«تعطیلی اجباری» (lockdown) به‌عنوان کلمه سال انتخاب شد

رشد 6هزار درصدی جست‌وجوی کلمه «lockdown» در لغت‌نامه

دیگر کلمات مربوط به پاندمیک مانند «ویروس کرونا»، «فاصله اجتماعی»، «انزوا» و «مرخصی بدون حقوق» جزو 10 کلمه برتر سال 2020 به انتخاب دیکشنری کالینز بودند. این دیکشنری، شامل چهارونیم میلیارد کلمه است که کلمات نوشتاری از وب‌سایت‌ها، کتاب و روزنامه و همچنین کلمات محاوره از رادیو، تلویزیون و مکالمه‌های روزمره را دربرمی‌گیرد.

شهروندآنلاین: دیکشنری‌های معروف دنیا هر سال با نزدیک‌شدن به ایام پایان سال، کلمه‌ای را به‌عنوان کلمه سال خود انتخاب می‌کنند. انتخاب این کلمه گاهی به جهت افزایش تعداد کاربرد بین کاربران است و گاهی هم به جهت اتفاقات بیرونی که باعث شده کلمه مربوطه بین افکار عمومی پررنگ باشد، گاهی هم انتخاب‌ها ممکن است صرفا برای آگاهی‌بخشی جامعه صورت گیرد.

در هرحال با فرارسیدن ایام پایان سال میلادی، یکی از دیکشنری‌های معروف دنیا کلمه سال خود را انتخاب کرده. دیکشنری کالینز اعلام کرده کاربران کلمه «lockdown» به معنای تعطیلی اجباری را بیشتر از هر کلمه دیگری در این دیکشنری جست‌وجو کرده‌اند. این انتخاب چندان دور از ذهن هم نبود؛ چراکه «lockdown» کلمه‌ای است که در سال 2020، هر انسانی در کره‌زمین یا آن را شنیده یا اینکه با مفهوم آن دست‌وپنجه نرم کرده است.

«lockdown» در دیکشنری کالینز «تحمیل محدودیت‌های سخت بر سفر، ارتباط اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی» تعریف شده و استفاده از آن در طول سال گذشته به‌شدت افزایش داشته است. دیکشنری کالینز، شامل چهارونیم میلیارد کلمه است که کلمات نوشتاری از وب‌سایت‌ها، کتاب و روزنامه و همچنین کلمات محاوره از رادیو، تلویزیون و مکالمه‌های روزمره را دربرمی‌گیرد. کالینز همچنین اعلام کرده استفاده از کلمه «lockdown» در طول سال گذشته 6هزار درصد افزایش یافته است.

هلن نیوستاد، مشاور محتوای زبانی کالینز هم گفته: «زبان، انعکاس دنیای اطراف ما است و سال 2020 در کنترل پاندمیک جهانی بود. «lockdown» را به‌عنوان کلمه سال انتخاب کردیم؛ زیرا نشان‌دهنده تجربه میلیاردها انسان است که مجبور شدند زندگی خود را محدود کنند تا دچار ویروس کرونا نشوند. قرنطینه بر زندگی کاری، تحصیلی، اجتماعی و حتی نوع خریدمان تأثیر گذاشته است.»

دیگر کلمات مربوط به پاندمیک مانند «ویروس کرونا»، «فاصله اجتماعی»، «انزوا»، و «مرخصی بدون حقوق» جزو 10 کلمه برتر سال 2020 به انتخاب دیکشنری کالینز بودند. BLM هم که درواقع مخفف Black Life Matters (زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد) نیز به این فهرست راه یافت.

از دیگر کلماتی که در سال‌های گذشته منتخب کالینز بودند، می‌توان به «اعتصاب آب‌وهوایی» در سال 2019، «یک‌بارمصرف» در سال 2018، «اخبار جعلی» در سال 2017 و «برگزیت» در سال 2016 اشاره کرد. البته امسال بسیاری از مردم کلمه «مِگزیت» را جست‌وجو کردند که در واقع «خروج دوک و دوشس ساسکس از خانواده سلطنتی است که در ماه ژانویه اعلام شده بود. کالینز اعلام کرد ساخته‌شدن چنین کلمه‌ای بر وزن برگزیت نشان می‌دهد این کلمه جای خود را در میان سخنان مردم باز کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.