کودکان در دوران کرونا از نظر روانی آسیب‌پذیرتر می‌شوند

مریم معتمد، روانشناس کودک در گفت‌وگو با «شهروند» عنوان کرد

این روزها درهای مدارس بسته است و همه‌گیری کرونا کودکان را مانند بزرگسالان در خانه محبوس کرده است. کم‌شدن فعالیت‌های بیرون از خانه کودکان، محدودشدن بازی در فضای باز و ندیدن دوستان و همسالان سبب افزایش اضطراب در کودکان شده است.

ملیحه محمودخواه،شهروند آنلاین: کودکان در دوران کرونا از نظر روانی آسیب‌پذیرتر می‌شوند . آنهایی که کودکان زیر 12 سال در خانه دارند با استرس و تغییر رفتار فرزندان خود در این روزهای کرونایی بیشتر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برخی از عکس‌العمل‌های کودکان مانند پنهان‌شدن، گریه‌کردن، خشمگین‌شدن و جیغ و دادکردن در آنها بیشتر شده است و اینها می‌طلبد که برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای کودکان در نظر گرفته شود.

دکتر مریم معتمد، روانشناس کودکان، در این‌باره به «شهروند« می‌گوید: «کرونا همان قدر که روند زندگی عادی بزرگسالان را تحت تأثیر قرار داده است زندگی کودکان را نیز دستخوش تغییر کرده است و ترس و نگرانی و ناراحتی جای خود را به آرامش و امنیت روانی کودکان داده است. این وضعیت برای کودکانی که در اطراف خود یکی از اقوام خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند پررنگ‌تر است.»

او ادامه داد: «در این زمان وظیفه خانواده‌هاست که وقت بیشتری برای فرزندان خود بگذارند و با آرامش‌دادن به کودکان شرایط را برای آنها به حالت قبل بازگردانند»

زمان بیشتری برای فرزندان‌تان بگذارید

او با تأکید بر اینکه شرایط کنونی سبب شده که خانواده‌ها وقت بیشتری برای صحبت‌کردن با هم داشته باشند، خاطرنشان کرد: «برنامه‌ریزی‌های هدفمند می‌تواند استرس را در کودکان کم کند. خواندن کتاب و داستان، نقاشی‌کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، دعاکردن، یادگیری‌های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی‌های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت‌هایی لذت‌بخش برای کودکان هستند که می‌تواند در این شرایط سخت کودکان را به آرامش برساند.

نیازی به دنبال‌کردن اخبار به وسیله کودکان نیست

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه نیازی وجود ندارد که کودکان به طور مستمر از اخبار روزانه کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی ها باخبر باشند، تأکید کرد: «‌دانستن این اطلاعات تنها می‌تواند ترس و اضطراب را در کودکان افزایش دهد. بهتر است به جای این اطلاعات کودکان در خصوص استفاده درست از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آموزش نکات بهداشتی آموزش‌هایی را ببینند تا از این طریق از میزان اضطراب و استرس آنها نیز کاسته شود.»

معتمدی معتقد است که گاهی که شرایط مهیاست و می‌دانید تردد در خیابان کم است می‌توانید کودکان را از خانه بیرون ببرید و چند دقیقه ای با هم ورزش کنید، به او  بیاموزید دستان خود را با آب و صابون بشوید و برای شست‌وشوی مرتب دست‌ها امتیاز داده و او را تحسین کنید.

استرس خود را مدیریت کنید تا کودکان استرس نگیرند

به اعتقاد این روانشناس خودمراقبتی والدین در ایجاد آرامش در کودکان تأثیر مستقیم دارد و وقتی پدر و مادر استرس و نگرانی خود را مدیریت کنند، این حس به کودک نیز منتقل می‌شود. به همین دلیل بهتر است در این دوران کرونایی تمرکز بر روی آموزش نکات بهداشتی باشد.

معتمد تأکید می‌کند که  موسیقی آرامش‌بخش یکی از راهکارهای کاهش فشار روانی است و تلاش کنید کمتر اخبار را دنبال کنید، قرارگرفتن در معرض مکرر رسانه‌ها باعث اضطراب کودکان و بزرگسالان می‌شود، کودکان نمی‌دانند خبر تکراری است یا بروز یک مورد جدید است.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.