وقتی قهرمان کشتی ایران واقعا «تختی» شد!

مجید خدایی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از ایفای نقش تختی در مستند سینمایی شهسوار می‌گوید

قهرمان سابق کشتی ایران در نقش جهان پهلوان تختی بازی کرده؛ آن هم در مستندی که حالا به جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان راه یافته است

سال گذشته بود که اکران فیلم غلامرضا تختی روی پرده سینماهای ایران توجه خیلی از علاقه‌مندان به ورزش را به خود جلب کرد؛ فیلمی که با استفاده از چهار بازیگر در نقش تختی، شخصیت این اسطوره کشتی را از خردسالی تا زمان مرگ به تصویر کشیده بود.

حالا این روزها شنیده می‌شود مستندی به نام «شهسوار» به کارگردانی علی شاه‌محمدی درباره زندگی‌نامه جهان پهلوان تختی ساخته شده و برای رقابت در بخش بین‌المللی راهی جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان شده است. این جشنواره امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود و «شهسوار» یکی از فیلم‌های ایرانی حاضر در این جشنواره خواهد بود.

مستند سینمایی شهسوار با بهره‌گیری از فیلم‌های آرشیوی، عکس‌ها و اسناد دیده نشده و مصاحبه با افراد سیاسی و ورزشی که تعداد زیادی از آنها اکنون در قید حیات نیستند و با بررسی زوایای پنهان زندگی ورزشی، اجتماعی و سیاسی غلامرضا تختی سعی در ارایه‌ تصویری واقعی از این پهلوان ملی و قهرمان بین‌المللی دارد.

جالب است بدانید در این مستند، در بخش‌هایی که از تصاویر آرشیوی و واقعی استفاده نشده، یکی از قهرمانان کشتی به جای تختی نقش‌آفرینی کرده است. مجید خدایی، دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک آتن که تنها سابقه بازیگری‌اش به چند سکانس کوتاه در فیلم پایتخت 3 برمی‌گردد، با گریمی نه‌چندان شبیه به تختی، در مستند سینمایی شهسوار به ایفای نقش او پرداخته است.

خدایی که این روزها در عرصه مربیگری کشتی مشغول است، درباره چگونگی انتخابش برای ایفای نقش تختی به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «من هم مثل خیلی دیگر از کشتی‌گیران از بچگی با نام تختی آشنا شدم و وقتی هم بزرگ‌تر شدم، درباره او خواندم و بیشتر فهمیدم که چه شخصیت بزرگی بوده. تختی را دوست داشتم و دارم. یادم می‌آید قبل از المپیک آتن که در اردوی تیم‌ملی بودیم، برخی از بچه‌ها به من می‌گفتند حرکاتت شبیه تختی است و حتی مرا به شوخی «آقاتختی» صدا می‌زدند. وقتی پیشنهاد بازی در این مستند سینمایی به من رسید، خودم هم جا خوردم و البته استقبال کردم.»

او در ادامه به سختی‌های بازی‌کردن در نقش جهان پهلوان اشاره می‌کند: «شاید تا قبل از اینکه در نقش تختی بازی کنم، نمی‌دانستم وقتی می‌گویند او در زندگی‌اش سختی کشیده،‌دقیقا یعنی چه. وقتی در نقش او بودم، تنهایی‌هایش را حس کردم و فهمیدم چه دورانی را پشت سر گذاشته؛ حالا چه در زندگی شخصی و چه در زندگی ورزشی.»

قهرمان سابق کشتی ایران درباره بخش‌های مربوط به مسابقات کشتی تختی در مستند شهسوار می‌گوید: «در همین سالن هفت‌تیر، صحنه‌هایی از حضور تختی در المپیک و اردوی تیم‌ملی را بازسازی کردیم. سعی کردم که برای دقایقی هم شده، شبیه به او باشم. امیدوارم مستند شهسوار با حضور در جشنواره میلان بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.