رابرت موگابه درگذشت

قهرمان یا دیکتاتور؟ مسأله این است

رابرت موگابه رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر اسبق زیمبابوه در 95سالگی درگذشت. امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهوری فعلی زیمبابوه در توییتر مرگ موگابه را بدون اشاره به زمان دقیق وقوع آن تایید کرده و نوشت: «موگابه یک طرفدار آفریقا بود که عمرش را صرف قدرتمندسازی و آزادی مردم زیمبابوه کرد.»

رویترز از مرگ موگابه در کشور سنگاپور خبر داده است.‌ سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی درخصوص وخامت وضع جسمانی موگابه و مراجعات مکرر او به کشور سنگاپور به منظور انجام معالجات و درمان منتشر شد.
رابرت موگابه از‌ سال ۱۹۸۰ میلادی تا ۱۹۸۷ به‌عنوان نخست‌وزیر و از‌ سال ۱۹۸۷ تا نوامبر ۲۰۱۷، به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور بر سرکار بود، یعنی به‌طورکلی به مدت 37‌سال قدرت را در زیمبابوه در دست داشت. دوران قدرت او در زیمبابوه اگرچه موجب آزادی این کشور از استعمار انگلیس شد، اما در عین حال موجب افزایش فقر و دیکتاتوری نیز شد. موگابه در دوران حضورش در قدرت در زیمبابوه با رویکرد تسلط آهنین و سفت‌وسخت و تقریبا مادام‌العمر بر قدرت عمل کرد، هر چند تلاش می‌کرد با برگزاری انتخابات‌های مناقشه‌برانگیز که بعضا از سوی مخالفان با اتهام وقوع تقلب همراه می‌شد، به قدرتش مشروعیت بخشد.
برخی رسانه‌ها گزارش دادند که گروه‌هایی از مردم در زیمبابوه با شنیدن خبر درگذشت موگابه شادمان شده و با خودروها در خیابان به بوق‌زدن پرداختند. رهبری حدودا 40 ساله موگابه بر زیمبابوه دورانی همراه با سرکوب مخالفان سیاسی، وقوع اتفاقات خشونت‌آمیز و برگزاری انتخابات‌هایی با مناقشه برگزاری تقلب و سوءاستفاده‌های حقوق بشری و فساد بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.