تعطیلی تهران؛ کلاف سردرگم

در حالی که بیشتر مسئولان بر لزوم تعطیلی پایتخت تأکید دارند اما معلوم نیست رشته این کلاف در دست کیست!

ماجرای تعطیلی تهران هر روز ابعاد تازه و پیچیده‌تری پیدا می‌کند. در حالی که مدتی است به دلیل شیوع گسترده کرونا و افزایش بی‌سابقه قربانیان این بیماری بسیاری از مسئولان بر لزوم تعطیلی دو هفته‌‌ای تهران تأکید دارند، اما معلوم نیست چه کس یا کسانی با انجام این کار مخالفت می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که امروز تعداد مبتلایان ثبت رکورد جدید 5 رقمی شد و تعداد قربانیان هم چندهفته‌ای است در کانال 400 رشد صعودی به خود گرفته است.

تقریبا دو هفته پیش بود که از صحن شورای شهر خبری مبنی بر درخواست اعضای این شورا برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت مخابره شد؛ این درخواست برای نخستین‌بار از ورود این بیماری به کشور بود که از سوی مقامات رسمی مطرح می‌شد.
حتی در اسفند سال 98 هم اولین مواجهه ایرانیان با این بیماری رقم خورد، شرایط تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور به گونه‌ای نشد که چنین موضوعی یعنی تعطیلی کلی تهران و سایر کلانشهرها رسانه‌ای شود.

استارت تعطیلی تهران از شورا شهر زده شد

ظاهرا اعضای شورا با توجه به وخامت اوضاع تهران و گزارش‌هایی که از مراکز درمانی به دست‌شان رسیده بود، به این جمع‌بندی رسیده بودند که تنها راه چاره برای فروکش‌کردن این موج گسترده بیماری در کلانشهر تهران تعطیلی کامل است.
چند روز بعد هم محسن هاشمی رئیس شورای شهر اعلام کرد که این درخواست به صورت کتبی به ستاد مقابله با کرونا ارسال شده است.
همزمان اعضای ستاد مقابله کرونا تهران صحبت‌های مشابهی مطرح کردند، تکمیل‌شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، جهش چشمگیر موارد ابتلا، رشد بی‌سابقه تعداد قربانیان و البته فرسودگی کادر درمان از جمله دلایلی است که به گفته اعضای این ستاد چاره‌ای به جز تعطیلی دو هفته‌ای تهران باقی نگذاشته است.
شرایط کرونایی تهران به حدی بحرانی شد که حتی مجمع نمایندگان تهران و منتخبان پایتخت در مجلس هم خواستار تعطیلی تهران شدند؛ اما این درخواست‌های مکرر هم راه به‌ جایی نبرد.

اظهارات ضد و نقیض‌ مسئولان بهداشت و درمان

جمعه شب گذشته  ایرج حریرچی اعلام کرد که پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز است و درباره آن به‌زودی تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته حریرچی، زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران و بندپی، استاندار تهران پیشنهاد تعطیلی کامل پایتخت را حداقل به مدت دو هفته داشتند تا کادر درمان نفس بکشند. اما این اتفاق در آخرین جلسه روز گذشته ستاد کرونا رخ نداد و این ستاد تنها تعطیلی مشاغل گروه دو تا چهار را از ساعت ۶ عصر بیستم آبان به مدت یک ماه ابلاغ کرد.
اما درست یک روز بعد از صحبت‌های حریرچی، یعنی روز شنبه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا از اساس مطرح‌شدن موضوع تعطیلی تهران را در این ستاد تکذیب و کرد و گفت: «صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص مخالفت رئیس‌جمهوری با قرنطینه کامل شهر تهران و تعطیلی آن صحت ندارد.»
صبح یکشنبه بار دیگر نوبت به شورای شهر تهران رسید؛ ‌محسن هاشمی، رئیس این شورا در اظهارات تند و بی‌سابقه‌ای گفت: «ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است. البته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نظر مثبت خود را به این پیشنهاد ابراز کرده است اما ظاهرا مسئولان تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری ندارند.»

افزایش تعداد قربانیان در تهران

درمیانه این کلاف سردرگم تعطیلی تهران، خبرهای تکان‌دهنده‌ای از اوضاع این بیماری در تهران منتشر شد. به گفته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، تعداد مرگ‌ومیر کرونا در تهران به ۲۰۰ مورد در روز رسیده است: «در حال حاضر ۶ هزار نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که نزدیک به ۳ هزار نفر از آنها به دستگاه متصل هستند و به همین دلیل امکان بالارفتن آمار مرگ و میر وجود دارد.» او البته به این نکته هم اشاره کرد که با وجود درخواست‌های مکرر، به تعطیلی دو هفته‌ای تن داده نشد و یک دستورالعمل ناقص و ضعیفی که ستاد مقابله با کرونا آن را ابلاغ کرد، اجرا نشد.
بعدازظهر یکشنبه هم انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، از منتفی‎شدن تعطیلی تهران خبر داد و گفت: «برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران پیشنهادی داده شد، اما زمانی که ابعاد تعطیلی بررسی شد، تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.»
اما این پایان کار نبود و چند ساعت بعد مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بر ابهامات این ماجرا افزود: «با توجه به افزایش آمار کرونا در تهران، رئیس‌جمهوری دستور تعطیلی این شهر را صادر کرده اما استانداری با آن موافقت نمی‌کند. وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس‌جمهوری و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است، دستور می‌دهد که تعطیل کنند اما استانداری موافقت نمی‌کند، خیلی جای سوال دارد و واقعا نمی‌دانم علت آن چیست. بنده واقعا از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.»

طرح دوفوریتی مجلس برای تعطیلی تهران

اما خبر تازه درباره لزوم تعطیلی تهران امروز، دوشنبه، از بهارستان رسانه‌ای شد. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد در صورتی که تهران را تعطیل نکنند ما در قالب طرح دوفوریتی آن را در مجلس به رأی می‌گذاریم. او با اشاره به شیوع گسترده کرونا در کشور گفت: «باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد؛ در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دوفوریتی را برای الزام دولت به این کار ارایه می‌کنیم.»

او با انتقاد از تصمیمات ستاد کرونا و اعمال محدودیت‌های جدیدی که قرار است از بیستم آبان به اجرا درآید هم گفت: «تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعدازظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ‌ومیر باشیم. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود بیاید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد ازجمله آنکه تهران و کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل شوند؛ ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.»

اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دوفوریتی را ارایه خواهیم داد تا دولت را موظف به تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها کنیم

شهریاری ستاد مقابله با کرونا را یک ستاد دولتی و نه ملی نامید و در این‌باره گفت: «ستاد ملی باید به نمایندگی از مردم و نه براساس خواست دولت عمل کند. مردم به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند. اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارایه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که ازجمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.»
در همین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، هم ظهر روز دوشنبه بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران تأکید کرد و گفت: «باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.»
او ادامه داد: «پیرو تصمیم هفته گذشته مبنی بر بستن خروجی شهرها و کنترل رفت‌وآمدها، پیشنهادی هم در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد کنترل بیماری در کلانشهر تهران به ستاد ملی داده شده و در اوایل هفته آینده این موضوع مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذر بسیار امیدوار هستیم؛ زیرا بسیار کمک‌کننده خواهد بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.