4 داروی گیاهی بهبود کرونا مجوز موقت دارند

توضیح سازمان غذا و دارو درباره داروهای گیاهی درمان کرونا

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را برای بهبود علایم بیماری کووید-١٩ شده‌اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت ۶ ماه صادر شده است.

شهروندآنلاین- سازمان غذا و دارو جزئیاتی از روند صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی درمان بیماری کرونا ارایه داد. بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و ذخایر عظیم داروسازی سنتی که میراث چند هزارساله نیاکان ماست، امروز هم می‌تواند در مسیر علمی گره‌گشای مشکلات نوین جامعه بشری باشد.

تاکنون تعداد زیادی دارو که ادعای کمک به درمان عوارض ناشی از بیماری کرونا و درمان قطعی این بیماری را داشته‌اند، به سازمان غذا و دارو ارجاع شده و آن دسته از فرآورده‌های مذکور که دارای مستندات علمی، مکفی بوده‌اند، به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و درصورت گذراندن مراحل علمی و قانونی در نوبت صدور مجوز قرار می‌گیرند.

براین اساس طبق بررسی‌های صورت‌گرفته تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو برای بهبود علایم بیماری کووید-١٩ شده‌اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت ۶ ماه صادر شده است.

 مدارک علمی و قانونی برای مجوز ضروری است

اسپری دهانی PHR ۱۶۰ که حاوی 6 اسانس گیاهی و با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارایه‌شده، با مورد مصرف کمک به بهبود عوارض ریوی کووید-١٩ شامل تنگی‌نفس، سرفه، افزایش اکسیژن شریانی و شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه و با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارایه شده، با مورد مصرف بهبود علایم خستگی و بی‌اشتهایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ موفق به اخذ مجوز تولید شده، اما هنوز توسط تولیدکنندگان تولید و به بازار عرضه نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، همچنین دو داروی دیگر شامل فرآورده شربت تولید با نام اظهارشده استاپ سیویر (نام فرآورده تأیید نهایی نشده است) و بر اساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف: کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرآورده شربت با نام اظهارشده آنوال اس (نام فرآورده تایید نهایی نشده است) حاوی یک جزء گیاهی که بر اساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف بهبود برخی علایم بیماری کرونا موثر است، موافقت اصولی کمیسیون قانونی را اخذ کرده‌اند.

درصورت تکمیل مدارک علمی و قانونی داروهای گیاهی با ادعای درمان و کاهش عوارض بیماری کرونا در کمیسیون قانونی ساخت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مطرح و درصورت تأیید نهایی و رعایت قوانین این سازمان مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.

عطاری‌ها داروی کرونا نمی‌فروشند

گفتنی است در ماه‌های اخیر سودجویی‌های بسیاری با ادعای کشف درمان گیاهی کرونا انجام شده که لازم است مردم نسبت به سوءاستفاده از شرایط بحرانی توسط عده‌ای  آگاه باشند. پیش از این رضایی، رئیس اتحادیه عطاران هشدار داده بود مردم نباید فریب تبلیغات مجازی که اساسا ریشه و منبع آن مشخص نیست و قطعا پشت پرده آن کلاهبرداری سودجویان است را بخورند.

رئیس اتحادیه عطاران افزوده است: «تمام مردم دنیا موظف به اجرای دستورات وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی هستند و در ایران هم تنها منبع موثق برای اطلاع‌رسانی پروتکل مقابله با ویروس کرونای وزارت بهداشت و ستاد تعیین شده است».

او از مقام‌های رسمی خواسته است که بر کار عطاری‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشند و «پلیس فتا باید نسبت به مهار و جلوگیری این تبلیغات در فضای مجازی اقدام و متخلفان را شناسایی کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.