بایدن نیامده اتاق بحران کووید-19 تشکیل می‌دهد

بیش از 50میلیون انسان در جهان کرونا گرفته‌اند

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرد به منظور مقابله با اصلی‌ترین چالش کنونی دولت آمریکا اتاق بحران در خصوص ویروس کرونا با حضور دانشمندان و کارشناسان تشکیل خواهد داد.این درحالی است که آمار جهانیِ مبتلایان به کووید-۱۹ به ۵۰میلیون و ۷۳۸هزار و ۹۴۵ نفر رسیده و مرگ یک‌میلیون و ۲۶۲هزار و ۱۴۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

راضیه زرگری، شهروندآنلاین- با وجود امتناع دونالد ترامپ از پذیرش انتخابات، جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا طرحی تهاجمی را برای کنترل همه‌گیری کرونا شروع کرده است؛ بیماری ناشی از ویروس کووید-19 که با سرعت نگران‌کننده‌ای درحال افزایش است. بایدن اعلام کرده به محض رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری اعضای کابینه خود را معرفی می‌کند.

بیانیه بایدن درباره اتاق بحران ویروس کرونا تصدیق موارد جدیدی از ابتلا در روزهای اخیر است؛ یعنی تا زمانی که چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه 2021 به دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید برسد، بحران کووید-19 بسیار بدتر خواهد شد.

بایدن می‌داند چه چالش‌هایی در کاخ سفید خواهد داشت

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرد به منظور مقابله با اصلی‌ترین چالش کنونی دولت آمریکا اتاق بحران در خصوص ویروس کرونا با حضور دانشمندان و کارشناسان تشکیل خواهد داد.

جو بایدن در برابر جمعیت هواداران خود که در ویلمینگتون در دلاور برای جشن پیروزی تجمع کرده بودند، گفت: «من گروهی متشکل از دانشمندان و کارشناسان تشکیل خواهم داد تا روی طرحی کار کنند که از بیستم ژانویه ۲۰۲۱ روز تحلیف او اجرایی خواهد شد.»

قدم‌های بایدن برای نهادینه‌کردن لحن مدیریتش کاملا در خلاف نمایش بی‌سابقه رئیس‌جمهوری است که در انتخابات باخته، اما هنوز قبول نکرده

به گزارش سی‌ان‌ان، این ابتکار نوعی اظهارنظر قهری است و روشن می کند که بایدن از دوره گذار تحویل‌گرفتن دولت خود، برای بسیج همه جانبه در برابر چالش‌های حیرت‌انگیز بهداشتی و اقتصادی پیش‌رو استفاده خواهد کرد.

به بیان دیگر، او پیش از جشن‌گرفتن موفقیت سه‌دهه تلاش خود برای رسیدن به ریاست‌جمهوری، درحال پیشبرد مهم‌ترین کارهاست. قدم‌های بایدن برای نهادینه‌کردن لحن مدیریتش کاملا بر خلاف نمایش بی‌سابقه رئیس‌جمهوری است که در انتخابات باخته، اما هنوز قبول نکرده.

درحالی که آمریکایی‌ها درگیر اخبار شمارش طولانی‌مدت آرا بودند، شنبه یعنی روزی که نتیجه انتخابات به نفع بایدن اعلام شد، با 126،742 مورد جدید ابتلا بالاترین میزان ابتلا در یک روز در آمریکا ثبت شد

منابعی به CNN گفته‌اند که دستیاران مبارزات انتخاباتی ترامپ استراتژی تهاجمی در پیش گرفته‌اند؛ البته نه برای سرنوشت مقابله با ویروسی که باعث کشته‌شدن بیش از 237هزار  آمریکایی شده است. رئیس‌جمهوری بازنده احتمالا تجمعاتی را برای تقویت ادعاهای دروغین دزدیدن دوره دوم ریاست‌جمهوری خود برگزار می‌کند.

ترامپ هیچ پاسخی به وخیم‌ترشدن وضعیت کووید-19، که بیش از 100هزار عفونت جدید را طی پنج روز متوالی به ارمغان آورد،ارایه نداد، درحالی که آمریکایی‌ها درگیر اخبار شمارش طولانی‌مدت آرا بودند، شنبه یعنی روزی که نتیجه انتخابات به نفع بایدن اعلام شد، با 126،742 مورد جدید ابتلا بالاترین میزان ابتلا در یک روز در آمریکا ثبت شد.

در این شرایط ،عدم سازش و سرپیچی غیرمنتظره ترامپ از دموکراسی این تهدید را برای آمریکا دارد که با تعمیق بحران کووید-19 و اقتصاد فلج، بحران قانون اساسی و انتقال مختل قدرت به مشکلات کشور افزوده شود.

بسیاری از رهبران GOP از تبریک به بایدن، یا حتی اعتراف به پیروزی او خودداری کرده‌اند و این نشان‌دهنده تأثیر بسیار زیاد ترامپ بر آنهاست.در این میان ادامه دروغ‌های ترامپ درمورد نتیجه می‌تواند بسیاری از 70میلیون نفری که به او رأی دادند، را متقاعد کند که انتخابات واقعا سالم نبوده و همین امیدهای بایدن برای تقویت اتحاد در کشور را پیچیده می‌کند.

در این شرایط ،عدم سازش و سرپیچی غیرمنتظره ترامپ از دموکراسی این تهدید را برای آمریکا دارد که با تعمیق بحران کووید-19 و اقتصاد فلج، بحران قانون اساسی و انتقال مختل قدرت به مشکلات کشور افزوده شود

 از جریمه‌های سنگین تا تظاهرات علیه دیکتاتوری کووید-19

همانند آمریکا جولان ویروس در کشورهای اروپایی هم ادامه دارد؛ یونان در برابر موج دوم همه‌گیری از شنبه به مدت سه هفته قرنطینه شد. مردم یونان برای هربار خروج از خانه باید مجوز پیامکی دریافت کنند. جریمه‌نداشتن ماسک هم دوبرابر شده و به ۳۰۰ یورو رسید.

محدودیت‌های جدیدی هم در یونان اعمال شده که تاکنون ۵۰۰هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ ثبت کرده است. سالن‌های سینما، تئاتر و موسسات فرهنگی تعطیل شده‌اند. در مراکز تجاری هم تنها مغازه‌هایی که ضروری تلقی می‌شوند، باز خواهند بود.

در پی اعتراض گسترده به محدودیت‌ها در لایپزیش در شرق آلمان درگیری‌ها بالا گرفت و برخی گروه‌ها به نیرو‌های پلیس که برای متفرق‌کردن جمعیت آمده بودند، حمله‌ور شدند.

صد‌ها تن از مخالفان واکسن در مادرید، علیه دیکتاتوری کووید-۱۹ و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط مقامات اسپانیایی برای مهار همه‌گیری تظاهرات کردند.

پارلمان فرانسه طرح تمدید وضعیت فوق‌العاده بهداشتی را تصویب کرد. دولت فرانسه برای توجیه تمدید وضعیت فوق‌العاده اوضاع بهداشتی ناشی از دومین موج همه‌گیری را بسیار نگران‌کننده دانست.

بنابر اعلام اداره بهداشت عمومی فرانسه شمار قربانیان رسمی کووید-۱۹ در فرانسه شنبه از مرز ۴۰هزار نفر گذشت.

دولت ایتالیا تصمیم گرفت از شنبه تدابیر جدید حمایت از بخش‌های اقتصادی و خانواده‌های تحت تأثیر محدودیت‌های اخیر را به ارزش ۲.۵میلیارد یورو اجرایی کند.

ثبت راسوهای ناقل در 6 کشور جهان

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، 6 کشور دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد، ایتالیا و آمریکا تاکنون موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در مزارع پرورش راسو ثبت کرده‌اند. دانمارک چهارشنبه از معدوم‌کردن بیش از ۱۵میلیون راسو در این کشور خبر داد و تأکید کرد نمونه جهش‌یافته SARS-Cov-۲ که می‌تواند اثرگذاری واکسن آینده را تهدید کند، از این حیوانات به 12نفر منتقل شده است.

در پی این کشف مسافرانی که از دانمارک بازمی‌گردند، به غیر از انگلیسی‌ها و ساکنان دایمی از این پس نمی‌توانند وارد انگلیس شوند.

آمریکا همچنان رکورددار

آمار جهانیِ مبتلایان به کووید-۱۹ به ۵۰میلیون و ۷۳۸هزار و ۹۴۵ نفر رسیده و مرگ یک‌میلیون و ۲۶۲هزار و ۱۴۲نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است. بنابر تازه‌ترین آمارها، ۳۵میلیون و ۷۹۵هزار و ۷۷۷ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۶ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

آمریکا هم‌اکنون با بیش از ۱۰میلیون مبتلا و بیش از ۲۴۰هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.

هند و برزیل نیز با آمار میلیونیِ مبتلایان پس از آمریکا به ترتیب با بیش از ۸.۵ و ۵.۶میلیون بیمارِ کووید-۱۹، جایگاه‌ دوم و سوم را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین درحال حاضر چهار کشور ایالات متحده، برزیل، هند و مکزیک به ترتیب رکورددارِ قربانیان این بیماری در دنیا هستند و تعداد جا‌باختگان این بیماری در انگلیس نیز به ۵۰هزار نفر نزدیک شده و این کشور تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در قاره سبز داشته است.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۶ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد

به گزارش  “ورلداُمتر“، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح (دوشنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

۱. آمریکا: ۱۰میلیون و ۲۸۸هزار و ۴۸۰ مبتلا، ۲۴۳هزار و ۷۶۸ قربانی

۲. هند: هشت‌میلیون و ۵۵۳هزار و ۸۶۴ مبتلا، ۱۲۶هزار و ۶۵۳ قربانی

۳. برزیل: پنج‌میلیون و ۶۶۴هزار و ۱۱۵ مبتلا، ۱۶۲هزار و ۳۹۷ قربانی

۴. فرانسه: یک‌میلیون و ۷۸۷هزار و ۳۲۴ مبتلا، ۴۰هزار و ۴۳۹ قربانی

۵. روسیه: یک‌میلیون و ۷۷۴هزار و ۳۳۴ مبتلا، ۳۰هزار و ۵۳۷ قربانی

۶. اسپانیا: یک‌میلیون و ۳۸۸ هزار و ۴۱۱ مبتلا، ۳۸ هزار و ۸۳۳ قربانی

۷. آرژانتین: یک میلیون و ۲۴۲هزار و ۱۸۲ مبتلا، ۳۳هزار و ۵۶۰ قربانی

۸. انگلیس: یک‌میلیون و ۱۹۲هزار و ۱۳ مبتلا، ۴۹هزار و ۴۴ قربانی

۹. کلمبیا: یک‌میلیون و ۱۴۳هزار و ۸۸۷ مبتلا، ۳۲هزار و ۷۹۱ قربانی

۱۰. مکزیک: ۹۶۷هزار و ۸۲۵ مبتلا، ۹۵هزار و ۲۷ قربانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.