دامداران علیه دلالان

گوشت گوساله؛ ۸۵هزار تومان

افزایش قیمت سودی را نصیب دامداران نکرد، اما کاهش تقاضا زیان دامداران را به همراه داشته است

شهروند آنلاین: از ابتدای ماه جاری قیمت گوشت قرمز روند افزایشی به خود گرفت و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله از ۱۲۰هزار تومان گذشت. کارشناسان علت افزایش قیمت گوشت قرمز را  حضور دلالان و سودجویی می‌دانند که به هر بهانه به دنبال برهم‌زدن بازار هستند.

افزایش قیمت گوشت قرمز موجب شد تقاضای مردم در بازار برای مصرف این کالا کاهش یابد. با کاهش تقاضا در بازار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت. در این میان دامداران بیش از همه زیان دیدند؛ چراکه تولید در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد، اما بازار مصرفی برای آن نیست.

دامدارن برای مقابله با شرایطی که سودجویان پیش آورده‌اند، اعلام آمادگی کرده‌اند گوشت گوساله را به قیمت ۸۵هزار تومان عرضه کنند.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفت‌وگو با ایلنا در این‌باره گفت: «افزایش قیمتی که در ابتدای ماه جاری تجربه کردیم، غیرمنطقی و نتیجه فعالیت دلالانی بود که به دنبال بهانه برای سودجویی خود هستند.»

او ادامه داد: «افزایش قیمت موجب شد خرید گوشت قرمز از توان بسیاری از مردم خارج شود و تقاضا به شکل چشمگیری کاهش یابد.»

پوریان تأکید کرد: «افزایش قیمت سودی را نصیب دامداران نکرد، اما کاهش تقاضا زیان دامداران را به همراه داشته است.»

او از پیشنهاد دامداران برای عرضه گوشت منجمد گوساله به قیمت هر کیلوگرم ۸۵هزار تومان خبر داد تا راهی برای تحریک بازار و افزایش دوباره تقاضا باشد.

پوریان با اشاره به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار درباره خرید حمایتی گوشت قرمز از دامداران اظهار کرد: «با توجه به شرایط پیش‌آمده، اجرای این مصوبه نیز می‌تواند علاوه بر تنظیم بازار از زیان دامداران جلوگیری کنند.»

به گفته او؛ به رغم مصوبه مذکور هنوز شرکت پشتیبانی امور دام به خرید حمایتی گوشت قرمز از دامدارن ورود نکرده است.

پوریان با تأکید بر اینکه در سال‌جاری تولید گوشت قرمز رشد زیادی داشته است، افزود: «بر اساس آمار تعداد پرواربند‌ها در سال‌جاری ۵۰درصد افزایش یافته و جمعیت دام سبک کشور به بیش از ۷۰میلیون رأس رسیده است.»

او قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده سنگین از دامداران را ۳۵هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم دام سبک را ۴۵هزار تومان اعلام کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.