ماجرای ساخت حمام قاجاری در ارتفاع 2هزار و ۳۰۰ متری دماوند

خیلی از مناطق وقف‌شده به منابع طبیعی برگشته است

رئیس سازمان محیط‌زیست: قانون وقف این است که شما باید ملکی را در تصرف خود داشته باشید و بعد آن را وقف کنید. وقتی قانون می‌گوید جنگل، انفال است؛ یعنی کسی نمی‌تواند صاحب جنگل شود و آن را وقف کند.

شهروند آنلاین: رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به ماجرای وقف دماوند و جنگل‌های هیرکانی گفت: «وقف، قانونی دارد و کشور هم قانونی دارد، قانون کشور این است که جنگل انفال است و قابل واگذاری نیست، ولی قانون وقف این است که شما باید ملکی را در تصرف خود داشته باشید و بعد آن را وقف کنید. وقتی قانون می‌گوید جنگل، انفال است؛ یعنی کسی نمی‌تواند صاحب جنگل شود و آن را وقف کند، ولی در داخل جنگل ما روستاهایی داریم که مستثنیات است، چه این جنگل در مناطق حفاظت‌شده و چه در مناطق غیرحفاظت شده باشد و آن مستثنیات را صاحبان ملک می‌توانند وقف کنند، ولی جنگل را نمی‌توانند وقف کنند، کوه دماوند هم به همین شکل است، از 4هزار و۵۰۰ متر به بالا از سطح دریا جزو آثار طبیعی محسوب می‌شود و اصلا نمی‌شود وقفی در آن اتفاق بیفتد، حتی پایین‌تر از آن هم منابع طبیعی است.»

کلانتری گفت: «در کوه دماوند پایین‌تر از قله، حدود ۱۰ الی ۱۵کیلومتری آن در ارتفاع 2هزار و۳۰۰ متر، حمامی بوده و کسی که این حمام را در دوران قاجار ساخته، مرتع خود را هم به اندازه حدود ۵۰هکتار وقف آن حمام کرده است و اصلا به کوه دماوند ربطی ندارد، اما افراد از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند که باید جلوی این سوءاستفاده‌ها را گرفت.»

او گفت: «به‌طور مثال قائم‌‌مقام فراهانی وقتی در زمان قاجار نخست‌وزیر بود، یک هفته به تبریز برای دیدن ولیعهد می‌رود، همزمان به منطقه شبستر هم سفر می‌کند و از آنجا خوشش می‌آید. همان‌جا می‌گوید این منطقه وقف اولاد ذکور من باشد، در صورتی که خودش اصلا اهل آنجا نبوده است، بنابراین خیلی از وقف‌ها هم به همین شکل است و جامعه باید هوشیار باشد. قوه‌قضائیه در این زمینه وارد شده و خیلی از بخش‌های گفته‌شده به منابع طبیعی برگشته است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.