۳/۵ میلیون دانش‌آموز سفیران سلامت در دوران کرونا می‌شوند

وزیر بهداشت تاکید کرد

وزیر بهداشت گفت: «دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان سفیر سلامت در خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل کرونا داشته باشند.»

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه یازدهمین نشست گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: «بعد از مدت‌ها اشتیاق توفیق پیدا کردم که در خدمت وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان‌شان باشم. با توجه به نقش بسیار پررنگی که امروز آموزش‌وپرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های موثر بر سلامت جامعه دارد، خوشحال شدم که مواردی را تبادل نظر کردیم.»

او افزود: «ما روزی با پوشش بالای واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار و با توسعه آموزش‌های همگانی توانستیم مرگ‌ومیر کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر را در کشور کاهش دهیم اما امروز شیوع بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی، پرفشاری خون، دیابت و مواردی که ناشی از چاقی و تغذیه غلط، مخصوصا شیوه زندگی نامطلوب است، مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.»

نمکی ادامه داد: «سالانه ۳۱۳ هزار از ۳۸۰ هزار مرگ در کشور به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است. همچنین در کشور سالانه ۹۷ هزار مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است. با توجه به مرگ‌ومیر بالایی که در زمینه بیماری کووید-۱۹ وجود دارد و مردم را مضطرب کرده است. حال ببینید که این آمار وحشتناک و قاتل خاموشی مانند فشار خون چه عوارضی دارد که همه این موارد هم به شیوه زندگی بازمی‌گردد.»

او افزود: «باید توجه کرد که بهترین محل برای آموزش اصلاح شیوه زندگی مدرسه است. بر همین اساس امروز در نشست‌ با دوستان در این موارد صحبت کردیم و قرار شد کمیته مشترکی این مسائل را پیگیری کنند؛ البته پیش از این هم پیگیری‌های مستمری را با همکاران‌مان در وزارت آموزش‌وپرورش در این زمینه داشته‌ایم.»

نمکی  گفت: «در زمینه بهداشت دهان و دندان و مدارس عاری از پوسیدگی دندان با توجه به شیوع کرونا و توقف فعالیت در برخی مدارس، قرار شد این موضوع را به صورتی دیگر دنبال کنیم. در زمینه کرونا هم آموزش‌وپرورش در طرح جدیدی که از بیستم آبان آغاز می‌کنیم، یکی از سازمان‌های بسیار موثر در حوزه آموزش همگانی معلمان خواهند بود و دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان سفیر سلامت در خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل کرونا داشته باشند. این حرکت بنیادین را با دوستان دنبال می‌کنیم تا در آینده نزدیک بتوانیم با همکاری مستمر بین دو دستگاه در حوزه سلامت و ارتقای آن و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر گام‌های موثری برداریم.»

وزیر بهداشت درباره طرح جدید وزارت بهداشت برای کنترل کرونا گفت: «یکی از ابعاد مهم که مورد توجه مقام معظم رهبری هم بود، محله محوربودن فعالیت‌های مرتبط با کروناست و ما علاوه بر محله‌محوربودن، خانواده محوربودن را هم دنبال می‌کنیم. در سال گذشته طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را دنبال می‌کردیم و در آنجا سفیران سلامت درون خانواده‌ها به عنوان نقش‌آفرینان اصلی در فعالیت‌های نظام سلامت فعال خواهند بود.»

نمکی افزود: «نقش آموزش‌وپرورش و دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت در کمک به ما بسیار مهم است. زحمتی که این عزیزان در تربیت ۳/۵ میلیون سفیر سلامت کشیدند، بسیار موثر خواهد بود و جزئیات آن را در طول برنامه اعلام می‌کنیم.»

او درباره نوع نظارت بر محدودیت‌های کرونایی گفت: «ما با هماهنگی سازمان‌هایی مانند هلال احمر، بسیج و… نظارت‌ها را تشدید می‌کنیم و نظارت عالیه را مستمر به رئیس و فرمانده قرارگاه کرونا که مسئولیت اجرای پروتکل‌ها را دارند، منعکس می‌کنیم تا بتوانیم در اجرای پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها بهتر از گذشته عمل کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.