این شتر گاو پلنگ همه کاری با بشر خواهد کرد

دیدار وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش حول محور کرونا متن و حاشیه‌های جالبی داشت

لزوم تحول بنیادین در آموزش ابتدایی مدارس، بلوکه‌شدن پنج‌میلیون واکسن آنفلوآنزا برای ایران در یکی از فرودگاه‌ها، پخش سریال‌های تکراری در صداوسیما و صحبت با علی عسگری در این زمینه، لزوم استفاده از بستر «شاد» برای آموزش بهداشت به معلمان و انتقال آن به دانش‌آموزان و درددل‌های روزهای سخت کرونایی ازجمله مباحثی بود که وزیر بهداشت در جلسه با وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد.

شهروندآنلاین: وزیر بهداشت می‌گوید: «زمانی هم که دکتر هاشمی از وزارت بهداشت رفت به او گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم، ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ با آنکه آن روز نمی‌دانستم سیل و زلزله و کرونا در راه است‌. امروز راضی به رضایت پروردگار هستم و  تلاشم این است کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.»

سعید نمکی در یازدهمین نشست گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد،از روزگار سختی که می‌گذراند، صحبت کرد: «روزها و شب‌های سختی است، ان‌شاءالله از این امواج سهمگین عبور کنیم.»

نمکی گفت نگاهش به آموزش‌وپرورش مشخص است و آنچه در توان داشته برای حمایت از آموزش به کار برده است: «انسان توسعه‌یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه‌یافتگی از همان کودکی شکل می‌گیرد و شاید مهم‌ترین برش شکل‌گیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است.»

 تحول بنیادین در آموزش ابتدایی ضروری است

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت ادامه داد: «ما نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گام‌های بسیار بلند و زیبایی را که وزیر آموزش‌وپرورش برداشتند، می‌ستایم. همین کاری که در توسعه زیرساخت‌های مجازی برای دسترسی عادلانه دانش‌آموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند، کار بسیار بزرگی است.»

نمکی تأکید کرد: «من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین را در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه‌محورکردن و اینکه بچه‌ها با مسائل اجتماعی آشنا شوند، از رسالت‌های ما است؛ به‌ویژه امروز که در زندگی شهری و موبایل و شبکه‌های مجازی انزوا داریم. روزی می‌گفتند تلفن وقتی اختراع شد، آدم‌ها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایل‌ها آدم‌ها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند، اما از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق می‌شود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان به عنوان بحث جدی در جامعه‌محورکردن دیدگاه‌ها باید تلاش کنیم.»

او این انزوا را یک خطر جدی برشمرد و گفت: «معتقدم اگر قرار است تحول بنیادین آغاز شود، به قدری بسیار حساس است که هر گونه سرمایه‌گذاری در این مقطع بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در نظام توسعه کشور دارد. بنابراین همواره عاشق تربیت دیدگاه‌هایی بودم که سرمایه‌گذاری را در آموزش‌وپرورش جدی بگیرند.»

ترامپ سال‌ها باید تاوان خون شهید سلیمانی را بدهد

نمکی درباره تحولات این روزهای آمریکا عنوان کرد: «در روزهای غربت و تنهایی سرزمین بود که قلدر زبان‌نفهمی در کشور آمریکا حاکم شده بود و در اوج تنهایی سرزمین شعری گفتم. گرچه مقام معظم رهبری فرمودند که هیچ اعتمادی به هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا نیست، اما خرد و بی‌خردی تأثیر خود را در جامعه می‌گذارد. وقتی ترامپ تقلا می‌کرد برای انتخابات من ‌گفتم خون شهید سلیمانی باید گریبانگیر این مرد شود. این مرد بزرگ همه‌ تلاش خود را برای مبارزه با تروریست گذاشته بود و این مرد بزرگ را تروریست‌ خواندن یک جایی باید خونش دامن یکی را می‌گرفت، این آدم سال‌ها باید تاوان خون این شهید را بدهد.»

این شتر گاو پلنگ همه کاری با بشر خواهد کرد

به گفته وزیر بهداشت در مورد کرونا ما روزهای سختی را می‌گذرانیم، اما می‌شد این روزها را ساده‌تر گذراند. ما در یک شرایطی اواخر دی ماه موارد چین را شنیدیم و با توجه به شناختی که از شاکله ویروس داشتم، گفتم که با موجودی روبه‌رو هستیم که تا مدتی گرفتارمان خواهد کرد. این شتر گاو پلنگ همه کاری با بشر خواهد کرد. ما خودمان را آماده کردیم و شاهد هستید که بهمن ماه در دولت فریاد زدم باید راه‌ها را بست و گفتم اگر این آتش به نیستان کشور افتاد، دامن تک‌‌تک اعضای این کابینه را خواهد گرفت.

آمریکایی ها ۱۱۱ میلیارد دلار برای ویروس کرونا هزینه کردند، انگلیسی‌ها ۲۲ میلیارد پوند در نظام سلامت خرج کردند و در این شرایط یک میلیارد یورو از صندوق توسعه به ما داده شد که تا یک ماه قبل ۳۰درصد آن را گرفتیم

می‌دانستیم هر نسیمی طوفان می‌شود

او ادامه داد: «به همکاران گفتم حتی اگر نسیمی هم بیاید، شما آن را طوفان تصور کنید و سنگرآرایی کردیم و تجربه دفاع مقدس را به کار بردیم. در طوفان قم و گیلان مریضی پشت درِ بیمارستان نماند و تازه زمانی که به اروپا و آمریکا رسید، شرایط را درک کردند؛ آن هم در زمانی که آمریکایی‌ها ۱۱۱ میلیارد دلار هزینه کردند، انگلیسی‌‌ها ۲۲ میلیارد پوند در نظام سلامت خرج کردند و در این شرایط یک میلیارد یورو از صندوق توسعه به ما داده شد که تا یک ماه قبل ۳۰درصد آن را گرفتیم.»

نمکی تأکید کرد: «الان پنج میلیون واکسن آنفلوآنزای ما که از فرانسه آمده و در یکی از فرودگاه‌هاست، مدت‌هاست بلوکه‌شده و راه را بر ما بستند. در چنین حالتی مرگ‌ها را در کمتر از دو ماه به حدود ۳۰ مورد در روز رساندیم و توانستیم در فروردین و اردیبهشت روزهای خوبی را با بسیج ملی رقم بزنیم. ما بعد از آن دچار خوش‌باوری شدیم و بارها گفتم ساده‌انگاری نکنید که از گوشه‌های زمین گل میخوریم و هنوز هم اگر گل می‌خوریم به علت باور نداشتن اوضاع است.»

گویی به جای مهرگستری در حال آموزش مهرستیزی به بچه‌ها هستیم

او با اشاره به آغاز طرحی از بیستم آبان‌ بیان کرد: «در این طرح یکی از محورهای عمده طرح وزارت آموزش‌وپرورش است. امروز روزگار کودک‌سالاری است و اگر آگاهی بچه‌ها افزایش یابد، شاهد تأثیرات مهمی در آگاهی خانواده‌ها خواهیم بود. از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم در رعایت نکات بهداشتی، ماندن در قرنطینه و… به کمک ما می‌آیند.»

به گفته وزیر بهداشت بچه‌ها می‌توانند از خانواده بخواهند سفر نروند. امروز کرونا تأثیرات رفتاری اجتماعی سنگینی بر جامعه گذاشته است، کودک نمی‌تواند در آغوش پدربزرگ برود و گویی به جای مهرگستری در حال آموزش مهرستیزی به بچه‌ها هستیم که در بچه‌ها تأثیرات منفی می‌گذارد که به واسطه فاصله‌گذاری اجتماعی است. کاستی‌های روح و روان باید ترمیم شود. در آینده مشکلات افسردگی و روحی و روانی در بچه‌ها بالا خواهد رفت که باید به فکر آن باشیم و در مورد آن به راهکاری بیندیشیم.»

نمکی اظهار کرد: «اگر به خانواده بگوییم در خانه بمان، باید خوراک ماندن در خانه فراهم شود. صداوسیما سریال‌های تکراری را نشان می‌دهد و بچه می‌گوید چرا اینها ماسک ندارند که من به آقای علی‌عسگری گفتم با رعایت برخی نکات می‌توانید خوراک تهیه کنید برای مردم. بچه‌ها باید از دلمردگی خارج شوند که ما هم آماده کمک‌کردن هستیم.»

مأموریتی دارم که امیدوارم شرمنده خون شهدا نشویم

«سی سال پیش در نظام سلامت در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت بنده به عنوان یک سرباز این رسالت را به دوش کشم.» نمکی با بیان این توضیحات عنوان کرد: «هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد می‌شدم می‌گفتم خدایا من را به هر دامی می‌اندازی بینداز، ولی به دام وزارت بهداشت نینداز. زمانی هم که دکتر هاشمی می‌خواستند از وزارتخانه بروند، به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم، ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ با آنکه آن روز نمی‌دانستم سیل و زلزله و کرونا در راه است‌. همه روزی می‌میریم، اما خداوند مأموریت‌هایی را در شرایطی به دوش برخی می‌گذارد که خودش مقدر کرده و من هم راضی به رضایت پروردگار هستم و کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.»

وزیر بهداشت به معضلات جدی سلامت در کشور اشاره کرد : «این همه برای مرگ بالای کرونا غصه می‌خوریم و متوجه نیستیم سالی صد هزار نفر در این مملکت با یک قاتل خاموش به نام پرفشاری خون می‌میرند. هر دو دقیقه یک ایرانی به دلیل فشار خون بالا می‌میرد. این مسائل را در مدرسه می‌توان نهادینه کرد.»

نمکی توضیح داد: «به جای اینکه من پزشک بفرستم درمانگاه فرهنگیان، شما باید در مدرسه کاری کنید که من آن قدر پزشک نخواهم؛ یعنی امروز شمایید که دادرس نظام سلامت هستید و نه وزیر بهداشت، بودجه‌های نظام سلامت باید برای تغییر شیوه زندگی صرف شود و به آموزش‌وپرورش و ورزش منظم و… برود. امروز آموزش‌وپرورش طلایی‌ترین نقش را در نظام سلامت برای تغییر الگوی زندگی در مدارس دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدرسه است. همان ۳۰ سال پیش هم استفاده از دهانشویه سدیم فلوراید کار من بود و دفتر بهداشت دهان و دندان را راه انداختم و به محض بازگشتم کار مدارس عاری از پوسیدگی دندان را از اردبیل آغاز کردم، اما مثل خیلی از کارهایم در باتلاق کرونا زمینگیر شد. در مدرسه باید به بچه آموخت چگونه مسواک بزند. حتی در خانواده‌های مرفه هم آموزش درست مسواک‌زدن داده نشده است.»

این همه برای مرگ بالای کرونا غصه می‌خوریم و متوجه نیستیم سالی صد هزار نفر در این مملکت با یک قاتل خاموش به نام پرفشاری خون می‌میرند. هر دو دقیقه یک ایرانی به دلیل فشار خون بالا می‌میرد. این مسائل را در مدرسه می‌توان نهادینه کرد

معلم باید مسائل بهداشتی را به دانش‌آموز بیاموزد نه مأمور بهداشت

او افزود: «امروز مشخص شده است که خیلی از بیماری‌های قلبی، عروقی به حفره دهان وابسته است و باعث سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند. مراقبت از حفره دهان بسیار مهم است که کار مدرسه است. اصلی‌ترین رسالت مشترک ما افزایش آگاهی کودکان برای آموزش الگوی مناسب زندگی است که اگر این کار را انجام دهیم آینده مملکت را بیمه کرده‌ایم. گرچه بیماری واگیر میهمان ناخوانده زندگی بشر است، اما امروز مشکل اصلی ما بیماری غیرواگیر است. اینکه یک نفر مراقب سلامت شود و یک نفر معلم اشتباه است. معلمی که با بچه رابطه دارد، باید این مسائل بهداشتی را به او بیاموزد. باید معلم را آموزش دهیم و او به بچه آموزش دهد. نمی‌توان علقه‌ عاطفی میان معلم و دانش‌آموز را نادیده گرفت.»

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم وجود معلمان جامع‌الشرایط ادامه داد: «با استخدام تعداد بالای مراقب سلامت به نتیجه نمی‌رسیم. ما با زیرساخت «شاد» می‌توانیم انتقال آموزش بهداشتی را به معلمان  بدهیم تا با زبان گفتمان مناسب به کودکان منتقل کنند. اگر گفتمان مناسب نداشته باشیم، بچه‌ها درک نمی‌کنند. معلمی کار عاشقی و انبیاست.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.