سه دلیل و نصفی برای توقف ریزش قیمت دلار

چه کسانی می‌خواهند جو روانی بازار دوباره افزایشی شود؟

افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار رخ داده است که قیمت دلار از 30هزار تومان ظهر چهارشنبه هفته قبل به 23هزار تومان در صبح روز یکشنبه، هجدهم آبان، رسید ولی این مسیر قیمتی خیلی دوام نداشت و از عصر دیروز تحرکاتی برای افزایش قیمت‌ها در بازار حس می‌شود که ماحصل آن بازگشت دلار به کانال‌های بالاتر بود.

شهروند آنلاین: نرخ ارز که از ابتدای هفته تا روز گذشته متأثر از انتخابات آمریکا با شیب تندی رو به کاهش بود، در ساعات پایانی معاملات روز گذشته تغییر جهت داد و با افزایش همراه شد؛ بر این اساس در بازار امروز قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش به کانال ۲۶هزار تومان رسید. در صرافی‌ها نیز با همین مقدار افزایش، دلار با متوسط قیمت ۲۴هزارو۴۰۰ تومان معامله می‌شود که البته نرخ در برخی صرافی‌ها تا ۲۵ هزار تومان هم بالا رفته است.

روند صعودی قیمت‌ها در حالی بار دیگر در بازار ارز آغاز شده است که قیمت دلار طی چهار روز گذشته با ریزش 7 هزار تومانی همراه شده بود ولی در ادامه با برخی تحرکات از طرف تقاضا در بازار مسیر قیمتی برای ارز تغییر کرد.

افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار رخ داده است که قیمت دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه هفته قبل به 23 هزار تومان در صبح روز یکشنبه، هجدهم آبان، رسید ولی این مسیر قیمتی خیلی دوام نداشت و از عصر دیروز تحرکاتی برای افزایش قیمت‌ها در بازار حس می‌شود که ماحصل آن بازگشت دلار به کانال‌های بالاتر بود.

دلیل اول: مقاومت صادرکنندگان برای فروش ارز به ‌قیمت روز؛ صادرکنندگان سعی دارند نرخ‌های پیشنهادی ر ابرای فروش ارز بالاتر از قیمت‌های بازار اعلام کنند و همین موضوع باعث شده است قیمت ارز تغییر مسیر دهد و افزایشی شود.

برخی صادرکنندگان از دیروز نرخ فروش ارز را بالاتر از نرخ‌های بازار اعلام می‌کنند که همین امر سبب شده است جو روانی بازار افزایشی شود؛ به‌ عنوان نمونه در مقطعی که درهم در بازار آزاد 6700 تومان قیمت خورده بود، نرخ پیشنهادی صادرکنندگان برای درهم 7 هزار تا 7300 تومان بود.

دلیل دوم: واردات با ارز متقاضی برای ترخیص کالاهای رسوب‌کرده در گمرک است که حواشی زیادی را هم در هفته‌های اخیر داشته است؛ این سیاست که با اصرار وزارت صمت و گمرک و تصمیم دولت اجرایی شده موجب افزایش تقاضا برای ارز در بازار شده است و همین موضوع هم دقیقا در شرایط ریزشی بازار موجب شد ترمز کاهش قیمت کشیده شود و دلار تغییر جهت دهد.

دلیل سوم: مقاومت دلالان و دارندگان ارز در مبالغ بالاست؛ این روشی است که سال‌هاست مورد استفاده دلالان است تا با نوسان‌گیری از ضررهای زیاد خود بکاهند. در این ایام نیز دلالان همزمان با ریزش قیمت‌ها دست به کار شده‌اند تا با افزایش موقتی قیمت‌ها هم که شده دلارهایی را که در قیمت‌های بالا خریده بودند به ریال تبدیل کنند و با نوسان‌گیری‌های متعدد در طول این روزها باز هم سودهای کلان به جیب بزنند.

شاید دلیل آخر: تداوم ریزش در قیمت سهام و بورس است و علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد سرمایه‌های فراری از بازار ارز و سکه به ‌سمت بورس برود و موجب بازگشت بورس شود ولی همچنان سهامداران از این بازار گریزان هستند و احتمالا بخشی از این سرمایه‌ها مجددا به‌سمت بازار ارز رفته باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.