجود دارد و در غیر این صورت بازشماری انجام نخواهد شد.

هم اکنون جمعیت زیادی مقابل کاخ سفید جمع شده‌اند و پلاکاردهایی در دست دارند که در آن خطاب به ترامپ نوشته شده از کاخ سفید برود؛ منظور آنها این است که نتیجه انتخابات را بپذیرد.

طرفداران ترامپ نیز تجمع کرده‌اند و تقابلی بین طرفداران دو رقیب ایجاد شده است. پلاکارد «trump is over» در دست عمده تجمع‌کنندگان دیده می‌شود. هر سه خیابان منتهی به کاخ سفید مملو از مردم است. هنوز هیچ درگیری گزارش نشده است.

جو بایدن: من رئیس‌جمهوری همه آمریکایی‌ها خواهم بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در نخستین واکنش گفته فروتنانه اعتماد مردم را می‌پذیرم و خوشحالم که مردم آمریکا به من اعتماد کرده‌اند.

جو بایدن چه زمانی به کاخ سفید می‌رود؟

در صورت تأیید آرا، جو بایدن از روز بیستم ژانویه ۲۰۲۱، مسند ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده گرفته و برای ۴ سال به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور فعالیت می‌کند.

جو بایدن کیست؟

جوزف رابینت بایدن جونیور زاده بیستم نوامبر ۱۹۴۲ رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکاست. او پیش‌تر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، تحت ریاست‌جمهوری باراک اوباما چهل و هفتمین معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده و از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ به مدت ۳۶ سال ایالت دلاور را به عنوان یکی از سناتور‌های ایالات متحده آمریکا نمایندگی می‌کرده ‌است.

بایدن که یک دموکرات است، نامزد حزب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا بود و بر رقیب اصلی رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ پیروز شد. او در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش کرده بود اما موفق نشده بود.

بایدن در اسکرانتون، پنسیلوانیا و شهرستان نیوکاسل، دلاور بزرگ شد. او در دانشگاه دلاور تحصیل و سپس مدرک حقوق خود را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهرستان نیوکاسل، دلاور انتخاب شد. بایدن اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد.

او در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رأی موافق داد، اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرد. بایدن همچنین از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیته قضائی سنای ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشت و با مسائلی چون سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم و آزادی‌های مدنی و همچنین نامزدی‌های بحث‌برانگیز رابرت بورک و کلارنس توماس به قضاوت دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درگیر بود. او رهبری تلاش‌ها برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون و خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.

بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا به عنوان جفت انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک‌کین و سارا پیلین شرکت کرد و به اولین کاتولیک رومی که به مقام معاونت رئیس‌جمهوری آمریکا می‌رسد تبدیل شد.

جو در مقام معاون رئیس‌جمهوری بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با هدف مقابله با رکود بزرگ مالی نظارت کرده و به تدوین سیاست آمریکا در خصوص خروج نیرو‌های آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ یاری رساند. مذاکرات او با جمهوری‌خواهان کنگره به دولت اوباما کمک کرد قوانینی نظیر لایحه تخفیف مالیاتی، اجازه مجدد بیمه بیکاری و ایجاد کار ۲۰۱۰ را تصویب کند که یک بن‌بست مالیاتی را حل کرد، لایحه کنترل بودجه ۲۰۱۱ که بحران سقف بدهی آمریکا را حل کرد و لایحه تخفیف مالیاتی مالیات‌دهنده آمریکایی ۲۰۱۲ که به پرتگاه مالی پیش رو پرداخت. اوباما و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا مجددا انتخاب شدند.

بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ پس از ماه‌ها گمانه‌زنی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نامزد نمی‌شود. در ژانویه ۲۰۱۷ اوباما نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را به ‌طور ممتاز به بایدن داد.

بایدن پس از گذراندن دوره معاونت ریاست‌جمهوری به هیأت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و به عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست‌جمهوری» معرفی شد.

بایدن در بیست‌وپنجم آوریل ۲۰۱۹ آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد و در ژوئن ۲۰۲۰ به نامزد مقدر حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شد و درنهایت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.