رئیس فایزر در روز اعلام خبر واکسن کرونا، 5/6میلیون دلار سهام فروخت

فایزر گفت آلبرت بورلا بر اساس طرحی که در ماه آگوست تنظیم شد، سهام را از طریق سیستم خودکار فروخت

روزی که شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد واکسن کووید-19 در دست تولیدش بیش از 90درصد در محافظت از افراد در برابر انتقال ویروس کرونا موثر است، رئیس اجرایی این شرکت سهامی به ارزش 5.6میلیون دلار (4.2میلیون پوند) فروخت.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: طبق اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، آلبرت بورلا، رئیس اجرایی شرکت فایزر 132هزار و 508 سهم را با قیمت هر سهم 41،94 دلار فروخت؛ معادل 62درصد از سهام خود در فایزر. این قیمت به 41.99 دلار، اوج قیمت سهام در روز دوشنبه، نزدیک است.

فایزر گفت سهام بر اساس طرحی که در ماه آگوست تنظیم شد، پس از رسیدن به قیمت مشخص، از طریق سیستم خودکار فروخته شد.

بازارهای سهام جهانی در آن روز با امید به اینکه، این واکسن ممکن است به پایان بیماری‌ همه‌گیر کمک کند که مرگ بیش از یک‌میلیون نفر را رقم زده، به بالاترین رکورد رسید.

فایزر درحال کار روی تبدیل واکسن به فرمول پودر است. در شکل فعلی، واکسن باید در دمای منفی  70 درجه سانتیگراد نگهداری شود، که به‌ویژه چالش‌های بزرگی در توزیع ایجاد می‌کند. به گفته تحلیلگران مورگان استنلی این واکسن می‌تواند نزدیک به 13میلیارد دلار فروش جهانی در سال آینده رقم بزند.

فایزر اعلام کرد: «فروش این سهام بخشی از برنامه‌ریزی مالی شخصی دکتر بورلا و برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده است که بر اساس قوانین SEC  اجازه می‌دهد سهامداران عمده تعداد معینی از سهام را در زمانی از پیش تعیین‌شده معامله کنند.»

طبق تجزیه و تحلیل فعلی فایزر و شریک آلمانی آن BioNTech، این واکسن بسیار بهتر از آنچه بیشتر متخصصان انتظار داشتند، عمل می‌کند و عوارض جانبی جدی ندارد. بورلا هم از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پیشرفت پزشکی در 100 سال گذشته یاد کرد.

فایزر درحال کار روی تبدیل واکسن به فرمول پودر است. در شکل فعلی، واکسن باید در دمای منفی  70 درجه سانتیگراد نگهداری شود، که به‎ویژه برای کشورهای با درآمد پایین چالش‌های بزرگی در توزیع ایجاد می‌کند.

این نخستین واکسن کروناست که به نظر می‌رسد موثر است، اما واکسن‌های دیگری هم در دست تولید است و انتظار می‌رود پیش از پایان سال تلاش‌های دانشگاه آکسفورد و  AstraZeneca در انگلستان، همچنین شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Moderna برای تولید واکسن به نتیجه برسد.

فایزر در برنامه توسعه دارویی ترامپ (Operation Warp Speed) سهیم نشد و 2میلیارد دلار از پول خود برای تولید واکسن صرف کرد.

آلبرت بورلا، رئیس اجرایی شرکت فایزر Photograph: Pablo Martínez Monsiváis/AP

به گفته تحلیلگران مورگان استنلی (شرکت خدمات مالی آمریکایی)، این واکسن می‌تواند نزدیک به 13میلیارد دلار فروش جهانی در سال آینده رقم بزند که به‌طور مساوی بین دو شرکت (فایزر و شریک آلمانی‌اش) تقسیم می‌شود.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.