کودکی کینه‌توز با پتکی در فروشگاه چینی؟!

چه کسی می‌داند دونالد ترامپ در روزهای پایانی خود چه خواهد کرد؟ کارشناسان به گاردین از خشم سیاسیِ تاریخی می‌گویند

مستبدی در تنگنا افتاده چه خواهد کرد؟ آیا «اردک لنگ» صحنه را به آرامی ترک خواهد کرد؟ کارشناسان می‌گویند ترامپ می‌تواند در 90روز آخر قدرت خود، ایالات متحده را ویران کند، مانند کودکی کینه‌توز با پتکی در فروشگاه چینی! آنها معتقدند زمان قبل از مراسم تحلیف جو بایدن در بیستم ژانویه می‌تواند خطرناک‌ترین دوره در تاریخ ایالات متحده باشد که طی آن رئیس‌جمهوری کینه‌توز و انتقام‌جو، اگر تصمیم به انجام این کار بگیرد، می‌تواند ویرانگری کند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: برخی آشفتگی‌ها و هرج‌ومرج‌ها به دنبال باخت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این نمایان شده بود. آمریکا چهارشنبه از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شد؛ ویروس کرونا که تقریبا یک‌چهارم میلیون نفر را در آمریکا به کام مرگ کشانده است، بدتر خواهد شد؛ ترامپ اشاره کرده است که تلاش می‌کند دکتر آنتونی فاوسی، متخصص برجسته آمریکا را در زمینه بیماری‌های عفونی برکنار کند. برخی تحلیلگران معتقدند زمان قبل از مراسم تحلیف جو بایدن در بیستم ژانویه می‌تواند خطرناک‌ترین دوره در تاریخ ایالات متحده باشد که طی آن رئیس‌جمهوری کینه‌توز و انتقام‌جو، اگر تصمیم به انجام این کار بگیرد، می‌تواند ویرانگری کند.

مالکوم نانس، تحلیلگر و نویسنده سیاسی باسابقه قبل از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات گفت: «اگر ترامپ قدرت خود را از دست بدهد، در 90روز آخر ایالات متحده را ویران خواهد کرد، مانند کودکی کینه‌توز با پتکی در فروشگاه ظروف چینی!»

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان گفت: «ترامپ ماه‌های آخر خود را به احتمال زیاد صرف تلاش برای بی‌اعتبارکردن مخالفان خود خواهد کرد. آمریکایی‌هایی که می‌خواهند حاکمیت قانون ترمیم و تقویت شود، باید برای آن بجنگند، در دادگاه‌ها و اگر لازم شد در خیابان‌ها؛ مسالمت‌آمیز اما مداوم و با پافشاری، زیرا شکی نیست که ترامپ و طرفدارانش آرام نخواهند گرفت.»

او گفت: «احتمالا شاهد بزرگ‌ترین خشم سیاسی در تاریخ خواهیم بود. ترامپ ممکن است تصمیم بگیرد پرسروصدا و انفجاری از قدرت بیرون برود، ممکن است تصمیم بگیرد نتیجه انتخابات را قبول نکند. چه کسی می‌داند مستبدی در تنگنا افتاده چه خواهد کرد؟»

او افزود: «او انتظار دارد دادگاه عالی از او حمایت کند. او همیشه در زندگی‌اش تعیین‌کننده چیزهایی بوده و هم‌اکنون باور دارد که صاحب سیستم قضائی آمریکاست.»

نگرانی اصلی نانس احتمال بروز ناآرامی‌های داخلی از طرف حامیان ترامپ از جمله شبه‌نظامیان مسلح، برتری‌طلبان سفیدپوست و دیگر فعالانی است که با فراخوان رهبران خود مشتعل شده‌اند.

در مورد معاملات مالی ترامپ بررسی جدیدی صورت خواهد گرفت. رئیس دفتر دادستان منطقه منهتن درحال تحقیق درباره ترامپ و امپراتوری تجاری او برای احتمال کلاهبرداری بانکی و بیمه بوده است، اما تا زمانی که رئیس دفتر است، قادر به اقدام نیست.

ترامپ به زودی حمایت بیل بار، دادستان کل را که منتقدان او را متهم به اقدام مانند وکیل شخصی رئیس‌جمهوری کرده‌اند، از دست خواهد داد. این بدان معناست که ترامپ فرصت کوتاهی دارد تا برای هر عواقب قانونی که در کمین است، آماده شود.

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و رئیس بنیاد حقوق بشر گفت: «ترامپ ماه‌های آخر خود را به احتمال زیاد صرف تلاش برای بی‌اعتبارکردن مخالفان خود و خود سیستم خواهد کرد.»

او گفت: «آمریکایی‌هایی که می‌خواهند حاکمیت قانون ترمیم و تقویت شود، باید برای آن بجنگند، در دادگاه‌ها و اگر لازم شد در خیابان‌ها؛ مسالمت‌آمیز اما مداوم و با پافشاری، زیرا شکی نیست که ترامپ و طرفدارانش آرام نخواهند گرفت.»

استوارت استیونز، مشاور باسابقه جمهوری‌خواه، به Salon گفت: «همه کارشناسان معتقد نیستند که ریاست‌جمهوری «اردک لنگ» ترامپ (در ادبیات سیاسی آمریکا اردک لنگ یا سیاستمدار در حال خروج، مقام منتخبی است که جانشین او قبلا انتخاب شده یا به زودی انتخاب خواهد شد؛ همچنین به معنی بازنده انتخابات و صاحب منصب رفتنی در سیاست است؛ یا مقام یا رئیس‌جمهوری که به هر دلیل در برنامه‌های خود با محدودیت‌های شدید مواجه است) کاملا زودگذر خواهد بود. آنچه او را متوقف خواهد کرد، ترس از زندان است.»

به گفته برخی تحلیلگران، سرانجام ترامپ روزهای آخر خود را در کاخ سفید با تلاش برای اینکه مثل شکست‌خورده‌ها، ناکام‌ها یا بازنده‌ها به نظر نرسد، سپری خواهد کرد.

نانس گفت: «من تجربه زیادی درباره ​​مستبدان داشته‌ام، بنابراین دیده‌ام این افراد چگونه رفتار می‌کنند.»

او افزود: «در نحوه اتمام شغل مستبدان و خودکامگانی مانند دونالد ترامپ تغییراتی ایجاد شده است. در روزگاران گذشته، اگر آنان به دست دشمنان سیاسی کشته نمی‌شدند، میلیون‌ها دلار می‌گرفتند و به فرنچ ریویرا می‌رفتند و محو می‌شدند. آنها از صحنه خارج می‌شدند.»

او گفت: «اکنون آنها دیگر نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. آنها می‌خواهند همه پول خود را داشته باشند و در قدرت باقی بمانند و پول خرج کنند. چه کسی درباره دونالد ترامپ می‌داند؟»

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.