زندگی دوباره اورسن ولز و رفقا

ورود فیلم جدید دیوید فینچر به بازی جوایز

پس از انتشار دو تریلر رسمی و تصاویر مختلفی که حکایت از تفاوت‌های آشکار فیلم جدید دیوید فینچر با جریان غالب سینمای هالیوود می‌کردند، نخستین واکنش‌های منتقدان بر این فیلم نیز منتشر شد و انتظاراتی را که به وجود آمده بود، تأیید کرد.

  • پولاد امین، شهروند آنلاین: روز گذشته سایت‌های معتبر سینمایی نوشتند که اغلب منتقدان به فیلم «منک» نمره کامل داده‌اند تا مشخص شود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فیلم جدید فینچر از شانس‌های اصلی فصل جوایز امسال خواهد بود.

بنا به گزارش‌های موجود، منتقدان
فیلم توتال، امپایر، آسوشیتدپرس، گاردین، تلگراف و ای‌بی‌سی به‌ فیلم «منک» نمره 100 از 100 نمره ممکن را داده‌اند و اغلب نقدها هم درباره این فیلم ستایش‌آمیز بوده است.

میانگین نقدهای سایت راتن‌تومیتوز هم 92 از 100 بوده، تا رضایت تمام و کمال منتقدان و کارشناسان سینما از فیلم جدید دیوید فینچر آشکارا به اثبات رسیده باشد‌.

درباره فیلم جدید فینچر

در کارنامه فینچر که فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «هفت»، «بازی»، «باشگاه مشت‌زنی»، «زودیاک» و «شبکه اجتماعی» دیده می‌شود، در فیلم جدیدش «منک» به پشت‌ صحنه‌ فیلم مشهور اورسن ولز «همشهری کین» می‌رود و زندگی هرمن منکیویچ، نویسنده فیلمنامه‌ این فیلم را که به اختصار منک نامیده می‌شود، به تصویر می‌کشد.

دیوید فینچر که این فیلم را هفت سال بعد از فیلم «دختر گم‌شده» که در سال ۲۰۱۴ اکران شده بود، جلوی دوربین برده، از مدت‌ها پیش اعلام کرده که فیلم منک را در اواسط آذر از طریق سرویس استریم نتفلیکس منتشر خواهد کرد. همچنین قرار استمنک در ماه نوامبر (نیمه آبان تا نیمه آذر) در یک سری سینمای منتخب نیز نمایش داده شود تا شانس حضور در فصل جوایز امسال را نیز از دست ندهد.

گری اولدمن و رفقا

چند هفته پیش نتفلیکس اولین تصاویر فیلم دیوید فینچر را منتشر کرد؛ تصاویری که بعد از انتشار باعث ایجاد بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی در بین سینمادوستان شده و پس از آن صحبت‌های زیادی درباره ارزش‌های بصری فیلم و به‌خصوص بازی هنرپیشگانش شنیده شده است.
در این فیلم گری اولدمن در نقش منکیویچ بازی کرده -که در عصر طلایی هالیوود نقش بسیار زیادی داشته است. اماندا دیویس هم نقش ماریون دیویس را دارد. لیلی کالینز در نقش ریتا الکساندر، تام برک در نقش اورسن ولز، چارلز دنس، تاپنس میدلتون، آرلیس هاوارد، جوزف کراس و فردیناند کینگزلی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند. در میان بازیگران فیلم گری اولدمن شناخته‌شده‌تر و پرافتخارتر از بقیه بازیگران فیلم است و در کارنامه‌اش اسکار بازیگری برای فیلم «ساعات تاریکی» نیز دیده می‌شود.

درباره همشهری کین

همشهری کین که در بیشتر نظرسنجی‌های سینمایی به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده است، به گزارش ورایتی بر اساس فیلمنامه ۳۰۰ صفحه‌ای که منکیویچ به اورسن ولز داد، جلوی دوربین رفته است. نام آن فیلمنامه ابتدا «آمریکایی» بود -که پس از ویرایش اساسی ولز و کاهش تعداد صفحاتش به ۱۵۶ به «همشهری کین» تغییر یافت. با اینکه جزئیات زیادی از داستان و اتفاقات فیلم منک منتشر نشده، اما منابع نزدیک به پروژه می‌گویند که فیلم بیشتر روی همین مرحله توسعه و بازنویسی فیلمنامه تمرکز کرده است.

«همشهری کین» در سال نمایش خود توانست در ۹ بخش در اسکار نامزد شود. اما تنها بخشی که دست پر از رقابت خارج شد، بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بود که ولز و منکیویچ به صورت مشترک آن را دریافت کردند.

هجوم به فصل جوایز

در شرایطی که حدود یک ماه به رونمایی از فیلم جدید دیوید فینچر زمان باقی است، اولین سری از واکنش‌های منتقدان به فیلم منک منتشر شد تا فعالیت تبلیغاتی این فیلم مهم عملا آغاز شود.
«دیوید رونی» منتقد «هالیوود ریپورتر» فیلم جدید دیوید فینچر را از نظر فیلمبرداری، موسیقی متن و تدوین قابل ستایش می‌نامد و می‌نویسد: «منک فینچر یک قطعه‌ هنری سطح بالا از نوستالژی سینمایی است که می‌توان با لذت تماشایش کرد.»

اریک کان منتقد ایندی‌وایر هم منک را فیلم خوبی در کارنامه کارگردان می‌داند: «منک از زمان شبکه اجتماعی بهترین فیلم دیوید فینچر است که توانسته هالیوود را در جای خوبی قرار دهد.»

از نظر اوون گلیبرمن منتقد ورایتی «فینچر تماشاگران را سوار ماشین زمان کرده و به هالیوود دهه ۳۰ می‌برد.» گلیبرمن در ادامه می‌گوید که «در این درام هالیوودی جذاب دیوید فینچر، گری الدمن در نقش فیلمنامه‌نویس همشهری کین جذابیت قابل توجهی دارد».

ایان فریر نیز در امپایر از منک ستایش کرده و به این فیلم ۵ ستاره کامل داده است: «منک تنها یک رویای نوستالژیک نیست بلکه درباره نگرانی‌های دنیای امروز نیز هست. فیلمی که با آن فیلمبرداری خیره‌کننده سیاه و سفیدش هالیوود را در ابعاد عظیمی از طیف خاکستری تصویر کرده است. این فیلم که قطعا یکی از بهترین ساخته‌های دیوید فینچر است با پیچش‌های هیجان‌آور به‌شدت هوشمندانه‌اش تماشاگر را وارد فضایی شگفت‌انگیز می‌کند.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.