زیبای نوستالژیک اما زیادی گران

درباره آیفون 12 پرو؛ جدیدترین پرچمدار اپل

اپل امسال چهار مدل آیفون ۱۲ معرفی کرد و آیفون ۱۲ پرو هم مثل سه برادر دیگرش گلچینی از بهترین قابلیت‌های پرچمداران قبلی اپل است. طراحی آیفون ۱۲ پرو کاملا ظاهر نوستالژیک و دوست‌داشتنی آیفون‌های ۴ تا ۵s را تداعی می‌کند و کیفیت دوربین آیفون دوباره مثل دوران اوج بین تمام رقبا کاملا مثال‌زدنی است؛ اما آیا این مدل ارزش پرداخت هزینه بیشتر از آیفون 12 را که در نوع خود فوق‌العاده است، دارد؟

راضیه زرگری، شهروندآنلاین: زیبای نوستالژیک اما زیادی گران، این جمله‌ای است که می‌شود برای آیفون 12 به کار برد. نسخه لوکس‌تر آیفون 12 شرکت اپل به بهترین شکل ممکن از ظاهر نسل چهار آیفون بهره می‌برد، استیل‌ ضدزنگ صیقلی و دوربین سوم پشت به آن اضافه شده و 200 پوند گران‌تر از مدل‌های قبلی است.

قیمت آیفون 12 پرو از 999 پوند شروع می‌شود و جایگاهش در مقایسه با نزدیک‌ترین مدل‌ها، جایی میان آیفون 12 مینی (از نظر اندازه کوچک‌تر)، آیفون 12 – 799 پوندی (هم‌اندازه با پرو ) و آیفون پرومکس (بزرگ‌تر و گران‌تر یعنی 1099پوندی)  قرار می‌گیرد؛ از مدل بعدی با دوربین قوی‌تر قرار است در سیزدهم نوامبر 2020 رونمایی شود.

از بسیاری جهات این مدل از آیفون، کودک میانی ناجور است. آیفون 12 پرو هم‌اندازه با طراحی اصلاح‌شده مشابه و اساسا با همان ویژگی‌های آیفون 12 است. اما 12 پرو به جای اضلاع آلومینیومی دارای بدنه‌ای از جنس استیل ضدلک با کناره‌های بسیار صیقلی است.

به گزارش گاردین، اضلاع فولاد ضدزنگ آیفون 12 پرو نوعی درخشش براق دارد، به این ترتیب شما باید مرتب کناره‌ها را با دستمال صیقل دهید تا از اثر انگشت خلاص شوید.

این مدل همچنین 25 گرم از استاندارد آیفون 12 سنگین‌تر است که باعث می‌شود وزن آن 187 گرم نسبت به رقبای هم‌اندازه و مشابه خود سنگین‌تر باشد. در نتیجه دست‌گرفتن آن کمی سخت‌تر می‌شود. این مدل تنها 0.1 میلیمتر عریض‌تر نسبت به مدل قبلی 11 پرو است که صفحه نمایش 5.8 اینچی کوچک‌تر دارد.

صفحه نمایش آیفون 12 پرو همان نمایشگر خیره‌کننده 6.1 اینچی OLED در آیفون 12 است، اما در 12 پرو کمی روشن‎تر است. همچنین این محصول با پوشش جدید «شیلد سرامیک» بیشترین مقاومت را در برابر افتادن دارد و سیستم شارژ و لوازم جانبی MagSafe در قسمت پشتی آن تعبیه شده است.

آیفون 12 پرو دارای اتصال قدیمی Lightning برای شارژ است، نه پورت جدیدتر و جهانی USB-C که در رایانه‌های iPad Pro ،iPad Air و Mac و اکثر دستگاه‌های غیر اپل یافت می‌شود.

زیبای نوستالژیک اما زیادی گران

اپل امسال چهار مدل آیفون ۱۲ معرفی کرد و آیفون ۱۲ پرو هم مثل سه برادر دیگرش گلچینی از بهترین قابلیت‌های پرچمداران قبلی اپل است. طراحی آیفون ۱۲ پرو کاملا ظاهر نوستالژیک و دوست‌داشتنی آیفون‌های ۴ تا ۵s را تداعی می‌کند و کیفیت دوربین آیفون دوباره مثل دوران اوج بین تمام رقبا کاملا مثال‌زدنی است.

صفحه نمایش آیفون 12 پرو همان نمایشگر خیره‌کننده 6.1 اینچی OLED در آیفون 12 است، اما در 12 پرو کمی روشن‌تر است. همچنین این محصول با پوشش جدید شیلد سرامیک بیشترین مقاومت را در برابر افتادن دارد

پشتیبانی از فناوری ۵G در این مدل هر چند دیرتر از رقبای اندرویدی اتفاق می‌افتد، اما جهش اپل از فناروی ۲G به ۳G در سال ۲۰۰۸ را یادآوری می‌کند.

آیفون ۱۲ پرو هر چند قیمت بسیار بالایی دارد، اما صرف‌نظر از ایرادات جزئی به قدری جذاب است که فقط آیفون ۱۲ پرو مکس ممکن است بتواند برایش دردسرساز شود.

مجهز، باکیفیت و در عین حال گران‌قیمت

پرچمدار جدید اپل از نظر سخت‌افزاری کاملا برای رقابت با قوی‌ترین‌ها مجهز شده و به نظر می‌رسد به راحتی می‌تواند از نظر کیفیت ساخت نظر خریداران را جلب کند؛ کاری که با توجه به برچسب قیمت هزار دلاری این محصول اصلا ساده نیست.

گوشی‌های اپل هم مثل هر محصول دیگری سراسر قابل تعریف نیست و ایراداتی دارد که می‌توان در نظر گرفت. در آیفون 12 پرو این ایرادات از ناچ بزرگ که حالا دیگر بیشتر از هر زمان دیگری زائد به نظر می‌رسد، شروع می‌شود. شاید اپل می‌خواهد با حفظ این ناچ ظاهر آیفون را از گوشی‌های دیگر متمایز کند وگرنه حفظ سیستم فیس‌آیدی یا امنیت کاربر بیشتر بهانه به نظر می‌رسد.

تیزی مقاوم یا خمیدگی شیک در لبه‌ها

طراحی تخت هم از نظر خیلی‌ها زیباست، اما هرگز ارگونومی لمس لبه‌های تیز به خوبی خمیدگی نخواهد بود. حالا دیگر شما باید بگویید که لبه‌های تخت اما مقاوم‌تر در برابر ضربه را می‌خواهید یا ترجیح می‌دهید لبه‌ها در پشت و جلوی بدنه خمیده باشند تا موقع لمس حس بهتری بدهند.

در مقابل ایرادات، آیفون‌های جدید قابلیتی دارند که به افراد نابینا و دارای ضعف در بینایی کمک می‌کند که افراد نزدیک‌شان را تشخیص دهند. با منتشرشدن نسخه‌ ۱۴.۲ از سیستم عامل iOS هم‌اکنون این افراد می‌توانند از این قابلیت جدید در آیفون‌های ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس استفاده کنند.

آیفون 12 پرو یک سیستم دوربین سه‌گانه 12 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین سلفی منفرد 12 مگاپیکسلی در جلو دارد. دو دوربین پشت، اصلی و فوق‌تصویری و همچنین دوربین سلفی با دوربین آیفون 12 یکسان هستند و عملکرد مشابه ازجمله پیشرفت‌های خوب در عکاسی در محیط کم‌نور، ثبت جزئیات و کنترل صدا را دارند.

دوربین سوم در پشت یک دوربین تله‌ای دو برابر است که آیفون 12 پرو را قادر می‌سازد تا از 0.5 تا 2 برابر و سپس بزرگنمایی دیجیتال را تا 10 برابر انجام دهد. دوربین تله می‌تواند تصاویر عالی تولید کند و هر بزرگنمایی اپتیکال بهتر از بزرگنمایی دیجیتال است. اما داشتن قابلیت تنها یک بزرگنمایی دو برابر  به این معنی نیست که می‌تواند شما را بسیار نزدیک‌تر به سوژه‌تان کند؛ خصوصا در مقایسه با رقبای دارای دوربین بزرگنمایی اپتیکال 3 ، 4 یا 5 برابر.

دوربین سوم در پشت یک دوربین تله‌ای دو برابر است که آیفون 12 پرو را قادر می‌سازد تا از 0.5 تا دو برابر و سپس بزرگنمایی دیجیتال را تا 10 برابر انجام دهد

مورد دیگر 12 پرو اسکنر لیدار (تشخیص نور و دامنه) در دوربین پشت است که فاصله تا اشیا را اندازه‌گیری می‌کند و به روشی مشابه با iPad Pro کار می کند تا بتواند فضایی برای تجربیات بهتر در ثبت واقعیت در شرایط خاص در اختیار طرفداران آیفون قرار دهد.

توجه داشته باشید که آیفون 12 پرومکس دارای سنسور بزرگ‌تر و نوع پیشرفته فناوری لرزشگیر اپتیکال در دوربین اصلی خود و دوربین تله x2.5 برابر طولانی‌تر است. کسانی که به دنبال بهترین دوربین در iPhone هستند، باید منتظر بمانند.

توجه به نابینایان و کم‌بینایان در مدل جدید آیفون

سنسور لیدار در چند مدل از محصولات این شرکت استفاده شده؛ اپل در قسمت پشت آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس در ماژول دوربین از سنسور LiDAR استفاده کرده است. وظیفه‌ اصلی این سنسور این است که به آیفون‌های جدید هنگام عکاسی یا استفاده از قابلیت واقعیت افزوده کمک کند تا محیط اطراف خود را به شکل بهتری اسکن کنند و تشخیص دهند. علاوه ‌بر آیفون‌های ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس از این سنسور در خودرو‌های دارای قابلیت خودران هم برای تجزیه‌وتحلیل محیط اطراف استفاده می‌شود.

علاوه‌بر این قابلیت‌ها، این سنسور می‌تواند به افراد نابینا برای تشخیص دیگر افراد قرار گرفته در نزدیکی آنها کمک کند. اپل این قابلیت جدید را People Detection نام‌گذاری کرده و آن را در Accessibility قسمت تنظیمات قرار داده است تا به وسیله‌ آن به افراد دارای مشکل بینایی کمک کند که محیط اطراف خود را به شکل بهتری شناسایی کنند.

به عنوان نمونه افراد نابینا می‌توانند از این قابلیت جدید هنگام خریدکردن در فروشگاه‌ها استفاده کنند. این افراد در زمان قرارگیری در صف خرید پشت صندوق فروشگاه می‌توانند با فعال‌کردن این قابلیت از حرکت نفر جلویی در صف مطلع شوند و به جلو حرکت کنند. همچنین این قابلیت جدید به این افراد کمک می‌کند که در زمان حرکت در پیاده‌رو هشدار‌هایی را از آیفون‌شان درباره فاصله افراد در حال گذر از کنار آنها دریافت کنند.

مورد دیگر 12 پرو اسکنر لیدار (تشخیص نور و دامنه) در دوربین پشت است که فاصله تا اشیا را اندازه‌گیری و به روشی مشابه با iPad Pro کار می‌کند تا بتواند فضایی برای تجربیات بهتر در ثبت واقعیت در شرایط خاص در اختیار طرفداران آیفون قرار دهد

بخریم یا نخریم؟

آیفون 12 پرو گوشی خوبی است، اما در اصل میان یک گوشی بسیار عالی و نمونه بالقوه بهتر در سری 2020 اپل گیر می‌کند.

اندازه آن با آیفون 12 برابری می‌کند و تمام مزایای آن را دارد: طراحی تازه، صفحه ‌نمایش عالی، ماندگاری طولانی باتری، عملکرد بالا، دوام بهتر و 5G.

اما آیفون 12 پرو همچنین چند ترفند اضافی در دوربین دارد؛ ازجمله یک دوربین تله 2x اضافی و یک سنسور لیدار که برای فوکوس خودکار در نور کم مفید است.

این مدل از آیفون 12 لوکس‌تر به چشم آمده و احساس می‌شود؛ اما استفاده از فولاد ضدزنگ 12 پرو را به طرز محسوسی سنگین‌تر می‌کند که چیز خوبی نیست. 200 پوند گران‌تر از آیفون 12 است و قطعا در مدل بزرگ‌تر بعدی یعنی آیفون 12 پرومکس که دوربین قدرتمندتری دارد، بهتر خواهد شد.

12 پرو یک موبایل عالی است؛ اما نه به ارزش 200 پوند پرداخت هزینه بیشتر از آیفون خارق‌العاده 12.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.