تقسیم مساوی کرسی‌های سنا میان دو حزب

«کاملا هریس»، معاون «جو بایدن» رئیس آتی مجلس سنا خواهد بود

طبق قوانین آمریکا، چنانچه تعداد آرای سناتورها به یک طرح برابر باشد (مثلا ۵۰ رأی موافق و ۵۰ رأی مخالف)، رأی رئیس مجلس سنا که معاون رئیس‌جمهوری آمریکاست، سرنوشت آن طرح را مشخص خواهد کرد

شهروندآنلاین: برآورد یک رسانه نشان می‌دهد که «دن سالیوان»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا در مجلس سنای آمریکا بار دیگر در رقابت برای ورود به این مجلس پیروز شده است. با پیروزی او تعداد کرسی‌های جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به ۵۰ کرسی و تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها در این مجلس به ۴۸ کرسی رسیده است. با این حال، دموکرات‌ها هنوز شانس به دست آوردن دو کرسی دیگر در ایالت جورجیا را دارند. اگر چنین شود، صندلی‌های سنا به طور مساوی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم خواهد شد.

طبق قوانین آمریکا، چنانچه تعداد آرای سناتورها به یک طرح برابر باشد (مثلا ۵۰ رأی موافق و ۵۰ رأی مخالف)، رأی رئیس مجلس سنا که معاون رئیس‌جمهوری آمریکاست، سرنوشت آن طرح را مشخص خواهد کرد.

برآورد رسانه‌های آمریکا نشان می‌دهد «کاملا هریس»، معاون «جو بایدن» رئیس آتی مجلس سنا خواهد بود. طبق قوانین آمریکا، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا رئیس مجلس سنای این کشور است و از حق رأی در جلسات رأی‌گیری سنا برخوردار است.

برنده رقابت بر سر  دو کرسی سنا در ایالت جورجیا ژانویه ۲۰۲۱ مشخص خواهد شد. رقابت بر سر دو کرسی‌ سنای جورجیا در دور اول برنده نداشت و نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه این دو کرسی باید پنجم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی) در دور دوم شانس خودشان را محک بزنند.

انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و در آن برای تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و ۳۵ عضو سنا از مجموع ۱۰۰ کرسی سنای این کشور رأی‌گیری شد.

پیش از این انتخابات، دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار داشتند و جمهوری‌خواه حائز اکثریت کرسی‌های مجلس سنا بودند.

در حالی که رقابت سرنوشت‌ساز سنا ادامه دارد، دموکرات‌ها توانستند اکثریت خود بر مجلس نمایندگان آمریکا را حفظ کنند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها هم اکنون حداقل ۲۱۸ کرسی و جمهوری‌خواهان ۲۰۱ کرسی مجلس نمایندگان را کسب کرده‌اند.

با پیروزی سه نامزد حزب دموکرات در واشنگتن، آریزونا و کالیفرنیا این حزب اکثریت مجلس نمایندگان را حفظ کرد، اما در قیاس با دور قبلی که ۲۳۲ کرسی را در اختیار داشتند، تعداد کمتری کرسی‌ به دست آوردند.

رقابت نزدیک دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در شرایطی ادامه دارد که با وجود اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر پیروزی خود، از بروز تقلب گسترده در انتخابات خبر داده و شکایت به دادگاه را در پیش گرفته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.