علی مصفا: ما را به اسکار معرفی کنید!

معیارهای معرفی نماینده ایران در اسکار از نگاه علی مصفا

به عقیده «علی مصفا» برای معرفی فیلمی به آکادمی اسکار معیارهای مشخصی وجود دارد. امتیاز پخش بین‌المللی، جوایز و جشنواره‌های معتبر، و به‌ویژه نمایش عمومی فیلم در دیگر کشورها مهم‌ترین این معیارها هستند.

شهروند آنلاین: معرفی فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در رقابت اسکار بخش بین‌الملل سال 2021 بحث‌انگیز شده است. انتخاب این فیلم که در رقابت با «درخت گردو«ی محمدحسین مهدویان و «یلدا»ی مسعود بخشی به انجام رسیده، با اینکه موافقان زیادی دارد- که «خورشید» را با توجه به فیلم‌های امسال بهترین انتخاب می‌دانند، اما منتقدانی دارد که قایل به این هستند که می‌شد فیلم دیگری را به‌عنوان نماینده ایران انتخاب کرد.

مخالفان معرفی «خورشید» در ساعات اخیر به‌طور گسترده‌ای نوشته «علی مصفا» تهیه‌کننده فیلم «یلدا» را که ساعاتی پیش از معرفی نماینده سینمای ایران خواستار معرفی فیلم «یلدا» شده بود، بازنشر می‌کنند. نوشته‌ای با اینکه کاری به کار «خورشید» و انتخابش ندارد، اما به‌عنوان مخالفت «علی مصفا» با معرفی «خورشید» دست به دست می‌شود.

معیارهای اصلی

«علی مصفا» در مطلبی تحت عنوان «معیارهای مشخص پاسخی به یک پرسش: کدام فیلم ایرانی سزاوار معرفی به اسکار است؟» نوشته: ««یلدا» را به اسکار معرفی کنید، به این پنج دلیل». در ادامه نیز به دلایلی که «یلدا» را نسبت به دیگر گزینه‌ها انتخاب بهتری جلوه می‌دهد، اشاره کرده است.

به عقیده «علی مصفا» برای معرفی فیلمی به آکادمی اسکار معیارهای مشخصی وجود دارد. امتیاز پخش بین‌المللی، جوایز و جشنواره‌های معتبر، و به ویژه نمایش عمومی فیلم در دیگر کشورها مهم‌ترین این معیارها هستند.

پخش بین‌المللی

پخش‌کننده جهانی «یلدا» شرکت «پیرامید اینترنشنال» است که با ۳۵سال سابقه از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌های فرانسه و کل دنیا محسوب می‌شود. «پیرامید اینترنشنال» حقوق پخش «یلدا» را در مرحله فیلمنامه- و نه فیلم نهایی- خریداری کرده و در جشنواره فیلم برلین٢٠٢٠ توانسته حقوق پخش این فیلم را به حوزه‌ها و کشورهای متعددی بفروشد.

اکران خارجی

«یلدا» تنها فیلم ایرانی است که در سال ۲۰۲۰ اکران موفق بین‌المللی در اروپا داشته. این فیلم در کشورهای آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، و سوییس اکران شده و ایتالیا، اسپانیا، یونان، برزیل، و ترکیه نیز با بازگشایی سالن‌ها فیلم را اکران خواهند کرد. «یلدا» همچنین با استقبال مهم‌ترین نشریات و منتقدان سینمایی روبه‌رو شده است. در آلمان روزنامه «زودیچه زایتونگ» «یلدا» را یکی از 10 فیلم مهم اکران فصل رده‌بندی کرد. در فرانسه فیلم با ۸۶ کپی روی پرده رفته و بعد از استقبال فوق‌العاده مردمی این تعداد به ۱۴۶ سالن افزایش یافته است. به گزارش مجلات فیلم فرانسه و اکران توتال، تماشاگران یلدا در پایان سه هفته اکران فرانسه از مرز ٤٥هزار نفر گذشته‌اند و این فیلم جزو موفق‌ترین فیلم‌های جدول اکران فرانسه بوده است. «یلدا» همچنین از نشریاتی چون «پزیتیف»، «پاریزین»، «نوول ابسرواتور»، «لوموند» و… ۴ ستاره از ۵ ستاره ممکن را کسب کرده است.

اکران داخلی

«یلدا» از خردادماه روی پرده سینماهای هنر و تجربه رفته و همچنان از موفق‌ترین فیلم‌های این گروه سینمایی است. به‌علاوه کلیه درآمد اکران ایران و تبلیغات آن موجب آزادی و نجات جان دو زندانی محکوم شده- که در تمام اکران‌های اروپایی مورد توجه و تمجید قرار گرفته و تأثیر موضوع فیلم یعنی بخشش را دوچندان کرده است.

جشنواره‌ها و جوایز

«یلدا» جشنواره‌های جهانی را با حضور درجشنواره ساندنس و کسب جایزه بزرگ داوران این فستیوال که مهم‌ترین جشنواره مستقل آمریکاست، شروع کرد. این جایزه به گفته کارشناسان نخل طلای سینمای مستقل در آمریکا محسوب می‌شود و راهگشای فیلم برای جوایز اسکار است. «یلدا» پس از ساندنس هم در هفتادمین جشنواره برلین پذیرفته و نامزد جایزه خرس کریستال بخش «جنریشن» شد. حضور در بیش از ٤٠ جشنواره سینمایی از جمله جشنواره‌های رده الف «کارلووی واری» ( و نمایش در ۹۶ سینمای سراسر جمهوری‌چک)، «تالین»، «ورشو»، «ونکوور»، «آدلاید»، «ژنو» و «هلسینکی» و کسب جوایز بهترین فیلمنامه از جشنواره صوفیه، بهترین کارگردانی از جشنواره آنتالیا و  جایزه جشنواره واشنگتن ‌دی.‌سی از دیگر افتخارات «یلدا» بوده است.

پخش آمریکا

کمپانی نیویورکی «فیلم موومنت» حقوق «یلدا» را خریده و اکران فیلم را برای ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ و نزدیک‌ به مراسم اسکار برنامه‌ریزی کرده است. «مایکل روزنبرگ» رئیس این شرکت اعلام کرده درصورت معرفی «یلدا» به‌عنوان فیلم منتخب ایران، پخش سینمایی وسیع‌تر و تبلیغات بیشتری برای آن انجام خواهد داد.

پرسش مهم

«علی مصفا» در اواخر نوشته‌اش پرسیده: «ضمن احترام به سایر آثار سینمایی امسال، باید پرسید با این معیارهای مشخص بین‌المللی کدام فیلم ایرانی به شکل منطقی شانس بیشتری از «یلدا» برای راهیابی به لیست نامزدهای فیلم خارجی زبان خواهد داشت؟»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.