خورشید در اسکار روزگار کرونا!

معرفی نماینده ایران در اسکار 2021

از میان سه فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، در نهایت فیلم «خورشید» به‌عنوان نماینده ایران در اسکار 2021 انتخاب شد

شهروند آنلاین: و بالاخره بعد از بحث و درگیری و جنجال و حاشیه و ادعاهای فراوان «خورشید» مجید مجیدی راهی اسکار شد. فیلمی با بازی علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی که البته در تنها حضور مهم بین‌المللی‌اش در فستیوال ونیز نابازیگران کم‌سن‌وسالش بیشتر دیده شدند. این فیلم برای حضور در این رخداد رقبایی چون «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان و «یلدا»ی مسعود بخشی را پیش‌رو داشت.

خورشید اسکاری

ساعاتی پیش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» را به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار 2021 انتخاب کرده است. این فیلم در چند روز اخیر از اکران یک هفته‌ای خود در شهر تفرش خبر داده بود.

این خبر را خبرگزاری‌ها به نقل از «رائد فریدزاده»، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار عنوان کردند- که گفته بود: «کار این هیأت با بررسی 90 فیلم اکران‌شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیأت انتخاب به یک فهرست متشکل از 12 فیلم رسیدند».

بازیگران اصلی رقابت

ظاهرا هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار بعد از بررسی تمام فیلم‌های اکران‌شده در سال جاری در نهایت 12 فیلم را انتخاب کرده- که انتخاب نهایی می‌بایست از میان این فیلم‌ها به انجام می‌رسید.

روابط عمومی فارابی از فیلم‌های «جهان با من برقص» (سروش صحت)، «خانه پدری» (کیانوش عیاری)، «شنای پروانه» (محمد کارت)، «روزهای نارنجی» (آرش لاهوتی)، «تومان» (مرتضی فرشباف)، «مسخره‌باز» (همایون غنی‌زاده)، «مردن در آب مطهر» (نوید محمودی)، «یلدا» (مسعود بخشی)، «کشتارگاه» (عباس امینی)، «حمال طلا» (تورج اصلانی)، «درخت گردو”» (محمدحسین مهدویان) و «خورشید» (مجید مجیدی) به‌عنوان فهرست اولیه‌ هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار نام برده است.

به گفته رائد فریدزاده، در ادامه مسیر و پس از بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها نیز این به سه فیلم  «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی رسید- که بررسی‌های دقیق‌تر درباره این فیلم‌ها انجام، و در نهایت هم فیلم «خورشید» به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب و به‌عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال 2021 معرفی خواهد شد.

اعضای هیأت

معرفی فیلم نماینده ایران در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سال 2021 را هنرمندانی چون محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) بر عهده داشتند. رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل ومعاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) نیز به‌عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد.

نمایندگان ایران

در 10سال‌ اخیر فیلم‌های «در جستجوی فریده» (کوروش عطائی و آزاده موسوی)، «بدون تاریخ بدون امضا» (وحید جلیلوند)، «نفس» (نرگس آبیار)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «محمد رسوال‌الله(ص)» (مجید مجیدی)، «امروز» (رضا میرکریمی)، «گذشته» (اصغر فرهادی)، «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی)، «بدرود بغداد» (مهدی نادری) و «درباره الی» (اصغر فرهادی) به‌عنوان نمایندگان سینمای ایران در مراسم اسکار معرفی شده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.