شش دانگ این خانه به نام ورزشکاران است

بیست و سومین خانه هلال شهرستان کرمان افتتاح شد

بیست‌وسومین خانه هلال شهرستان کرمان، 6 دانگ به نام ورزشکاران این شهرستان سند خورده است؛ خانه هلال ورزشکاران کرمان.
این خانه قرار است فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه ورزشکاران کرمان را هدفمندتر کند و به انسجام آن کمک کند؛ فعالیت‌هایی که تا پیش از این هم با حضور ورزشکاران انجام می‌شد و در سیل ‌سال 98 و همچنین زلزله کرمانشاه و شیوع کرونا به اوج خود رسیده است.
آموزش هم از برنامه‌های مهم این خانه هلال است. از کمک‌های اولیه گرفته تا آموزش تخصصی امدادونجات برای گروه‌های مختلف ورزشکاران تا بتوانند در شرایط بحران و در عملیات‌های امدادی، بازوی کمک‌رسان جمعیت کرمان باشند.

امضای تفاهم‌نامه بین اداره کل ورزش و جوانان و هلال‌احمر کرمان، اولین خشتی بود که برای راه‌اندازی خانه‌های هلال ورزشکاران در کرمان گذاشته شد. هفته گذشته چراغ اولین خانه هلال ورزشکاران در شهرستان کرمان روشن شد و به‌ زودی ورزشکاران در تمام شهرستان‌های این استان صاحبِ خانه هلال می‌شوند.

«محمد پورعسکری» امدادگر خوش‌سابقه هلال‌احمر و همچنین مسئول امور جوانان اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان، مسئول روابط عمومی هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان، مدیر رسانه تیم هندبال مس کرمان به‌عنوان مسئول این خانه هلال انتخاب شد؛ کسی که هم دستی در فعالیت‌های بشردوستانه دارد و هم با ورزش کرمان و ورزشکاران این شهرستان آشناست.

او می‌گوید: «در استان کرمان ورزشکاران زیادی هستند که در بحران‌ها و حوادث بیکار ننشستند و به دلیل دغدغه‌های انسان‌دوستی‌ای که داشتند، کمک به معیشت مردم آسیب‌دیده را مسئولیت خود می‌دانند. برای همین با تفاهم‌نامه‌ای که بین هلال‌احمر و اداره کل ورزش و جوانان امضا شد، قرار شد تا خانه‌های هلال ورزشکاران در سراسر استان کرمان دایر شود.

این خانه هلال در شرایط عادی و همچنین در بحران‌ها و حوادث برنامه‌ها و اهداف مختلفی دارد. در شرایط عادی یکی از فعالیت‌های مهم این خانه هلال تمرکز روی آموزش است. دوره‌های کمک‌های اولیه و آموزش‌های عمومی و تخصصی هلال‌احمر برای ورزشکاران ضروری است؛ چراکه حین تمرین یا مسابقات ممکن است دچار مشکلات و آسیب‌هایی شوند که این آموزش‌ها بتواند تا حد زیادی از صدمه‌های جدی و جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.»

حل بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی که هر‌سال در گوشه و کنار کشور شاهدش هستیم هم، با همراهی و مشارکت مردم امکان‌پذیر است. برای همین خانه‌ هلال ورزشکاران یکی از اهداف خود را بر جلب مشارکت‌های مردمی و داوطلبی گذاشته است.

پورعسکری می‌گوید: «تلاش می‌کنیم تا با آموزش‌های تخصصی امدادونجات و تشکیل گروه‌های منسجم از ورزشکاران داوطلب، بتوانیم از همکاری این افراد با جمعیت هلال‌احمر در حوادث کمک بگیریم. این آموزش‌ها متناسب با بحران‌ها و حوادثی مثل حوادث کوهستان، نجات غریق و تیم‌های تخصصی سیلاب و… ارایه می‌شود. علاوه بر این، در بحران‌هایی مثل شیوع کرونا شاهد فعالیت‌ و مشارکت بسیاری از ورزشکاران استان برای ضدعفونی‌کردن معابر و توزیع پک‌های بهداشتی و کمک به خانواده‌های نیازمند بودیم. با راه‌اندازی خانه هلال این فعالیت‌های جزیره‌ای تجمیع شده و سازمان‌یافته‌تر می‌شوند. ما معتقدیم حتی فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه هم نیاز به آموزش دارد و خانه‌های هلال می‌توانند در ارایه این آموزش‌ها موثر باشند.»

ورزشکاران پای کار آمدند

زمان زیادی از افتتاح خانه هلال ورزشکاران کرمان نمی‌گذرد. با این حال تعدادی از ورزشکاران این شهرستان برای شروع همکاری آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. از قهرمانان پارالمپیک گرفته تا قهرمانان رزمی و مدال‌آوران جهانی.

مسئول خانه هلال ورزشکاران کرمان می‌گوید: «با توجه به نوپابودن این خانه درحال رایزنی با ورزشکاران صاحبنام استان هستیم. خوشبختانه نفس کار مورد توجه و اقبال ورزشکاران قرار گرفت که ازجمله این افراد می‌توان به پیمان نصیری قهرمان دو میدانی پارالمپیک، شورش دلپسند از قهرمانان و مربیان ملی شنای معلولان، مسعود سلطانی از خیرین ورزشی و مربیان خوشنام پرورش‌اندام، منصور صادقی قهرمان جهانی کیک بوکسینگ و همچنین شیما افشار و فاطمه خوزستانی از مربیان رزمی اشاره کرد.»

پررنگ‌ترکردن فعالیت‌های ورزشی هلال‌احمر و توجه به ورزش در میان اعضا و به‌خصوص جوانان جمعیت کرمان، از بهانه‌های دیگر برای راه‌اندازی خانه هلال ورزشکاران است. رقابت‌های ورزشی مختلف هلال‌احمری‌ها که هر‌سال در استان‌های مختلف برگزار می‌شود یا رقابت‌های سراسری ورزشی مثل المپیاد ورزشی کارکنان و اعضای هلال‌احمر که تا قبل از شیوع کرونا در فصل‌های مختلف‌ سال برگزار می‌شدند، نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست.

پورعسکری می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر به‌ویژه درحوزه جوانان نگاه ویژه‌ای به ورزش دارد. هرساله شاهد مسابقات متعدد ورزشی در سطح شهرستان، منطقه و کشوری هستیم، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این دست فعالیت‌ها کمرنگ شده و امیدواریم این خانه هلال بستری باشد برای فعالیت بیشتر اعضای هلال‌احمر در زمینه‌های ورزشی. در راستای ترویج برنامه‌های ورزشی در بین اعضای هلال‌احمر تلاش می‌کنیم تا شرایط ورزش روستایی، ورزش همگانی و ورزش قهرمانی را برای اعضای هلال‌احمر کرمان فراهم کنیم.»

فعالیت‌های سابقه‌دار داوطلبی

شهر کرمان درحال حاضر 23 خانه هلال دارد. خانه هنرمندان یکی از این خانه‌هاست که در‌ سال گذشته برای حمایت از سیل‌زدگان استان گلستان و خوزستان فعالیت‌های مختلفی انجام داد.

«هادی فرشید»، مسئول خانه‌های هلال جمعیت شهرستان کرمان می‌گوید: «مشارکت گروه‌های مختلف در کرمان در فعالیت‌های بشردوستانه باعث شده تا خانه‌های هلال را در سطح شهرستان دایر کنیم. برای مثال همین ورزشکارانی که به تازگی خانه هلالی به نام آنها در کرمان دایر شده، تا قبل از برپایی خانه هلال هم مشارکت بالایی داشتند.

‌سال گذشته برای کمک به سیل‌زدگان گلستان مسابقه فوتبالی برگزار شد و پیشکسوتان فوتبال ایران به کرمان آمدند و این اتفاق بزرگی در کرمان بود. هدف ما از دایرکردن این خانه‌ها این است تا از ظرفیتی که این قشر دارد، برای هدف‌های بزرگ هلال‌احمر استفاده کنیم. ورزشکاران قشر پرتلاش و با نشاطی هستند که محبوبیت آنها در جامعه می‌تواند مردم بیشتری را به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی سوق دهد.»

این اولین خانه هلال ورزشکاری کرمان است و قرار است خانه‌های هلال ورزشکاران دیگری هم در شهرستان دایر شود. فرشید می‌گوید: «می‌خواهیم برای استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان و ورزشکاران، خانه‌های دیگری هم در مناطق مختلف شهرستان دایر کنیم. در واقع قصد داریم تا بهره‌برداری حداقل یک خانه هلال در ماه را در شهرستان کرمان داشته باشیم. اما اولویت ما روی کیفیت فعالیت‌های این خانه‌هاست و باید امکانات اولیه‌ای برای آن آماده کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.