تا مهار شود این طوفان

در شرایط فعلی موج سوم کرونا در کشور، آیا روش‌های محافظه‌کارانه در قطع زنجیره ویروس موثر است؟

تعطیلات موثر که می‌تواند بار بیماری را در طغیان موج سوم کاهش دهد، چیزی شبیه تعطیلات نوروز و حتی ماه رمضان است. بهترین حالت، تعطیلی همه ‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی است.

شهروند آنلاین- شرایط وخیم است؛ با تعارف و احتیاط و محافظه‌کاری هم نمی‌توان از بروز فاجعه وخیم‌تر جلوگیری کرد. انگار همه عادت کرده‌ایم در دام کم‌کاری‌های خودمان بیفتیم و در دل فاجعه به فکر چاره باشیم. از ماه‌ها قبل هشدارهای شروع موج سوم با ورود به فصل سرما داده شده بود.

روزهای طغیان کرونا در میانه پاییز

پروتکل‌ها اما نصف‌ونیمه انجام شد و خیلی از مردم در میانه کرونا به زندگی عادی برگشتند. همان سفرها و همان میهمانی‌ها و… . قوانین بازدارنده‌ای هم دیگر در کار نبود. ادارات و مشاغل باز و فعالیت‌ها بدون محدودیت زمانی دنبال می‌شد.

حالا در میانه پاییز، روزهای سخت‌تر کرونایی فرا رسیده؛ هفته‌هاست اورژانس‌های کرونا با صف‌های طویل مواجه است و بخش‌های بستری تخت خالی ندارند. رسما دچار موج سوم هستیم.

رکوردها شکسته می‌شود؛ تعداد مبتلایان روزانه 5 رقمی شده و مرگ‌ومیرها هم دارد به پیش‌بینی دور از ذهنِ هفته‌های پایانی تابستان نزدیک می‌شود. زمانی که حریرچی هشدار داد اگر با همین دست‌فرمون پیش برویم، در آبان‌ماه مرگ‌ومیر کرونا به 600نفر در روز خواهد رسید و اگر این تخمین به واقعیت تبدیل شود، فاجعه‌بار خواهد بود. فاجعه را امروز می‌توان کاملا حس کرد.

از بیستم آبان‌ماه، محدودیت‌های جدید کرونایی که پیش از این از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین و تصویب شده بود، در کشور آغاز شده است؛ محدودیت‌هایی که هدف‌شان کنترل و مدیریت ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروسی است که به معنای واقعی کلمه طغیان کرده و سر به فلک کشیده؛ بیش از یک هفته است که هر روز شاهد مرگ بیش از ۴۰۰نفر از هموطنان‌مان هستیم.

از طرفی هم بیمارستان‌ها و کادر بهداشت و درمان دیگر کشش این حجم از بیماران را ندارند و به همین دلیل باید به سرعت تصمیمات عاجل برای مدیریت وضعیت بیماری درکشور و به‌ویژه کلانشهرها اتخاذ می‌شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت یک‌ماهه فعالیت برای مشاغل رده دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ هر روز و از بیستم آبان‌ماه خبر داد و درعین حال اعلام کرد که محله‌محورکردن مقابله با کرونا و درگیرشدن همه‌ مردم به‌ویژه خانه‌ها و خانواده‌ها به‌عنوان کانون اصلی در مقابله با کرونا، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است که در آن سه محور اصلی مراقبت، حمایت و نظارت مدنظر بوده و با کمک مردم و مراکز بهداشتی- درمانی پیش خواهد رفت.

رکوردها شکسته می‌شود؛ تعداد مبتلایان روزانه 5 رقمی شده و مرگ‌ومیرها هم دارد به پیش‌بینی دور از ذهنِ هفته‌های پایانی تابستان نزدیک می‌شود. زمانی که حریرچی هشدار داد اگر با همین دست‌فرمون پیش برویم، در آبان‌ماه مرگ‌ومیر کرونا به 600نفر در روز خواهد رسید و اگر این تخمین به واقعیت تبدیل شود، فاجعه‌بار خواهد بود. فاجعه را امروز می‌توان کاملا حس کرد.

محدودیت‌های فعلی و خلوت‌شدن شهر

اما آیا در شرایط فعلی اعمال این محدودیت‌ها موثر است؟ برخی از کارشناسان حوزه سلامت با اجرای این طرح موافقند و عقیده دارند که اجرای این محدودیت‌ها می‌تواند در کاهش ابتلا و کُندکردن زنجیره انتقال کووید-۱۹ موثر باشد. توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران به ایسنا می‌گوید این طرح در کاهش آمار کرونا موثر خواهد بود؛ چراکه بسیاری از افراد به دلیل سفرهای درون‌شهری و خریدهای غیرضروری که جنبه اضطرار ندارد، در معرض خطر قرار می‌گیرند که با این طرح می‌توان از بارِ چنین مشکلی کاست.

درعین حال صاحب‌نظرانی هم هستند که طرح را محافظه‌کارانه می‌خوانند. مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، درباره تأثیر تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸به بعد به مدت یک‌ماه می‌گوید: «این طرح هم در کاهش موارد ابتلا و بستری کرونا بی‌تأثیر نخواهد بود، اما اکنون وضعیت ما با توجه به طغیان شدید بیماری درکشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد.»

فقط لاک‌دانِ کامل در قطع زنجیره موثر است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به موثربودن اعمال تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل غیرضروری در تهران، می‌گوید: «البته منظور ما تعطیلی کامل است؛ اکنون طغیان شدید بیماری درکشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد.»

مسعود مردانی درباره احتمال تعطیلی دوهفته‌ای تهران می‌گوید: «با تعطیلی برای کاهش آمار کرونا موافق هستیم، اما این تعطیلی باید به شکل کامل اجرا شود و لاک‌دان کامل (تعطیلی اجباری) موثر خواهد بود.»

«تعطیلات مدنظر ما که می‌تواند بارِ بیماری را کاهش دهد، همچون تعطیلات نوروز و حتی ماه رمضان است. بهترین حالت، تعطیلی همه ‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی است.» این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: «پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای از سوی کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مطرح شده است که با موافقان و مخالفانی روبه‌رو شده ولی امیدواریم با جمع‌بندی نهایی این طرح اجرایی شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.