قرنطینه خانگی چه زمانی تمام می‌شود؟

متخصص عفونی در گفت‌وگو با شهروند آنلاین توضیح داد

اگر در دوران قرنطینه خانگی دو روز از تب شما بدون استفاده از تب بر گذشته باشد، می‌توانید قرنطینه خانگی را ترک کنید

ملیحه محمودخواه، شهروند آنلاین: این روزها بیشتر افراد در دنیا به‌گونه ای با کرونا دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. عده‌ای عزیران‌شان را از دست داده‌اند و عده‌ای نیز دوران سخت بیماری را در بیمارستان سپری کرده‌اند. تعداد بیشتری از مردم هم به کرونا مبتلا شدند اما کارشان به بیمارستان و بستری کشیده نشد. این عده آنهایی بودند که کرونا را تجربه کردند اما نه شرایط سخت آن را.

پزشکان برای این گروه از افراد توصیه کردند که اینها درخانه بمانند و هم دوره درمان را سپری کنند و هم دیگران را از ابتلا دور نگه دارند.

تنها 10درصد بیماران کرونایی به بستری‌شدن نیاز دارند

مجتبی شیخی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح داد که بیش از 10درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند و تعداد زیادی از افراد می‌توانند با قرنطینه‌شدن در خانه هم از خودشان مراقبت کنند و هم از ابتلای دیگران جلوگیری کنند.

او تأکید کرد: یکی از دلایلی که سبب شیوع بیشتر کرونا در جامعه ما شده است، مراجعه غیرضرروی به بیمارستان‌هاست که می‌تواند این زنجیره را بیشتر و شرایط بیماری را سخت‌تر کند.

در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور از آنجایی که شناختی در خصوص این بیماری وجود نداشت، بسیاری از افرادی که از علایم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، بستری می‌شدند که این عاملی برای شیوع بیشتر کرونا می‌شد اما پس از مدتی مشخص شد که همه افراد درگیر با کرونا نیازی به بستری‌شدن ندارند و کافی است دوهفته‌ای را در قرنطینه بمانند تا اثر این ویروس در بدن آنها از بین برود.

14 تا 21روز زمان مورد نیاز قرنطینه خانگی

شیخی با اشاره به اینکه افرادی که درحالت حاد بیماری کرونا قرار ندارند، باید 14 تا 21 روز را در خانه بمانند و از حضور در جامعه و تجمعات جلوگیری کنند، تأکید کرد: «این افراد نباید از خانه خارج شوند، مگر برای رفتن نزد پزشک و معاینات و انجام آزمایش.»

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: «اگر علایم کرونا را در خودتان دیده‌اید و آزمایش هم نشان داده است که کرونا گرفته‌اید، خود را در خانه قرنطینه کنید. علایم خود را بررسی کنید، درصورت بروز علایم حاد (مانند مشکل در تنفس)، به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.»

او با تأکید بر اینکه این روزها سرایت بیماری افزایش داشته و به دلیل جهش‌هایی که ویروس دارد، سبب شده است که بیشتر افراد به صورت خانوادگی درگیر این بیماری شوند، ادامه داد: «اگر می‌توانید درصورت امکان در اتاقی جداگانه خود را قرنطینه کنید و اگر امکانات آن را دارید، حمام و سرویس بهداشتی خود را نیز جدا کنید. با سایر افراد خانواده تماس نگیرید و اگر حیوان خانگی دارید، آن را از خودتان دور کنید. وسایل شخصی مانند فنجان، حوله و سایر وسایل خود را به صورت اشتراکی استفاده نکنید و همه اعضای خانواده نیز ماسک بزنند تا میزان سرایت کمتر شود.»

بی‌خیال سرما شوید، راه‌های تهویه را نبندید

او با توجه به اینکه در فصل سرد سال هستیم و بیشتر درها و پنجره‌ها نیز بسته است، تأکید کرد: «مدتی بی‌خیال سرما شوید و اگر کرونا دارید و در خانه قرنطینه هستید، تمام درها و پنجره‌ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوا در خانه تردد داشته باشد.»

قرنطینه کی پایان می‌یابد

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بیماران کووید-19 که دارای علایم بوده و برای مراقبت به منزل فرستاده شده‌اند، درصورتی که سه مورد زیر وجود داشته باشد، می‌توانند قرنطینه خانگی را پایان دهند، ادامه داد: «اگر دوران 14 روز قرنطینه شما گذشته است و 24ساعت از قطع تب شما بدون استفاده از تب بر گذشته باشد، می‌توانید بگوید بهبود یافته‌اید.

شیخی با اشاره به اینکه علایمی مانند سرفه و تنگی‌نفس نیز باید بهبود یافته باشد، ادامه داد: «یکی از علایمی که کرونا را نسبت به سایر بیماری‌های ویروسی مشخص‌تر و ملموس‌تر می‌کند، از دست‌دادن حس چشایی و بویایی است که ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بهبود نیز باقی بماند، بنابراین نیازی نیست که برای پایان قرنطینه تا بهبود این علامت صبر کنید.»

از شروع علایم بیماری حداقل 10 روز گذشته باشد

کرونا از آن ویروس‌هایی است که بلافاصله پس از درگیری فرد با این ویروس خودش را نشان نمی‌دهد و اصولا چهار یا پنج روز پس از ابتلای علایم یکی‌یکی خودش را نشان می‌دهد، به همین دلیل فردی که به کرونا مبتلا شده است و بهبود یافته، باید این را بداند که برای پایان‌دادن به قرنطینه خانگی باید 10روز از شروع علایم بیماری‌اش گذشته باشد.»

او تأکید کرد: «هرکسی که در تماس نزدیک با شخص مبتلا به کووید-19 بوده است، باید تا 14روز پس از تماس با شخص بیمار در خانه بماند.»

شیخی توضیح می‌دهد که اگر فردی با شخص بیمار در تماس نزدیک بوده  اما در طی سه‌ماه گذشته بیمار بوده و بهبود یافته است و علامتی مانند  سرفه و تنگی‌نفس و تب نداشته، نیازی به ماندن در خانه و قرنطینه ندارد.

تماس نزدیک با بیمار به چه معناست

او توضیح می‌دهد که کرونا این روزها هر راهی را برای انتقال امتحان می‌کند و حتی هوا نیز می‌تواند ویروس کرونا را به راحتی منتقل کند، به همین دلیل اگر بیشتر از 15دقیقه یا بیشتر در فاصله دومتری یا کمتر با شخص بیمار باشید، در خانه مراقب فردی بیمار بوده‌اید یا تماس فیزیکی با شخص مبتلا داشته‌اید؛ مانند بغل‌کردن یا بوسیدن داشته‌اید، شما هم باید دوهفته به قرنطینه بروید. استفاده از وسایل شخصی بیمار مانند قاشق و چنگال، لیوان و… نیز می‌تواند به راحتی کرونا را به شما منتقل کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.