پایان روزهای طلایی نتفلیکس

چه کسانی از کشف واکسن کرونا آسیب می‌بینند؟

همزمان با انتشار خبر کشف واکسن کرونا ارزش سهام سرکت‌های ارایه‌دهنده آنلاین محصولات صوتی و تصویری سقوط کرد

شهروند آنلاین: به نظر می‌رسد روزهای طلایی نتفلیکس و دیگر سرویس‌های وی‌او‌دی رو به پایان است. در روزهای اخیر انتشار خبر امیدبخش‌بودن نتایج فاز جدید آزمایشات کلینیکالی واکسن کرونای شرکت داروسازی فایزر باعث کاهش آشکار و محسوس ارزش سهام شرکت‌هایی مانند آمازون و نتفلیکس شده است. اتفاقی که البته با توجه به تحلیل روند شیوع کرونا نباید چندان هم دور از ذهن به نظر برسد، البته رسانه‌های ارتباطی مانند زوم و فیس‌بوک هم از این آسیب درامان نمانده‌اند.

بازگشت

شیوع کرونا بیش از هرچیز و فراتر از هر صنعت و تجارتی به سود شرکت‌های استریم و سرویس‌های آنلاین تمام شد. به هرحال شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و دیگر سرویس‌های آنلاین در طول این ۹ماه از قرنطینه، محدودیت‌های اجتماعی و البته هراس مردم از حضور در اجتماعات به بهترین نحوی بهره‌برداری کرده و باعث افزایش فعالیت و نفوذ محصولات و شرکت‌های آنلاین شده بودند، تا جایی که در دوران 9ماهه شیوع کرونا شاهد افزایش بی‌سابقه درآمد و به دنبال آن ارزش سهام شرکت‌هایی مثل آمازون و نتفلیکس بودیم.

بنابراین حالا طبیعی است که با انتشار اخباری درباره موفقیت شرکت‌های دارویی در تولید واکسن، که ممکن است باعث بازگشت الگوی بازار به دوران پیش از همه‌گیری کرونا شود، سهام این شرکت‌ها سقوط قابل توجهی را تجربه کند.

یک رخداد طبیعی

وقتی اعلام شد که نتایج فاز سوم آزمایشات کلینیکالی واکسن کرونای شرکت داروسازی فایزر آمریکا امیدبخش بوده؛ در اندک زمانی این خبر در بازارهای مالی تأثیر گذاشت و رسانه‌های اقتصادی خبر از سقوط ناگهانی ارزش سهام نتفلیکس در روز پس از انتشار خبر دادند.

نکته جالب در این میان همزمانی انتشار این خبر با رشد کلی بازار سرمایه بود. با این حال همان‌طور که انتظار می‌رفت، شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و دیگر سرویس‌های آنلاین که در طول این ۹ماه از فعالیت آنلاین و از راه دور سود برده بودند، با افت ارزش سهام روبه‌رو شدند.

پایان دوران نتفلیکس

طبیعی است که تولید واکسن کرونا در بازدهی مالی شرکت‌های نمایش آنلاین محصولات صوتی و تصویری موثر خواهد بود. به هرحال مدیریت بیماری و جلوگیری از روند رو به رشد شیوع آن می‌تواند الگوی بازار را به دوران پیش از همه‌گیری کرونا بازگرداند. تحلیل ساده این امر می‌تواند چنین باشد که با رفع خطر عاجل کرونا و بازگشت به دوران گذشته، مردم به‌طور بالقوه وقت کمتری برای نتفلیکس و دیگر سرویس‌های آنلاین خواهند داشت. کارشناسان اقتصادی واکنش سریع بازار و به عبارت بهتر کاهش ناگهانی ارزش سهام وی‌او‌دی‌ها را نتیجه همین پیش‌بینی‌ها می‌دانند.

سقوط آزاد

برآوردهای کارشناسان و سازمان‌های اقتصادی حاکی از این واقعیت است که به دنبال انتشار خبر نتیجه‌بخش‌بودن آزمایشات واکسن کرونا بازارهای مالی به این خبر واکنش نشان داده‌اند. واکنشی که با توجه به زمینه فعالیت شرکت‌های مختلف، در برخی از موارد واکنش مثبت و در بعضی اوقات هم واکنش منفی بوده است.

در حقیقت می‌توان گفت در شرایطی که محسوس‌ترین واکنش مثبت را در شرکت‌های هواپیمایی شاهد بوده‌ایم که با ۱۶درصد صعود به این خبر واکنش مثبت نشان دادند. بدترین سقوط را هم می‌توان در شرکت‌های مرتبط با ارایه آنلاین محصولات سرگرمی و سینمایی دید. در این میان سهام شرکت‌های نتفلیکس و زوم بیشترین سقوط را در بازار داشته- که این افت محسوس در مورد نتفلیکس به 8.6درصد و در مورد زوم هم به 8درصد ارزش سهام‌شان می‌رسد. بعد از این دو شرکت هم شرکت‌های آمازون و فیس‌بوک را داریم که ارزش سهام آنان نیز با ۵درصد سقوط مواجه شده است. سقوطی تقریبا بی‌سابقه در تاریخ این شرکت‌ها که نگرانی‌هایی را برای سهامداران ایجاد کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.