سریال مرگ در ایستگاه‌های مترو

4 کارگر در 2 حادثه جداگانه ریزش تونل مترو 17 شهریور و سقوط بالابر در ایستگاه توحید در مدت 13 روز جان باختند.

مرگ در ایستگاه مترو ۱۷ شهریور

در حفاری گالری تأسیسات ایستگاه ۱۷ شهریور در تقاطع خط ۶ و ۷ قسمتی از سقف گالری ریزش کرد. این حادثه در محدوده بلوار قیام یک کشته بر جا گذاشت. آتش‌نشانان در آوار تونل سه کارگر را نجات دادند، اما یک کارگر زیر حجم زیاد خاک جان باخت.
مدیرعامل شرکت مترو تهران علت این حادثه را در دست بررسی اعلام کرد.

او می‌گوید: «سست‌بودن خاک محل حادثه یکی از دلایل عمده این حادثه است.»
رئیس مرکز اورژانس تهران هم در این‌باره گفت: «پس از اعلام این حادثه به سامانه ۱۱۵ تکنیسین‌ها به همراه چند آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه یک کارگر جوان به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت.»

اعزام 3 دقیقه‌ای آتش‌نشانان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این‌باره به «شهروند» گفت: «ساعت ۱۰و ۵۲ دقیقه صبح یکشنبه حادثه در کارگاه مترو به آدرس خیابان ۱۷ شهریور تقاطع بلوار قیام به سامانه ۱۲۵ اعلام شد. در مدت زمان ۳ دقیقه مأموران دو ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه رسیدند.»
در محوطه کارگاهی که محل نصب سیستم تهویه هوا و خروج اضطراری افراد بود، این حادثه رخ داد.

ملکی می‌گوید: «این حادثه اصلا ارتباطی به تونل مترو نداشت، به دلایل نامشخص بخشی از سقف این محل ریزش کرده است.»

آتش نشانان پس ازعملیات آواربرداری این کارگر سی‌و‌پنج‌ساله را به بیرون منتقل کردند.

کارگر افغانستانی به عوامل اورژانس تحویل داده شد. مرد جوان تحت نظر شرکت پیمانکاری آن مجموعه مشغول به کار بود که زیر حجم زیاد خاک جان خود را از دست داد.
با توجه به سست‌ بودن خاک در مناطق قدیمی احتمال دوباره ریزش آوار وجود داشت که آتش‌نشانان نسبت به ایمن‌سازی محل اقدام کردند.

مرگ ۳ کارگر ۱۳ روز پیش

این در حالی است که با قوت‌گرفتن فعالیت‌های عمرانی مترو در هفته‌های اخیر حوادث مرگباری در تونل‌ها رقم خورده است.
پنجم آبان بود که حادثه‌ای تلخ در کارگاه ایستگاه مترو توحید باز هم کارگران را قربانی کرد؛ این‌بار سه کارگر کشته شدند.

کارگرانی که پس از سقوط یک بالابر هنگام کار له شدند و جان خود را از دست دادند.

بررسی‌ها نشان می‌داد در ایستگاه در حال ساخت متعلق به شرکت مترو، پیمانکار به همراه سه نفر از کارگران مشغول کار بودند. اما سقوط یک بالابر متعلق به پیمانکار این حادثه تلخ را رقم زده بود.

آتش‌نشانان سه کارگر ایرانی را خارج کردند، اما هر سه نفر جان خود را از دست داده بودند.

2 حادثه با 2 علت مختلف

دو حادثه مرگبار در مدت 13 روز مرگ این چهار کارگر را رقم زد.

پس از مرگ کارگر جوان در ایستگاه ۱۷ شهریور علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران واکنش نشان داد. او معتقد است دو حادثه، دو منشأ مختلف دارد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: «در حادثه اول پیمانکار مقصر نبود، بلکه یک شرکت که ۳۵ روز قبل تأییدیه را دریافت کرده بود، آسانسور را بهره‌برداری کرده بود.
حادثه 17 شهریور اما متفاوت است. در گذشته در این محدوده نشست‌های متعددی رخ داده بود و خاک آن وضع سستی دارد.

بر اساس گزارش‌های اولیه‌ای که گرفته بودیم، عملیات با احتیاط پیش می‌رفت. حتی تمهیدات HSE نیز در نظر گرفته شده بود، اما این حادثه تلخ رخ داد.

کار کردن در زیر زمین یکی از مشاغل سخت است. اما برخی حوادث در بعضی مواقع اجتناب‌ناپذیر هستند و باید سعی کرد تا جایی که ممکن است این اتفاق رخ ندهد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.