امید به بورس بازگشت

احتمال رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی در کلیت بازار تا دو الی سه هفته آینده

شاخص کل پس از روزها حرکت در مدار کاهشی با آغاز معاملات امروز دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت

شهروندآنلاین: شاخص کل پس از روزها حرکت در مدار کاهشی با آغاز معاملات امروز دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت، به طوری که تا ساعت ۱۰ صبح امروز با رشد بیش از ۳۹۰۰ واحدی در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی اندکی پیشروی کرد.

شاخص هم‌وزن نیز کاهش ۵۰ واحدی داشته است.

نمادهای فملی، کچاد، کگل، خودرو و نوری بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای حکشتی و شبندر بیشترین تأثیر منفی را داشته است.

شاخص فرابورس هم افزایش ۷۲ واحدی دارد.

در چند روز گذشته و به سبب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب بایدن و انتظار سهامداران از کاهش قابل توجه قیمت دلار، بازار وارد فاز هیجان فروش شد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که امروز بخش زیادی از صفوف فروش بالاخص سهام بزرگ دلاری بازار جمع‌آوری شود. تحلیلگران تأکید می‌کنند با توجه به ریزش شدید بازار سرمایه در چند ماه گذشته فارغ از هر بحث سیاسی و اقتصادی، احتمال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در کلیت بازار تا دو الی سه هفته آینده دور از انتظار نیست. این‌طور به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران روی سهام ریالی نگاه مثبت‌تری داشته باشند. این سهام شامل گروه بانکی، تأمین سرمایه و دارویی می‌شود. به نظر می‌رسد به دلیل مبهم‌بودن قیمت ارز، سهام‌های دلاری رشد آنچنانی نخواهد داشت.

برخی تحلیلگران هم تأکید دارند با توجه به بازار روز گذشته و افزایش خریداران در انتهای بازار، به‌ نظر برای بازار امیدواری هرچند بسیار کم را می‌توان محتمل شد.

اگر ابهامات مربوط به دلار برطرف شود،پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه قیمت سهم‌ها در نقاط بسیار خوبی هستند، بازار امروز با حرکت بهتری شروع شود و صف فروش‌ها تلاش بیشتری برای جمع‌شدن داشته باشند.

این کارشناسان تأکید می‌کنند کاهش انتظارات تورمی و ترس از بازگشایی نمادهای بزرگ منجر به خروج نقدینگی هیجان‌زده از بازار سرمایه شده است. با توجه به تثبیت نرخ ارز و سود بانکی در شرایط فعلی، اغلب شرکت‌ها به نقطه حمایتی خود هم از نظر تکنیکال و هم ارزشگذاری نسبی رسیده‌اند. عدم جذابیت بازارهای موازی در شرایط فعلی هم عامل دیگری در جذب نقدینگی و بازگشت اعتماد به بازار است. روز گذشته نیز حجم معاملات بهبود یافت که با حذف ممنوعیت معاملات روزانه قطعا می‌توان شاهد رشد حجم معاملات و بازگشت اعتماد به بازار بود. در واقع حجم معاملات می‌تواند چراغ راه فعالان بازار در برگشت به روند صعودی باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.