رد پای غرایز حیوانی در قفسه‌های خالی!

محققان دریافته‌اند خریدهایِ «از سر وحشت» در ابتدای شیوع کووید-19 ریشه در «غریزه حیوانی انسان‌ها» دارد

محققان دریافته‌اند خریدهای «سرآسیمه و وحشتناک» در ابتدای شیوع کووید-19 ریشه در «غریزه حیوانی انسان‌ها» دارد که باعث روآوردن به اندوختن غذا در مواقع خطر می‌شود. محققان انگلیسی احتکار و اندوختن آذوقه را در انسان و حیوان مقایسه کرده‌اند. خریدهای «از سر وحشت» شکلی است از انبارکردن و احتکار، درست شبیه سنجاب‌ها و دیگر پستانداران.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: تحقیقی جدید مدعی است شتاب، تقلا و تکاپو برای خرید محصولات موجود در سوپرمارکت‌ها که Panic buying «سراسیمه و وحشت‌زده خریدن» نامیده می‌شود، به نحوه غذا ذخیره‌کردن حیوانات در زمان خطر مرتبط است.

محققان دانشگاه میدلسکس در انگلستان مقاله‌ای در مقایسه موجودات ساکن جنگل و انسان‌ها در سوپرمارکت‌ها تألیف کرده‌اند که در آن از هر دو به‌عنوان «جست‌وجوگر آذوقه» یاد می‌شود.

آنها می‌گویند بلاتکلیفی و بی‌ثباتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مردم را به ذخیره‌کردن یک‌سری اقلام رهنمون کرد، زیرا آنان پیش‌بینی می‌کردند زمانی غذا کمیاب شود.

محققان دانشگاه میدلسکس مقاله‌ای در مقایسه موجودات در جنگل و انسان‌ها در سوپرمارکت‌ها تألیف کرده‌اند که در آن از هر دو به‌عنوان «جست‌وجوگر آذوقه» یاد می‌شود. آنها می‌گویند بلاتکلیفی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مردم را به ذخیره‌کردن یک‌سری اقلام رهنمون کرد، زیرا آنان پیش‌بینی می‌کردند زمانی غذا کمیاب شود.

این رفتار طبیعی کاملا شبیه آجیل احتکارکردن سنجاب یا هَمستری است که لُپ‌هایش را از دانه پر می‌کند تا در لانه‌اش پنهان کند.

همچنین ترس از تماس با دیگران به دلیل خطر ابتلا به ویروس، رفتار حیواناتی مانند پرندگان را زمانی که در معرض تهدید شکارچیان قرار می‌گیرند، بازتاب می‌دهد.

قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها در اوایل شیوع ویروس کرونا تصویری آشنا بود.

پروفسور تام دیکینز، متخصص علوم رفتاری در دانشگاه میدلسکس گفت: «افزایش آشکار خرید در آغاز همه‌گیری کرونا در واکنش به بلاتکلیفی و احساس خطر از احتمال کمبود مواد غذایی بسیار شبیه رفتار حیواناتی است که هنگام مواجهه با خطر غذا ذخیره می‌کنند.»

او ادامه داد: «به‌طور ناگهانی در مورد تأمین مواد غذایی نگرانی به وجود آمد، که نیازی اصلی است؛ همچنین به ما گفتند اگر بیرون برویم در معرض خطر بالای بیماری و مرگ قرار داریم.»

دیکینز افزود: «بنابراین ما به دنیای شک و تردید، بی‌اعتمادی، سرگشتگی، احتمال و خطر پرتاب شدیم که باعث شد رفتارهای طبیعی و پایدار مردم  تغییر کند، ضمن اینکه آنها یاد گرفتند با شرایط کنار بیایند.»

او گفت: «در حالی که ابتدا شاهد چیزی بودیم که برچسب «خرید سرآسیمه و از سر وحشت» داشت، اما در واقع مردم به ‌صورت منطقی با شرایط ترسناک سازگار می‌شوند و سپس با آن کنار می‌آیند.»

بسیاری از اختلال در زنجیره تأمین مواد غذایی خوف داشتند، زیرا کارکنان این بخش‌ها بیمار شدند و مردم برای رعایت قرنطینه مجبور بودند رفت‌وآمد خود را برای خرید محدود کنند.

بنابراین، خریداران از هربار اقدام برای خرید حداکثر استفاده را می‌کردند تا دفعات کمتری از خانه خارج شوند و اگر مدت زیادی از خانه خارج نشدند، آنچه لازم دارند در خانه وجود داشته باشد؛ در نتیجه قفسه‌های سوپرمارکت‌های بزرگ خالی شد.

کارشناسان ترس ما را از ویروس کرونا با ترس موجوداتی که در طبیعت با شکارچیان روبه‌رو می‌شوند، مقایسه کرده‌ا‌ند.

به‌عنوان مثال، گنجشک‌سانان که ممکن است غذای روباه‌ها، مارها و سایر پرندگان شوند، باید همواره میان گرسنگی و خطر شکار تعادل برقرار کنند.

آنها این کار را با زمان‌بندی جست‌وجوی خود برای غذا در صبح و غروب خورشید انجام می‌دهند تا در طول روز با شکارچیان مواجه نشوند.

این رفتار در طول همه‌گیری ویروس کرونا از انسان‌ها هم سر زد، زیرا ما باید زمانی به سوپرمارکت‌ها برویم که ویروس کرونا کمتر زندگی‌مان را تهدید ‌کند.

پروفسور دیکینز و سابرینا اسکالز کاندیدای دکترا در مقاله خود که در Learning and Motivation منتشر شده است، گفتند: «درحالی که ویروس شکارچی نیست، بلکه انگل است، واکنش بهداشت عمومی به بیماری همه‌گیر به سمت رفتارهای اجتماعی معطوف شده است که نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر بر اثر تماس‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.»

آنها افزودند: «جالب اینکه افزایش هوشیاری و مراقبت درباره افراد پیرامون‌مان بی‌شباهت به افزایش هوشیاری مشاهده‌شده در حیواناتِ در حال جست‌وجوی غذا و شکار نیست، زیرا ممکن است افراد دیگر تهدیدی احتمالی برای زندگی ما باشند.»

این مطالعه همچنین داده‌های فروش از میزان خرده‌فروشی شرکت Neilsen Scantrack را بررسی کرد که افزایش فروش را بین بیست‌ونهم فوریه و بیست‌ویکم مارس 2020 نسبت به هفته‌های مشابه در سال 2019 نشان داد.

پنج مورد محبوبی که‌ در هفته منتهی به بیست‌ویکم مارس افزایش فروش داشتند؛ شامل داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا با 231درصد بودند، بقیه موارد شامل ماکارونی کنسروشده (226درصد)، مراقبت از گلو (224درصد)، سوپ ( 206درصد) و گوشت کنسروشده (200درصد) است.

در همین حال، فروش دستمال توالت 140درصد در هفته منتهی به چهاردهم مارس در مقایسه با هفته مشابه در سال 2019 افزایش یافت.

اوایل پاندمی کرونا، روانشناسانی هم گفتند ما به‌طور خاص در ماه مارس و آوریل «سراسیمه و از سر وحشت» دستمال توالت خریدیم که به دلیل افزایش احساس انزجار درباره آلودگی و بیماری در طول پاندمی کرونا بود.

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.