هومن سیدی و قورباغه‌اش درگیر جنجالی دیگر

آیا سریال قورباغه هم توقیف شده است؟!

در روزهای اخیر نامه یا بیانیه هومن سیدی خطاب به وزارت ارشاد، با این مضمون که ارشاد اجازه توزیع «قورباغه» را نمی‌دهد و عملا آن را توقیف کرده است، تبدیل به بحث روز رسانه‌ها شده است

پولاد امین، شهروند آنلاین: حاشیه‌ها و جنجال‌های سریال پرماجرای «قورباغه» ادامه دارد. سریالی که تاکنون چندبار تاریخ انتشارش به تعویق افتاده- که آخرینش همین دو روز پیش بود که کارگردانش هومن سیدی با انتشار بیانیه‌ای تهاجمی اعلام کرد که ظاهرا سریالش توقیف شده و برخلاف وعده‌های سابق مبنی بر آغاز توزیع عمومی این سریال از روز بیست‌وچهارم آذرماه، «قورباغه» در این تاریخ نیز منتشر نخواهد شد و این اتفاق ممکن است به دی‌ماه، بهمن‌ماه و شاید هم اسفندماه موکول شود. بیانیه‌ای که با عکس‌العمل وزارت ارشاد مواجه شد که در فضای مجازی اعلام کرد که «قورباغه» در همان موعد مقرر یعنی در روز بیست‌و‌چهارم آذرماه منتشر خواهد شد.

درباره قورباغه

هومن سیدی که در عرصه کارگردانی اعتباری ورای جایگاه بازیگری‌اش دارد، یک‌‌سال‌ونیم درگیر ساخت سریال «قورباغه» بوده است. نخستین سریال کارنامه‌اش، با بازی نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینى، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان و خود هومن سیدی که براساس تیزرهای منتشرشده روایتی پرتحرک و پرهیجان از درامی اجتماعی است.

داستان «قورباغه» را روابط عمومی سریال چنین خلاصه کرده: «من همیشه یه صندلی واسم کم بوده، کتم واسم تنگ بوده، کفشام برام کوچیک بوده، ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم، دنیا برای من جای کوچیکیه، احساس می‌کنم همه جا بستس و نمی‌تونم نفس بکشم، انگار همه این لحظه‌ها رو قبلا دیدم، درختا، صدای آبشار، قورباغه‌ها، اونا رو زمانی می‌بینم که درحال مُردنم».

نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی، سحر دولتشاهی، مهران غفوریان، آناهیتا افشار و خود هومن سیدی در این سریال بازی کرده‌اند.

بدقولی تکراری

داستان اعلام تاریخ انتشار و سپس تعویق آن تاریخ، تاکنون چندبار تکرار شده است. در واقع زیاد دور نشده‌ایم از آن روزی که در همین شهروند آنلاین نوشتیم: ««قورباغه» از همان ابتدا پرحاشیه بوده است؛ چه آن زمان که اعلام شد قرار است سریالی نجومی باشد، چه هنگامی که سرمایه‌گذاری علی اسدزاده آن را به ماجراهای دادگاه محمد امامی پیوند داد و چه حالا که از پایان فیلمبرداری و مراحل فنی‌اش چندماهی گذشته و به نظر می‌رسد زمان نمایش آن نزدیک شده و همین هم موجب پرحاشیه‌ترشدنش شده است». حالا یک‌ماه بعد از آن هشدار رسانه‌ای، یک‌بار دیگر شاهد حواشی این سریال هستیم- آن‌هم حاشیه‌هایی که بر سر تاریخ انتشار آن رخ داده‌اند و به بیانیه تند و تیز و پربازتاب هومن سیدی ختم شده‌اند!

یادآوری یک جنجال

دور جدید حواشی «قورباغه» حدود یک‌ماه پیش، از زمانی آغاز شد که روزنامه‌ای اختلافات مالکیتی بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران را عامل تأخیرهای مکرر در زمان پخش‌ این مجموعه عنوان کرد. در آن گزارش اختلاف «علی اسدزاده» با «نماوا» بر سر ‌درصد مالکیت سریال دلیل اصلی این تأخیرها عنوان شده بود.

در پاسخ به این ادعا، روابط عمومی سریال «قورباغه» واکنشی تند نشان داد و در ادامه هم انگشت اتهام را به سمت «فیلیمو»، یکی دیگر از پلتفرم‌های مهم وی‌اودی کشور «که سریال به ایشان فروخته نشده است» گرفت که «متأسفانه با هدف تخریب در آستانه پخش سریال شروع به دروغ‌پردازی کرده» و «منشأ این شیطنت‌هاست».

این بازی که رسانه‌ها از آن به «بازی تأیید و تکذیب» تعبیر کردند، اما معمای موعد انتشار «قورباغه» را حل نکرد. در آن روزها روابط عمومی سریال ادعا کرد که «پروانه نمایش قسمت‌های اولیه «قورباغه» صادر شده و پخش سریال از آبان‌ آغاز خواهد شد». ادعایی که با تکذیب «محمدرضا فرجی»، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی مواجه شد: «از سوی سازندگان قورباغه تقاضای بازبینی به ارشاد داده شده و 6 قسمت نیز ارایه شده، اما پروانه هنوز صادر نشده است».

تأیید تلویحی توقیف

این ماجرا در این یک‌ماه و اندی نه‌تنها به جایی نرسیده، بلکه حتی شاید بغرنج‌تر هم شده باشد. در حقیقت در این چهل و چند روز، چندبار تاریخ جدیدی برای انتشار این سریال اعلام شده و در ادامه نیز به تعویق افتاده است. آخرینش هم همین دو روز پیش بود که هومن سیدی در اینستاگرام از بلاتکلیفی‌شان درباره زمان پخش سریال «قورباغه» نوشت و عملا شایعه توقیف این سریال را که به‌خصوص در فضای مجازی دست به دست می‌شد، به‌طور تلویحی تأیید کرد: «چطور ممکن است که با داشتن پروانه نمایش همچنان بلاتکلیف بمانیم»؟!

هومن سیدی نوشت: «من نزدیک به سه‌سال از زندگی حرفه‌ای و شخصی‌ام را برای ساخت «قورباغه» گذاشتم و بهترین روزهای عمرم را برای این کار صرف کردم. یک تیم تمام حرفه‌ای برای رسیدن یک نتیجه قابل قبول تمام تلاش‌شان را کردند تا سریالی را  در شأن و شخصیت مخاطب بسازند. این که موفق بوده‌ایم یا خیر، بحثی موکول به بعد از پخش است».

هومن سیدی در ادامه شایعات موجود درباره بی‌میلی عوامل و مالکان سریال برای توزیع آن را تکذیب کرده و آشکارا گفت که «قورباغه» مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده: «… به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به آبان موکول شد، که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به آذر موکول کنیم، که در نهایت، دلخوری به حقِ مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی‌برنامه خطاب کرده‌اند و اکنون در این لحظه، تهیه‌کننده محترم به بنده رسما اعلام کرده که مجدداً امکان پخش در آذر هم وجود ندارد و ما باید به خواسته ارشاد، پخش را به اول دی‌ماه موکول کنیم. چرا؟ من و تهیه‌کننده بسیار زیاد حسن‌نیت خود را اثبات کردیم و با شورای پروانه نمایش کمال همکاری را داشتیم. فقط و فقط به دلیل اینکه زحمت چندساله این تیم دیده شود و مردم بتوانند این سریال را ببینند».

در پایان هم از مدیریت سازمان سینمایی می‌پرسد: «جناب آقای انتظامی، لطفا جوابی صریح به بنده و مخاطبان بدهید. چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش از شورای محترم، همچنان بلاتکلیف بمانیم؟ ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دی‌ماه موکول کنیم. کسی هست که این اطمینان را بدهد که دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر»؟

بازی بی‌منطق

نامه یا بیانیه هومن سیدی خطاب به وزارت ارشاد، با این مضمون تلویحی که «ارشاد اجازه توزیع «قورباغه» را نمی‌دهد و عملا آن را توقیف کرده است»، در چند روز اخیر تبدیل به بحث روز رسانه‌ها شده است. بیانیه‌ای که البته شماری از رسانه‌ها آن را آدرس غلط برای تحت فشار قراردادن ارشاد نامیده‌اند. اتفاقی که ظاهرا به خوبی جواب داده و سازمان سینمایی را مجبور کرده به سرعت به ادعاهای هومن سیدی پاسخ داده و با انتشار استوری در اینستاگرام رسمی سازمان سینمایی عنوان کند که قورباغه حتما در همان تاریخ بیست‌وچهارم آذر منتشر خواهد شد.

اما نکته در این است که کسی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که اگر واقعا «قورباغه» پروانه نمایش دارد، پس چه عاملی مانع انتشار این سریال است؟ به زبان ساده‌تر، و گذشته از اهداف و نیات هومن سیدی و سرمایه‌گذاران سریال در انتشار این بیانیه، «قورباغه» باید به هرحال حتما مشکلی داشته باشد که مانع از انتشارش می‌شود، وگرنه چرا باید چندبار متوالی وعده انتشار سریال در یک تاریخ مشخص با بدقولی سازندگان سریال همراه شود و اعتماد تماشاگران را به سریال زیر چکش حراج بگذارد؟! یعنی هومن سیدی یا سرمایه‌گذاران «کارکشته» سریال بدیهیاتی در این حد را نمی‌دانند که بدقولی در ارایه محصولاتی مانند آثار نمایشی عامل اول و اصلی رویگردانی مخاطب از این‌چنین آثاری است؟

اما؛ مثل تمام ماجراهای جنجالی سینمای ایران بازی بدون توجه به منطق بازی همچنان ادامه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.