ذخایر خونی به‌‌شدت افت کرده است

سازمان انتقال خون در فراخوانی از همه مردم خواست تا به مراکز انتقال خون مراجعه کنند

ذخایر خونی در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور کاهش پیدا کرده است. شیوع گسترده کرونا و افزایش محدودیت‌های تردد باعث شده تا مراکز انتقال خون خلوت‌تر از همیشه چشم به راه اهدا‌کنند‌گان باشند. این درحالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن دائمی است و دراین روزهای کرونایی هم بیماران زیادی به آن احتیاج دارند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، میزان ذخایر خون در برخی از استان‌ها ازجمله استان تهران که بخش مهمی از خون مورد نیاز بیماران و عمل‌های جراحی را در کشور تأمین می‌کند، در روزهای اخیر کاهش یافته است.
استان‌هایی که همه‌گیری کرونا در آنها شدیدتر است و بیماران مصرف‌کننده خون بیشتری دارند نیز در همین وضعیت قرار دارند. ترس از ابتلا به بیماری کووید-19، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سردشدن و آغاز بارش‌ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم‌کردن میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در بیشتر استان‌ها از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است.
اما تنها راه کمک به بیماران صعب‌العلاج و جراحی‌ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند، اهدای خون است و هنوز بشر نتوانسته است خون مصنوعی بسازد.
بنابر این اعلام سازمان انتقال خون برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد. ضمن اینکه هنوز هیچ مورد ابتلا به کرونا از طریق خون و فرآورده‌های آن ثبت نشده است.

گفتنی است 20درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد که به این هدیه نجات‌بخش نیاز مستمر دارند.
از طرفی خون و فرآورده‌های آن عمر محدودی دارند و خون کامل 35 روز و پلاکت تنها 3 روز ماندگاری دارد و بدین لحاظ همه روزه نیاز به اهدای خون در کشور احساس می‌‍شود.
همین هم شده تا سازمان انتقال خون با فراخوانی گسترده از همه مردم دعوت کرده تا در این روزهای سخت و کرونایی به یاری بیماران بشتابند.
سن بالای ۱۸ و کمتر از 60 و داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم تنها شرایط لازم برای حضور در مراکز انتقال خون است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.