اسکی با امداد در ارتفاعات تهران

هیأت کوهنوردی استان تهران نخستین تیم امداد اسکی را راه‌اندازی کرد

مهارت و تجهیزات‌شان را در اختیار گروه امدادونجات هیأت کوهنوردی تهران قرار داده‌اند و گوش به زنگ هستند تا با وقوع هر حادثه‌ای خودشان را برای شرکت در عملیات جست‌وجو و نجات برسانند.
تیم امداد هیأت کوهنوردی استان تهران یک سالی است که با جذب کوهنوردان و اعضای تیم اسکی و حتی اپراتورهای پهپاد، تیمی مجهز برای خود دست و پا کرده و در حوادث بزرگ کوهستان تهران و سایر شهرهای کشور حاضر می‌شود.
تیم اسکی، تیم کارگروه پهپادی و تیم واکنش سریع سه تیم فعال این هیأت است که اعضای خوش‌سابقه و آموزش‌دیده را به خود جذب کرده است.

علیرضا را با موتور چهارچرخ ای.تی.وی می‌شناسند که با اعلام هر حادثه از راه می‌رسد، شرحی از حادثه می‌گیرد و محل آن را در جی‌پی‌اس مشخص می‌کند. کوادکوپتر همیشه آماده در صحنه‌اش را برمی‌دارد و به همراه یکی از کوهنوردان امدادگر راهی شناسایی و پیداکردن مصدومان حادثه می‌شود.

تا جایی که موتورش همراهی کند از منطقه کوهستانی بالا می‌رود. وقت پرواز کوادکوپتر که فرا برسد پیاده می‌شود و دوربین این پرنده امدادگر را روشن می‌کند. جست‌وجو در منطقه کوهستانی آغاز می‌شود و اگر خبری از حادثه‌دیده‌ها شد، موقعیت آن را به گروه امدادی که به محل حادثه اعزام شده‌اند، اعلام می‌کند.

علیرضا عینکچی می‌گوید: «امدادرسانی از سال‌ها قبل حوزه مورد علاقه من بوده و دوره‌های مختلفی در زمینه امدادونجات و همچنین دوره‌های آموزشی آتش‌نشانی گذرانده‌ام. وقتی جدی‌تر وارد این حوزه شدم، تصمیم گرفتم به جمع تیم امدادونجات هیأت کوهنوردی استان تهران بپیوندم.»

سخت‌ترین عملیاتی که در آن حضور داشته جست‌وجوی کوهنوردی بود که در ارتفاع 4600 متری مفقود شده بود. عینکچی می‌گوید: «کوهنوردی حرفه اصلی من نیست و به دلیل داشتن تجهیزاتی مثل پهپاد و موتور ای.تی.وی به تیم امداد هیأت کوهنوردی پیوسته‌ام.

در اغلب عملیات‌ با موتور خیلی سریع خودم را با محل حادثه می‌رسانم و کار شناسایی را آغاز می‌کنم. بعد هم نتیجه جست‌وجو با پهپاد را به تیم‌های عملیاتی اعلام می‌کنم. تا قبل از پیوستن به این گروه نمی‌دانستم کوهنوردی چقدر ورزش سنگین و سختی است؛ سخت‌ترین عملیاتی که در آن حضور داشتم، جست‌وجو برای فردی بود که در ارتفاع 4600 متری مفقود شده بود.

در این عملیات به جای استفاده از موتور کوهستان با پای پیاده همراه تیم به محل حادثه رفتم و تا رسیدن به این ارتفاع سختی زیادی را تحمل کردم. بالاخره توانستیم پیکر فردی که در کوهستان مفقود شده بود را پیدا کنیم و آن را به پایین بفرستیم. شرایط در ارتفاع بالای 4‌هزار متر آن‌ قدر سخت بود که حتی قدرت پهپاد هم کمتر شده بود و به جای مدت زمان 20 تا 30 دقیقه پرواز، فقط 15 دقیقه امکان پرواز داشت.»

پهپاد و موتورسیکلتش بارها در عملیات امداد دچار آسیب شده و با این حال باز هم برای شرکت در این عملیات‌ها‌ داوطلب می‌شود. عینکچی می‌گوید: «ستاد امداد هیأت کوهنوردی استان تهران فعالیت حرفه‌ای در زمینه امدادونجات در کوهستان را آغاز کرده و افراد حرفه‌ای با تخصص‌های لازم را در این تیم‌ها در کنار هم جمع کرده است.»

 

اولین تیم امدادی اسکی

یکی دو ماهی است که تیم امداد اسکی هیأت کوهنوردی استان تهران تشکیل شده است؛ گروهی از مربیان تیم اسکی تهران که قرار است در عملیات‌ مختلف حضور داشته باشند و بسته به شرایط و موقعیت عملیات از مهارت و تخصص خود کمک بگیرند.

حسین صالحی، سرپرست تیم اسکی هیأت کوهنوردی تهران و مسئول این تیم امدادی، می‌گوید: «تا پیش از تشکیل این تیم هم بچه‌های تیم اسکی در عملیات مختلف کوهستان حضور داشتند و در صورت امکان برای سرعت‌بخشی به عملیات‌ها وارد عمل شده‌اند. اگر شرایط کوهستان برای اسکی فراهم باشد اعضای این گروه امدادی می‌توانند با سرعت بیشتری به محل حادثه برسند و مصدومان احتمالی را به کمک بسکت به پایین منتقل کنند یا به عملیات جست‌وجو سرعت بیشتری ببخشند.»

عملیات جست‌و‌جو حادثه سقوط هواپیمای دنا، جست‌وجوی کوهنوردان مفقودشده در دماوند و عملیات‌ دیگر مأموریت‌هایی است که اعضای تیم اسکی در آن حضور داشتند. صالحی می‌گوید: «افرادی که برای عضویت در این تیم اعلام آمادگی کرده‌اند از اعضای تیم‌های اسکی شهرهای مختلف هستند. ما با ایجاد شبکه‌ای از این افراد داوطلب در هر نقطه از کشو می‌توانیم برای حوادث مختلف آمادگی لازم را داشته باشیم و بسته به محل وقوع حادثه و نوع عملیات این افراد را به محل حادثه اعزام کنیم.»

 

تأمین تجهیزات

ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان در هیأت کوهنوردی استان تهران ده ساله شده؛ گروهی که فعالیت خود را با 150 عضو فعال کوهنورد آغاز کرد و 5 قله تهران ازجمله دربند، کلک‌چال، پلنگ‌چال، توچال و همچنین منطقه کوهستانی افجه و وردیج را تحت پوشش قرار داد.

هشدار به تیم‌های کوهنوردی که در شرایط جوی نامساعد به کوهستان می‌زنند از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه بود. هیأت کوهنوردی استان تهران سال‌هاست که گروه امدادونجات تخصصی کوهستان را هم با مشارکت کوهنوردان داوطلب راه‌اندازی کرده است.

با این حال این گروه امدادی امسال با تشکیل کارگروه‌های مختلف منسجم‌تر شده است. وحید بهرامی، رئیس ستاد امداد، نجات و پزشکی هیأت کوهنوردی استان تهران، می‌گوید: «امسال ما تیم ده نفره اسکی، تیم ده نفره واکنش سریع و تیم پنج نفره کوادکوپتر را در هیأت کوهنوردی استان تهران راه‌اندازی کردیم. اعضای این تیم‌های تخصصی همگی از بهترین‌ها در زمینه تخصصی خود هستند و به صورت داوطلبانه در عملیات‌ کوهستان حضور پیدا می‌کنند.»

همکاری و هماهنگی با تیم‌های امدادونجات هلال‌ احمر باعث شده تا عملیات‌ کوهستان در تهران با سرعت بیشتری انجام شود. بهرامی می‌گوید: «روزهای پایانی هفته تعدادی از اعضای تیم امداد کوهستان در نقاط مختلف کوهستان مستقر می‌شوند.

دمای هوا در روزهای سرد در قله توچال به 50 درجه زیر صفر می‌رسد و باد با سرعت 100 کیلومتر ایستادن در این نقطه را بسیار دشوار می‌کند. با این حال این کوهنوردان می‌پذیرند که برای نجات جان هموطنان‌شان در این شیفت‌ها حضور داشته باشند.»

نبود امکانات و تجهیزات کافی برای امدادرسانی کوهستان در هیأت کوهنوردی را عاملی برای دلسردی کوهنوردان داوطلب می‌داند و می‌گوید:   «در تمام عملیات‌ بچه‌های امدادگر با امکانات شخصی خودشان وارد عمل می‌شوند؛ از اسکی و کوادکوپتر گرفته تا کفش کوهنوردی و تجهیزات دیگر. حتی در عملیات‌ مختلف بچه‌های ما هزینه تل‌اسکی برای رسیدن به محل حادثه و نجات مصدوم را از جیب خود پرداخت می‌کنند؛ به ‌عنوان مسئول این تیم قدردان زحمات بی‌دریغ آنها هستم و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من تأمین این تجهیزات است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.